Korvausta Amsterdam Schipholin-lentoaseman viivästyksistä ja lentojen peruutuksista

AirHelpLentokenttaa
AMS

Lentoasemalle juuttuminen on monen matkustajan painajainen. Jos olet joutunut kokemaan sen, me voimme auttaa. Jos olet kokenut Amsterdam Schipholin-lentoasemalla lentojen viivästyksiä tai peruutuksia, AirHelp voi kertoa sinulle oikeuksistasi sekä siitä, oletko oikeutettu korvaukseen.

Voit saada korvausta jopa 600 € henkeä kohden, jos lentoyhtiösi oli vastuussa viivästyksestä. Syötä lentosi tiedot yksinkertaiseen korvauslaskuriimme jo tänään ja katso, millaiseen korvaukseen sinulla voi olla oikeus.

Tarkasta korvaus

tai

Käytä tarkastuskorttiasi

Nopein tapa tarkistaa, oletko oikeutettu korvaukseen

LataaSkannaa

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Lentomatkustajan oikeudet Amsterdam Schipholin-lentoasemalla

Koska Amsterdam Schipholin-lentoasema (AMS) sijaitsee EU:ssa, EU-asetus EY 261/2004 suojelee todennäköisesti myös muita kuin eurooppalaisia matkustajia.

Tämä merkitsee sitä, että jos lentosi viivästyi, peruttiin tai ylivarattiin Amsterdam Schipholin-lentoasemalla, sinulla on oikeuksia! Laissa on määritelty, miten lentoyhtiön on huolehdittava matkustajista. Sen lisäksi tapauksissa, joissa lentoyhtiö on vastuussa viivästyksestä, EY 261/2004 -asetuksessa määritellään matkustajalle kuuluva korvaus – jopa 600 € henkilöä kohden. Sinulla on jopa 3 vuotta aikaa hakea korvausta.

Sillä ei ole väliä, mistä olet kotoisin. Ainoastaan sillä on väliä, oliko kyseessä lentoyhtiö, jonka kotipaikka on EU:ssa.

Kattaako EY 261/2004 tapauksesi?

ReittiLentoyhtiö, jonka kotipaikka on EU:ssaLentoyhtiö, jonka kotipaikka ei ole EU:ssa
Lähdöt minne tahansa Amsterdam Schipholin-lentoasemalta ✔️ Kyllä ✔️ Kyllä
Saapuvat lennot Amsterdam Schipholin-lentoasemalle ✔️ Kyllä ❌ Ei

Myöhästyikö tai peruttiinko lentosi Amsterdam Schipholin-lentoasemalla? Voit olla oikeutettu korvaukseen

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Hae korvausta Amsterdam Schipholin-lentoasemalla tapahtuneista viivästyksistä

Lentoasemalla tapahtuvat viivästykset koettelevat sekä hermoja että lompakkoa. EU-asetuksen EY 261/2004 ansiosta voit kuitenkin hakea jopa 600 €:n korvausta, jos lentosi on vivästynyt vähintään 3 tuntia.

-lentoasemalla tapahtuvia viivästyksiä koskee yksi merkittävä poikkeus. Jos lennon viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, lentoyhtiö ei ole korvausvastuussa. Poikkeukselliset olosuhteet ovat tilanteita, jotka eivät ole lentoyhtiön hallinnassa. Hyviä esimerkkejä tällaisista olosuhteista ovat vaikkapa vaaralliset sääolosuhteet Amsterdam Schipholin-lentoasemalla tai lennonjohdolliset ongelmat. Koska viivästys ei johtunut lentoyhtiöstä, heitä ei voi velvoittaa maksamaan siitä.

On hyvä pitää mielessä myös se, että laki määrittelee viivästyksen ajaksi, jolloin viimein saavuit määränpäähäsi verrattuna siihen aikaan, joka on kirjattu lippuusi. Tämä on tärkeä seikka koskien viivästyneitä lentoja Amsterdam Schipholin-lentoasemalla, koska kyseessä ei siis ole se aika, jonka jouduit odottamaan lähtöaulassa. Korvauksen suhteen huomioidaan vain se aika, joka saadaan alkuperäisen saapumisajan ja todellisen, lopulliseen määränpäähän saapumisajan erotuksena.

Lue lisää lentojen viivästymisestä maksettavista korvauksista täältä.


Korvausta viivästyksistä ja lentojen peruuntumisista Amsterdam Schipholin-lentoasemalla

EU-asetus EY 261/2004 turvaa matkustajien oikeudet, kun Amsterdam Schipholin-lentoasemalla tapahtuu viivästyksiä. Lain mukaan lentoyhtiön tulee tarjota sinulle korvaavaa lentoa määränpäähäsi tai vaihtoehtoisesti hyvityksen, jos valitset mieluummin sen.

Lisäksi sinulla voi olla oikeus jopa 600 €:n korvaukseen, jos peruutuksesta ilmoitettiin alle 2 viikkoa ennen matkustusajankohtaa.

