Miten käytän lentomatkustajan oikeuksia

Hae korvausta lennon häiriöistä
Jopa 600 € henkilöä kohti
Viivästyksistä, peruutuksista jne.
Tarkista lentosi 2 minuutissa
Lentomatkustajia koskevat lait ja oikeudet vaihtelevat maittain, joten aloita valitsemalla missä lensit.
Oletko epävarma? Selvitämme, mikä laki sopii parhaiten tapaukseesi.
Kaikki lennot Euroopan unioniin, sieltä lähtevät lennot ja sen sisäiset lennot
Kaikki lennot Yhdistyneeseen kuningaskuntaan, sieltä lähtevät lennot ja sen sisäiset lennot
Kaikki lennot Yhdysvaltoihin, sieltä lähtevät lennot ja sen sisäiset lennot
Kaikki lennot Turkkiin, sieltä lähtevät lennot ja sen sisäiset lennot
Kaikki lennot Brasiliaan, sieltä lähtevät lennot ja sen sisäiset lennot
Kaikki lennot Saudi-Arabiaan, sieltä lähtevät lennot ja sen sisäiset lennot
Montrealin yleissopimuksen mukainen vastuu
Mitä ovat lentomatkustajan oikeudet?
Matkustajien oikeudet vaihtelevat maittain, mutta yksikertaisesti ilmaistuna kyse on laeista, jotka suojaavat lentomatkustajia.
Ne varmistavat, että saat asianmukaista huolenpitoa ja korvausta, jos lento viivästyy tai peruutetaan tai matkatavarasi katoavat tai vahingoittuvat.
Lentomatkustajana sinulla on oikeuksia – riippumatta siitä, missä asut.
Tutkimuksiemme mukaan valitettavasti jopa 79 % kaikista lentomatkustajista ei ole tietoisia oikeuksistaan. Se tarkoittaa, että monet matkustajat jäävät paitsi heille kuuluvasta korvauksesta tai tyytyvät pienempään korvaukseen.
Tärkeimmät tiedot
Oikeutesi yhdellä silmäyksellä
Monet lait oikeuttavat sinut hakemaan korvausta lennon peruuttamisesta, yli kolmen tunnin viivästyksistä ja lennolle pääsyn epäämisestä, jos se ei ole syytäsi.
Jos lentosi peruutetaan tai ylivarataan, lentoyhtiön on tarjottava sinulle vaihtoehtoinen lento tai täysi hyvitys.
Useimpien lentomatkustajia suojaavien lakien mukaan lentoyhtiön on tarjottava ruokaa ja juomaa, jos lento viivästyy enemmän kuin pari tuntia.
Monet lait määräävät, että lentoyhtiöiden on vastattava majoituskustannuksista, jos lennon viivästys kestää yön yli
Jos matkatavarasi vaurioituvat, viivästyvät tai katoavat, voit hakea korvausta myös niistä.
Lentomatkustajien korvauksia koskevat lait
Lentojen viivästykset, peruutukset ja ylivarauksiset aiheuttavat matkustajille haittaa ja stressiä. Vahvojen lentomatkustajien oikeuksien ansiosta matkustajat voivat vaatia niistä korvausta.
Lennon häiriöistä maksettavilla korvauksilla on usea tarkoitus.
Niiden avulla tunnustetaan haitta, jota sinulle aiheutuu lennon häiriöstä. Ne auttavat myös korvaamaan haitan.
Lisäksi ne saavat lentoyhtiöt ottamaan vastuun ja kannustavat niitä välttämään tarpeettomia häiriöitä.
Muut matkustajien oikeudet: huolenpito, hyvitykset ja muuta
Vaikka et olisi oikeutettu korvaukseen, on tärkeää tuntea oikeutesi, jotta tiedät mitä odottaa, jos lentosi ei suju suunnitelmien mukaan.
Lentomatkustajia suojaavien lakien perusteella sinulle voidaan tarjota hotellimajoitus, jos lennon viivästys kestää yön yli. Saat myös ilmaista ruokaa ja juomaa ja voit valita joko korvaavan lennon tai hyvityksen.
Tarkat oikeutesi riippuvat lentoasi koskevista laeista. Tässä on kuitenkin opas matkustajien tärkeimpiin oikeuksiin.
