Erinomainen

226 558

arvostelua sivustolla

Trustpilot

EU-asetus EY 261: kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Korvauslaskuri
EU-asetus EY 261: kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Hae korvausta lennon häiriöistä

  • Jopa 600 € henkilöä kohti

  • Viivästyksistä, peruutuksista jne.

  • Tarkista lentosi 2 minuutissa

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • EY 261 suojaa matkustajien oikeuksia EU:ssa.

  • Se kattaa viivästykset, peruutukset ja ylivaraukset.

  • Voit saada jopa 600 € korvausta.

Korvauslaskuri

Lentäminen on turhauttavaa, kun asiat menevät pieleen. Onneksi on olemassa EY N:o 261 -asetus. Se suojaa oikeuksiasi ja oikeuttaa sinut korvaukseen, jos lentoyhtiö peruu lennon, se ylivarataan tai sinulta evätään pääsy lennolle. Voit saada korvausta myös, jos lento viivästyy yli kolme tuntia ja se on lentoyhtiön syytä.

Asiantunteva lakitiimimme huolehtii, että lentoyhtiö maksaa sinulle korvauksen, joka sinulle kuuluu EY 261 -asetuksen perusteella.

Yhdellä silmäyksellä

Tunne EY 261 -asetukseen perustuvat matkustajan oikeutesi

Lentoyhtiöiden on korvattava sinulle peruutukset, yli 3 tunnin viivästykset tai lennolle pääsyn epääminen,, jos ne ovat lentoyhtiön syytä.

Korvaus on 250 € – 600 € henkilöä kohti, riippuen lentomatkan pituudesta. Summat on vahvistettu laissa, joten lentoyhtiöt eivät voi tarjota sinulle pienempää määrää.

EY 261 koskee kaikkia EU:sta lähteviä lentoja ja EU:ssa pääkonttoria pitävien yhtiöiden lentoja, jotka saapuvat lentokentille EU:ssa. Ainoastaan EU:n ulkopuolisten lentoyhtiöiden saapuvat lennot eivät kuulu tämän asetuksen piiriin.

Sinulla on myös oikeus huolenpitoon odottaessasi. Lentoyhtiöiden on tarjottava ruokaa ja juomaa, hotellimajoitus ja tarvittaessa kuljetus lentokentälle ja sieltä takaisin.

Tee korvaushakemus kolmessa vaiheessa

Lähetä korvaushakemuksesi kahdessa minuutissa

vaihe 1

Lähetä korvaushakemuksesi kahdessa minuutissa

Teemme siitä nopeaa, turvallista ja helppoa.

Hoidamme kaiken

vaihe 2

Hoidamme kaiken

Ei paperityötä tai tuntikausien jonotusta puhelimessa!

Saat rahaa

vaihe 3

Saat rahaa

Perimme palvelumaksumme saamastasi korvauksesta. Sinulla ei ole mitään menetettävää.

Korvauslaskuri

Ei ole yllättävää, että lentoyhtiöt mieluummin välttävät EY 261 -asetukseen perustuvien korvausten maksamista! Voit kyllä tehdä korvaushakemuksen itse lentoyhtiön verkkosivujen kautta, mutta se on todennäköisesti monimutkaista, aikaa vievää ja stressaavaa.

Siksi olemme täällä. Meillä on yli 400 asiantuntevaa AirHelpiläistä, jotka helpottavat taakkaasi, yksinkertaistavat prosessia ja jopa vievät asian tarvittaessa oikeuteen.

Sinun tarvitsee vain syöttää lentosi tiedot helppokäyttöiseen korvaustarkistukseemme, niin hankimme sinulle rahat.

Ei korvausta, ei kuluja!

Perimme palkkion vain, jos korvaushakemuksesi menestyy. Lisätietoja saat tutustumalla maksuihin, joita perimme, kun onnistumme hankkimaan korvausta.


Milloin minulla on oikeus korvaukseen EY 261 -asetuksen perusteella?