Tähän on olemassa joitakin poikkeuksia, kuten esimerkiksi se, että lentoyhtiö onnistuu löytämään sinulle korvaavan lennon, jonka saapumisaika on lähes sama kuin alkuperäisen lennon. Tai se, että lennon on perunut Amsterdam Schipholin-lentoasema eikä lentoyhtiö, sillä tässä tapauksessa lentoyhtiösi ei ole vastuussa peruutuksesta. Tällaisia tapauksia kutsutaan poikkeuksellisiksi olosuhteiksi. Niihin kuuluvat myös muun muassa tilanteet, joissa lennonjohto on lakossa, lento-olosuhteet eivät ole turvalliset Amsterdam Schipholin-lentoasemalla tai mikä tahansa muu tilanne, joka ei ole lentoyhtiön hallinnassa.

Voit lukea lisää peruttujen lentojen korvauksista täältä.

Viivästyikö tai peruttiinko lentosi Amsterdam Schipholin-lentoasemalla? Tarkasta korvauksesi ilmaiseksi.

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Miten paljon korvausta?

EtäisyysKorvaus
Kaikki enintään 1 500 km:n lennotJopa 250 EUR henkeä kohti
EU:n sisäiset yli 1 500 km:n lennotJopa 400 EUR henkeä kohti
EU-alueelta lähtevät tai sinne saapuvat 1 500–3 500 km:n lennotJopa 400 EUR henkeä kohti
EU-alueelta lähtevät tai sinne saapuvat yli 3 500 km:n lennotJopa 600 EUR henkeä kohti

Joitain poikkeuksia tulee ottaa huomioon. Tarkastat korvaussumman helpoiten ilmaisella korvauslaskurillamme.


Ohjeita viivästystilanteisiin Amsterdam Schipholin-lentoasemalla

Lentojen viivästykset ja peruutukset ovat kaikkea muuta kuin mukavia. Jos niin sattuu kuitenkin käymään, toimi silloin näin:

  • Hanki todisteita viivästyksestä tai lennon peruutuksesta (esim. sähköposti lentoyhtiöltä tai kuvia lähtevien lentojen ilmoitustaulusta).

  • Säilytä kaikki matkustusasiakirjasi.

  • Kysy lentoyhtiöltä, mistä lentosi viivästys tai peruutus johtuu.

  • Pyydä lentoyhtiötä maksamaan ateriasi ja juomasi.

  • Tutustu tarkasti siihen, mitä lentoyhtiö tarjoaa sinulle. Älä allekirjoita mitään, missä luovut oikeudestasi korvaukseen.

  • Säilytä kaikki kuitit, jotka todistavat, että häiriö aiheutti sinulle lisäkuluja.

Anna AirHelpin hakea sinulle korvausta

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Viimeaikaiset viivästykset ja peruuntumiset

Lentoyhtiö (esim. Lufthansa)

Lähtölentokenttä (esim. Frankfurt tai FRA)

Päivämäärä

Lennon numero

Lentoyhtiö

Reitti

Tila

15.06.2025

19.35

LY336

El Al Israel Airlines

Amsterdam (AMS)

Tel Aviv-Yafo (TLV)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.06.2025

19.30

U25288

Easyjet

Amsterdam (AMS)

Berlin (BER)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.06.2025

19.20

U22180

Easyjet

Amsterdam (AMS)

Manchester (MAN)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.06.2025

19.10

KL461

KLM-Royal Dutch Airlines

Amsterdam (AMS)

Larnaca (LCA)

PeruutettuKorvauslaskuri
Eikö lentosi ole saapunut? Käytä kattavaa korvaustarkistustamme, niin selvitämme asian. Tarkasta lentosi
  • LY336

    El Al Israel Airlines

    Peruutettu

    Amsterdam

    Tel Aviv-Yafo

    AMS

    TLV

    15.06.2025

    19.35

    Korvauslaskuri
  • U25288

    Easyjet

    Peruutettu

    Amsterdam

    Berlin

    AMS

    BER

    15.06.2025

    19.30

    Korvauslaskuri
  • U22180

    Easyjet

    Peruutettu

    Amsterdam

    Manchester

    AMS

    MAN

    15.06.2025

    19.20

    Korvauslaskuri
  • KL461

    KLM-Royal Dutch Airlines

    Peruutettu

    Amsterdam

    Larnaca

    AMS

    LCA

    15.06.2025

    19.10

    Korvauslaskuri
Eikö lentosi ole saapunut? Käytä kattavaa korvaustarkistustamme, niin selvitämme asian. Tarkasta lentosi

Lisää lentoyhtiöitä, joilta voimme auttaa saamaan korvausta:

Lufthansa

AirHelp kuuluu lentomatkustajien oikeuksia ajavaan APRA-yhdistykseen, jonka tavoite on parantaa ja suojella matkustajien oikeuksia.

AirHelp mediassa:

Kauppalehti logo
YLE Uutiset logo
Ilta-sanomat logo
Helsingin Sanomat logo

Hanki ilmainen sovelluksemme


KäyttöehdotYksityisyydensuojaEvästeetLeima

Tekijänoikeudet © 2025 AirHelp

Korvauslaskuri