Missä maissa sovelletaan matkustajien oikeuksia?
Valitettavasti kaikissa maissa ei sovelleta lentomatkustajien oikeuksia. Tässä on tärkeimmät tiedot, jotka on hyvä tietää.

Lentomatkustajien oikeudet ja niitä suojaava lait, jotka sinun tulisi tietää
On olemassa useita alueellisia tai kansainvälisiä lakeja, jotka suojaavat tehokkaasti lentomatkustajia. Niitä ovat muun muassa EU:n asetus EY 261, useat Yhdysvaltojen lait, Brasilian ANAC 400 ja Montrealin yleissopimus.
Toiset lait ovat kattavampia tai antavat enemmän etuja kuin toiset. On kuitenkin hyvä muistaa, että lentojen häiriötilanteet voivat vaihdella huomattavasti. On hyvä tietää, mitkä ovat matkaasi koskevien lakien vahvuudet.
AirHelpin rooli lentomatkustajien oikeuksien tukemisessa
AirHelpin tehtävänä on auttaa lentomatkustajia.
Olemme vuodesta 2013 lähtien sitoutuneet palvelemaan matkailuyhteisöä ja lentomatkustajia tarjoamalla tärkeää ja ajantasaista tietoa matkustajien oikeuksista.
Olitpa sitten aloitteleva lentomatkustaja tai kokenut matkailija autamme sinua ymmärtämään sinua suojaavat lait.
Jotta tiedät aina oikeutesi, olemme julkaisseet helppotajuisen oppaan matkustajien oikeuksista. Voit ladata sen ja käyttää sitä milloin ja missä tahansa.
Näillä sivuilla on kattavampaa tietoa, ja lentomatkustajien oikeuksien asiantuntijamme antavat säännöllisesti kommentteja ja neuvoja blogissamme tai medioissa.
Olemme helpottaneet korvauksen saamista
Autamme matkustajia saamaan heille kuuluvan korvauksen lentojen viivästymisistä, peruutuksista, lennolle pääsyn epäämisestä, matkatavaraongelmista ja jatkolennolta myöhästymisestä.
Tähän mennessä olemme hankkineet korvausta 3 miljoonalle matkustajalle. AirHelpin käyttö on aina riskitöntä, sillä veloitamme palvelumaksun vain, jos onnistumme hankkimaan sinulle korvausta.
Etkö halua käyttää täyttä korvauspalveluamme? Voit silti käyttää ilmaisia työkalujamme, jotka auttavat sinua hakemaan korvausta itse. Jos esimerkiksi lento on myöhästynyt, voit tarkistaa ilmaisella lentojen viivästyskorvauslaskurillamme, kuinka paljon lentoyhtiön kuuluu maksaa sinulle aiheutuneesta haitasta.
AirHelp on mullistanut oikeusalan vuodesta 2013 alkaen saattamalla lentoyhtiöt vastuuseen ja tarjoamalla kuluttajille tietotekniikka-avusteisia oikeuspalveluja (justice as a Service).
Oikeudelliset saavutukset
AirHelpin lakitiimi on vuodesta 2013 lähtien haastanut lentoyhtiöitä menestyksekkäästi oikeuteen ja edustanut matkustajien etuja.
Lainsäädäntöä on selkeytetty voittamiemme oikeustapausten ansiosta. Matkustajat saavat esimerkiksi korvausta lentoyhtiön henkilökunnan lakoista, koska veimme asian Euroopan unionin tuomioistuimeen.
Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, miten olemme puolustaneet matkustajien oikeuksia:
Yleisiä kysymyksiä lentomatkustajien oikeuksista
Voinko hakea korvausta, jos käyttämäni lentoyhtiö on mennyt konkurssiin?
Jos käyttämäsi lentoyhtiö on mennyt konkurssiin tai muuten lakannut olemasta, et todennäköisesti saa korvausta, vaikka tekisitkin korvaushakemuksen. Matkustajat ovat yleensä viimeisellä sijalla pitkässä listassa velkojia, joille lentoyhtiöllä on saatavia konkurssin jälkeen. Jos lentoasi kuitenkin liikennöi toinen lentoyhtiö, voit hakea korvausta siltä.
Lentoyhtiö tarjoaa minulle uudelleen aikataulutetun lennon. Mitä se tarkoittaa?