Onko kolme syytä, jotka yleisimmin voivat oikeuttaa 250 € – 600 €:n korvaukseen.

  • Lennolle pääsyn epääminen tarkoittaa, että lentoyhtiö estää sinua nousemasta koneeseen, vaikka sinulla on voimassa oleva lippu ja olet saapunut portille ajoissa. Yleisin syy siihen on, että lento on ylivarattu.

  • Lennon peruutuksista voidaan maksaa korvausta, jos lentoyhtiö on ilmoittanut niistä alle 14 päivää ennen lähtöä.

  • Pitkistä lentojen viivästyksistä (vähintään 3 tuntia) voidaan maksaa korvausta, jos viivästys vaikuttaa saapumisaikaasi (ei lentokoneen lähtöaikaan).


Vaadimme oikeuksiesi toteutumista

EY 261 -korvauslaskuri

Tarkista, mihin olet oikeutettu

1 Matkustaja(t)

250 €

1 500 km:iin asti

400 €

1 500–3 500 km

600 €

yli 3 500 km


Kuinka paljon rahaa voin saada?

Korvauksen todellinen määrä riippuu monista tekijöistä, kuten matkustetusta etäisyydestä ja siitä, kuinka paljon myöhässä saavut lopulliseen määränpäähän.

Map of Europe showing EC 261 compensation amounts by flight distance | €250: 1,500km or less | €400: 1,500 - 3,500km or over 1,500km within EU | €600: 3,500km or more outside of EU.
250 €400 €600 €
Enintään 1 500 km:n lennot1 500–3 500 km:n lennot tai yli 1 500 km:n lennot EU:ssaVähintään 3 500 km:n lennot

Mitä maita EY 261 -asetus koskee?

Korvausta voi saada EY 261/2004 -asetuksen perusteella useimmista lennoista Euroopassa.

Asetus kattaa EU:n ilmatilan lisäksi myös Islannin, Norjan, Sveitsin ja niin sanotut merentakaiset alueet (Ranskan Guayana ja Martinique, Guadeloupe ja Réunion, Saint-Martin, Madeira, Azorit ja Kanariansaaret).

Lentoyhtiö, jonka kotipaikka on EU:ssaLentoyhtiö, jonka kotipaikka ei ole EU:ssa
Lähtee EU:ssa sijaitsevalta lentokentältä✔️ Voit saada korvausta✔️ Voit saada korvausta
Saapuu EU:ssa sijaitsevalle lentokentälle✔️ Voit saada korvausta❌ Et voi saada korvausta

Asetus kattaa kansainväliset lennot, jos lento lähtee EU:ssa sijaitsevalta lentokentältä tai jos kohde on EU:ssa ja lentoyhtiö on eurooppalainen.

Voit selvittää helpoiten oikeutesi korvaukseen AirHelpin kelpoisuuden tarkistuksen avulla.

Muista, että sinun ei tarvitse olla EU:n kansalainen, jotta EY 261 koskee sinua!

Milloin et voi hakea korvausta EY 261 -asetuksen perusteella?

Et voi saada EY 261 -asetuksen perusteella korvausta häiriöistä, joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa, kuten sodista tai lennonjohtohenkilöstön lakoista.

On kuitenkin harmaita alueita, joiden kohdalla EY 261 -asetukseen perustuva korvaushakemus voi menestyä. Sinulla voi olla oikeus korvaukseen esimerkiksi, jos muut lentoyhtiöt olivat varautuneet huonoon säähän mutta sinun lentosi viivästyi.

AirHelp seuraa Euroopan unionin tuomioistuimessa käsiteltäviä tapauksia ja sääntöjen muutoksia. Olemme siis perillä, jos korvaushakemuksellasi on paremmat edellytykset menestyä kuin luuletkaan.