Lentoyhtiöt tarjoavat uudelleen aikataulutetun lennon, jos lento on viivästynyt tai keskeytynyt jonkin syyn, kuten matkustusrajoitusten muutosten vuoksi. Yleensä ne tarjoavat toisena ajankohtana lähtevän lennon tai joissakin tapauksissa kokonaan toisen korvaavan lennon.
Voinko saada korvausta codeshare-lennosta?
Jos häiriön kohdannut lentosi täyttää tarvittavat kriteerit, vastaus on kyllä. Codeshare-lennoista korvausvelvollinen on se lentoyhtiö, joka liikennöi lentoasi peruutuksen tai viivästyksen sattuessa. Korvausta voi hakea, jos jatkolennot ovat osa samaa lentovarausta ja kyseessä on EU:sta lähtevä lento tai EU:ssa pääkonttoria pitävä lentoyhtiö. Korvausta on mahdollista saada ainoastaan, jos häiriö oikeuttaa siihen.
Kuinka paljon minulla on aikaa tehdä korvaushakemus?
Oikeus korvaukseen raukeaa useimpien lakien mukaan tietyn ajan kuluttua, mutta määräaika vaihtelee. Joissakin maissa ja joidenkin lakien mukaan korvaushakemus on tehtävä muutaman kuukauden kuluessa, toisissa jopa 10 vuoden kuluessa. Kuvailemme edellä kussakin laissa olevat määräajat.
Voinko saada korvausta, jos lentoni oli osa pakettilomaa?
Kyllä. Jos lentosi on myöhässä tai peruutettu ja se täyttää tarvittavat kriteerit, voit hakea korvausta lentoyhtiöltä. Korvauksen maksaminen on lentoyhtiöiden velvollisuus. Siispä lakeja sovelletaan myös silloin, kun lentolippu on osa pakettimatkaa. Voit tarkistaa helpoiten korvaustarkistuksellamme, oletko oikeutettu korvaukseen lennostasi. Voit myös ottaa yhteyttä lentoyhtiöön.
Voinko hakea korvausta, jos olen varannut lentolipun verkkomatkatoimiston (OTA) kautta?
Kyllä, jos se täyttää tarvittavat kriteerit. Voit hakea korvausta kaikista lennoista, jotka ovat lentoyhtiön syystä viivästyneet vähintään 3 tuntia tai peruutettu alle 14 päivää ennen lähtöä.
Milloin voin vaatia korvausta lennon häiriön aiheuttamista lisäkustannuksista ja mistä asioista voin hakea korvausta?
Voit hakea korvausta odottamattomista kuluista kahden vuoden kuluessa lennon viivästymisestä tai peruutuksesta, jos kulut ovat aiheutuneet suoraan häiriöstä. Korvausta maksetaan häiriöstä johtuvista välttämättömistä kuluista. Esimerkkejä:
Ruoka ja juomat
Hotellivaraukset
Matkaliput
Jos olet AirHelp+ -jäsen, autamme saamaan korvausta odottamattomista kuluista.
Kuka maksaa ruokani ja majoitukseni, jos joudun odottamaan useita päiviä matkan alkamista peruutetun tai viivästyneen lennon vuoksi?
Lentoyhtiö vastaa aina huolen pitämisestä asiakkaista, jos lento viivästyy huomattavasti tai peruutetaan. Lentoyhtiön on tarjottava matkustajille ruokaa ja majoitus, kuljetus lentokentälle ja lentokentältä sekä mahdollisuus viestintään.
Mitä tapahtuu hotelli- tai huoneistovarauksilleni, jos lentoni peruutetaan tai se viivästyy?
Jos lensit EU:n alueella, voit saada asetuksen EY 261 perusteella jopa 600 €:n (600 €) korvauksen lentoyhtiön syystä viivästyneestä tai peruutetusta lennosta.
Jos jouduit varaamaan hotellin lennon viivästymisen vuoksi, voit myös pyytää lentoyhtiötä korvaamaan nämä kustannukset, kunhan sinulla on kuitti. Lisäksi autamme AirHelp+ -jäseniä hankkimaan korvausta odottamattomista kuluista.
Mitä teen, jos korvaavan lentoni matkustusluokkaa on alennettu?