Muut EY 261 -asetukseen perustuvat oikeutesi

EY 261 on yksi maailman kattavimmista lentomatkustajien oikeuksia suojaavista laeista. Rahallisen korvauksen lisäksi siinä määrätään myös, miten lentoyhtiön on kohdeltava sinua.

Jos siis lentosi viivästyy tai perutaan tai sinulta evätään pääsy lennolle, sinulla on EY 261 -asetuksen perusteella muita oikeuksia.

Oikeus huolenpitoon:

Ruoka- ja juomakupongit

Hotellimajoitus, mikäli tarpeen

Kuljetukset, mikäli tarpeen

Mahdollisuus viestintään

Voinko saada myös hyvityksen tai vaihtoehtoisen lennon?

Kyllä! Jos lentosi perutaan, saat korvausta menettämästäsi ajasta. Sinulla on oikeus tulla siirretyksi seuraavalle saatavilla olevalle lennolle kohteeseesi. Sinulla on myös oikeus sen sijaan saada täysi tai osittainen hyvitys alkuperäisestä lipustasi.

Jos viivästys kestää yli viisi tuntia, voit halutessasi perua lennon ja saada täyden hyvityksen käyttämättömästä lentolopusta.

Onko minulla oikeus virvokkeisiin?

Kyllä! Sinulla on oikeus huolenpitoon. Se tarkoittaa, että lentoyhtiön on tarjottava sinulle välipaloja, aterioita ja vettä, jos joudut odottamaan lentokentällä.

Onko lentoyhtiöiden järjestettävä minulle hotelli?

Kyllä, se on osa oikeutta huolenpitoon. Jos yöpyminen on välttämätöntä, lentoyhtiösi on järjestettävä sinulle hotellimajoitus sekä kuljetus lentokentältä hotellille ja takaisin.

Entä jos minun täytyy soittaa tai käyttää internetiä?

EY 261 antaa sinulle oikeuden viestintään, mukaan lukien kahteen puheluun, teleksi- tai faksiviesteihin ja sähköposteihin. Tämä on erityisen tärkeää, jos lentokentällä ei ole ilmaista Wi-Fi-yhteyttä tai joutuisit muuten käyttämään kallista mobiilidataa puheluihin.

Mitä tapahtuu, jos matkustusluokkaani ylennetään tai alennetaan?

Jos hyväksyt vaihtoehtoisen lennon ja sinulle annetaan lippu korkeammassa matkustusluokassa, lentoyhtiö ei voi veloittaa sinulta lisämaksua. Toisaalta, jos sinulle annetaan alemman matkustusluokan lippu, sinulle voidaan hyvittää 30–75 % alkuperäisen lipun hinnasta.


Kuinka teen korvausvaatimuksen EY 261 -asetuksen perusteella

Voit tehdä korvaushakemuksen EY 261-asetuksen perusteella kahdella tavalla: suoraan lentoyhtiön kautta tai kolmannen osapuolen asiantuntijan, kuten AirHelpin, kautta.

Olemme hankkineet korvausta 3 miljoonalle matkustajalle ympäri maailman.

Korvauksen hakeminen lentoyhtiöltä

Jokaisella lentoyhtiöllä on oma korvaushakemusprosessinsa, joka löytyy yleensä lentoyhtiön verkkosivuilta. Sinun on kerättävä kaikki lentoasi koskevat asiakirjat, perehdyttävä lakeihin ja selvitettävä niiden avulla, oikeuttaako korvaushakemuksesi korvaukseen. Sitten sinun on lähetettävä korvaushakemus ja seurattava sen käsittelyä.

Jos et saa vastausta tai et ole tyytyväinen, voit ottaa yhteyttä maasi ilmailuviranomaiseen ja pyrkiä hankkimaan korvausta sen tuella. Jos tämä ei tuota tulosta, voit harkita asianajajan palkkaamista ja oikeustoimien aloittamista tuomioistuimessa.

Korvauksen hakeminen AirHelpin avulla

Hoidamme kaiken puolestasi alusta loppuun, jotta saat rahasi mahdollisimman helposti.