Asetuksen EY 261 perusteella sinulle voidaan hyvittää 30 % – 75 % alkuperäisestä lipun hinnasta, jos lentosi peruutetaan ja matkustusluokkaasi alennetaan korvaavalla lennolla (esim. business-luokasta turistiluokkaan). Toisaalta, jos sinut sijoitetaan ylempään matkustusluokkaan, lentoyhtiö ei voi veloittaa sinulta lisämaksua. Lue lisää täältä.
Kuinka voin suojata tulevat lentoni viivästyksiä ja peruutuksia vastaan?
Voit suojata tulevat lennot ostamalla matkavakuutuksen.
Jos korvaukset, matkatavaroiden katoaminen ja hyvitykset odottamattomista kuluista mietityttävät, voit matkavakuutuksen ottamisen lisäksi myös liittyä AirHelp+ -jäseneksi. AirHelp+ tarjoaa tukea monenlaisiin lento-ongelmiin ja oman livechatin, josta saat reaaliaikaista neuvontaa ennen lennon häiriötä, sen aikana ja sen jälkeen.
Miten voin selvittää lentokenttien välisen etäisyyden, jotta voin tarkistaa, kuinka paljon korvausta minulle kuuluu?
Lentoetäisyys on vain yksi tekijä, joka voi vaikuttaa korvaukseen. Suosittelemme käyttämään korvauslaskuriamme, joka laskee sinulle kuuluvan korvauksen eri lentomatkustajien oikeuksien perusteella, mukaan lukien Euroopan unionin asetus EY 261 ja Brasilian lait.
Mitä teen, jos minulla on riita lentoyhtiön kanssa?
Se riippuu riidasta. Jos riita koskee korvausta, voit aina yrittää hoitaa asian itse tai tehdä korvaushakemuksen AirHelpin kautta. Jos lentoyhtiö hylkää korvaushakemuksesi perusteettomasti, voimme tarkistaa riippumattomista tietojärjestelmistämme, onko sinulla oikeus lentokorvaukseen. Joissakin tapauksissa voimme siirtää korvaushakemuksen lakiasiantuntijoillemme, jotka selvittävät, miten lentoyhtiö voidaan saada maksamaan korvaus.
Jos kyseessä on Yhdysvaltojen sisäinen lento, voit myös tehdä kuluttajavalituksen Yhdysvaltojen liikenneministeriölle (DOT, Department of Transportation).
Kun haen korvausta lennon viivästymisestä tai peruutuksesta, voinko samalla hakea myös korvausta ylimääräisiä kustannuksista?
Jos lentoyhtiö on vastuussa lennon viivästymisestä tai peruutuksesta, voit saada lentoyhtiöltä korvausta enintään 600 € (600 €). Lentoyhtiön on myös tarjottava sinulle tarvittaessa majoitus ja kuljetus lentokentälle ja sieltä pois. Jos olet joutunut itse varaamaan hotellin häiriön vuoksi, voit myös pyytää lentoyhtiötä hyvittämään sinulle kohtuulliset kulut – säilytä siis kuitit.
Lisäksi tarjoamme AirHelp+ -jäsenille apua hyvityksen hakemiseen näistä kohtuullisista kuluista.
Kuinka paljon minulla on aikaa tehdä korvaushakemus?
Oikeus EY 261 -asetuksen mukaiseen korvaukseen raukeaa tietyn ajan kulutta. Siksi on tärkeää tuntea vanhentumisajat. Ne vaihtelevat maittain: joissakin maissa ja joidenkin lakien mukaan korvaushakemus on tehtävä muutaman kuukauden kuluessa kun taas toisten mukaan 10 vuoden kuluessa. Määräaika määräytyy lentoyhtiön pääkonttorin sijainnin ja lennon reitin perusteella. Voit lukea koko luettelon täältä.
Kuka voi auttaa minua, jos lentoyhtiö ei maksa korvausta?
Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, seuraava vaihe on viedä asia oikeuteen. Jos teet korvaushakemuksen AirHelpin kautta, hoidamme onneksi kaikki oikeudelliset asiat puolestasi. Noudatamme ei korvausta, ei kuluja -periaatetta. Se tarkoittaa, että maksat vain, jos onnistumme saamaan sinulle korvauksen.