  1. Tarkista nopealla työkalullamme, oikeuttaako lentosi häiriö korvaukseen.

  2. Lähetä kaikki asiakirjat – kerromme sinulle tarkkaan, mitä tarvitset.

  3. Ota rennosti ja odota rahojasi. Me hoidamme kaiken muun. Viemme asian jopa oikeuteen puolestasi.

Mikä on AirHelp+?

AirHelpin tiimi koostuu yli 400 asiantuntijasta, jotka ovat erikoistuneet lentomatkustajien oikeuksiin ja niitä koskeviin lakeihin ja asetuksiin. Vuodesta 2013 lähtien olemme auttaneet miljoonia matkustajia ympäri maailmaa. Uskomme nimittäin, että jokainen ansaitsee parhaan mahdollisen ja sujuvimman matkan.

Olemme maailman johtava lentokorvausten hakija

yli 253 miljoonaa+

lentoa, jotka on tarkistettu viime vuonna AirHelp-teknologian avulla

yli 12 miljoonaa+

matkustajaa on jo valinnut AirHelp+ palvelun

3+ miljoonaa

matkustajaa sai korvausta AirHelpin avulla

yli 60+

kumppanuutta tunnetuimpien matkabrändien kanssa

AirHelp toimii ei korvausta, ei kuluja -periaatteella, joten et maksa meille mitään etukäteen – et edes siinä tapauksessa, että joudumme viemään asiasi oikeuteen. Jos onnistumme hankkimaan korvausta, perimme palvelumaksuna 35 % korvauksestasi. Voit siis käyttää loput rahat mihin haluat. Jos viemme asiasi oikeuteen ja voitamme, perimme korvauksesta vain 15 % lisää.

Mitä asiakirjoja tarvitsen korvaushakemusta varten?

Jokaisella lentoyhtiöllä on erilaiset vaatimukset asiakirjojen suhteen. Kerromme sinulle joka tapauksessa tarkasti, mitä tarvitset – lentoyhtiöstä riippumatta – ja teemme prosessista mahdollisimman nopean ja yksinkertaisen.

Pyydämme tyypillisesti korvaushakemuksen käsittelyn yhteydessä varausvahvistusta ja lentolippuja (mobiiliversiona tai paperisina).

Älä huoli, jos olet kadottanut tai poistanut ne. Meillä on monta ideaa siitä, mistä saat tarvitsemasi tiedot.

Jos haluat hakea korvausta ylimääräisistä kuluista, kuten majoituksesta tai ruoasta tai tapahtumista, joista olet jäänyt paitsi lennon viivästymisen vuoksi, tarvitset myös kuitit, laskut tai tiliotteet.

Korvaushakemuksen tekemisen tarkastuslista

  • Säilytä tarkastuskorttisi ja muut matkustusasiakirjasi.

  • Kerää todisteita (esim. valokuvia lähtötauluista tai lentoyhtiön sähköposteja)

  • Tarkista oikeutesi korvaukseen ilmaisella kelpoisuuden tarkistuksellamme.


  • Jätä korvaushakemuksesi AirHelpin kautta.

  • Siinä se. Me hoidamme loput.

Tarkista oikeutesi korvaukseen

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja

Kuinka kauan korvauksen hakemisessa kestää?

Prosessi voi kestää muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen tai jopa pidempään riippuen siitä, joudummeko hakemaan korvausta oikeusteitse. Pidämme sinut ajan tasalla korvausvaatimuksesi etenemisestä.

Onko korvauksen hakemiselle aikarajaa?

Oikeutesi korvaukseen EY 261 -asetuksen perusteella raukeaa tietyn ajan kuluttua, mutta määräaika vaihtelee lentosi reitin ja lentoyhtiön pääkonttorin sijainnin mukaan.

Lisää lentomatkustajien oikeuksia, joihin voit tutustua:

Lentomatkustajan oikeudet EU:ssa