Peruutetun lennon korvaus: Näin saat itsellesi oikeutetun korvauksen

Hae korvausta lennon häiriöistä
Jopa 600 € henkilöä kohti
Viivästyksistä, peruutuksista jne.
Tarkista lentosi 2 minuutissa

Onko lentosi peruutettu viimeisen kolmen vuoden aikana ja haluatko tietää, oletko oikeutettu korvaukseen? Useissa tapauksissa sinulla on oikeus korvaukseen peruutetusta lennosta matkustajien oikeuksia koskevan EU-asetuksen EY 261 mukaisesti. Tarkista lentosi ilmaiseksi AirHelpillä. AirHelp selvittää, onko sinulla oikeus korvaukseen.
Tarkista ilmaiseksi AirHelpillä, onko sinulla oikeus korvaukseen peruutetusta lennosta.
Oikeutesi ja korvauksesi peruutetun lennon tapauksessa:
Korvaus: Jopa 600 euroa lyhyellä varoitusajalla tehdyistä peruutuksista, lentomatkan pituuden mukaan.
Korvaava lento tai lipun hinnan palautus: Oikeus valita vaihtoehtoinen kuljetus tai lentolipun hinnan täysi palautus.
Huolenpito: Ateriat, viestintämahdollisuudet ja tarvittaessa hotellimajoitus odotuksen ajaksi.
Vanhentumisaika: Korvausvaatimus voidaan tehdä takautuvasti kolmen vuoden ajalta.
Mitä oikeuksia minulla on, jos lento peruutetaan?
Jos lentosi peruutetaan, sinulla on useita oikeuksia matkustajien oikeuksia koskevan EU-asetuksen EY 261/2004 mukaisesti. Taloudellisen korvauksen lisäksi sinulla on oikeus vaatia lentoyhtiöltä joko vaihtoehtoista kuljetusta tai lentolipun hinnan palauttamista. Lentoyhtiön on myös huolehdittava sinusta odotuksen aikana ja järjestettävä tarvittaessa majoitus.
Nämä oikeudet koskevat kaikkia EU:sta lähteviä lentoja ja EU:n lentoyhtiöiden liikennöimiä lentoja. Edellytyksenä on, että lento on peruutettu lyhyellä varoitusajalla, eli alle 14 päivää ennen lähtöä, eikä ole ollut poikkeuksellisia olosuhteita, kuten äärimmäisiä sääolosuhteita tai poliittisia levottomuuksia. Oikeudet on määrätty sen varmistamiseksi, että lentomatkustajat kärsisivät tilanteessa mahdollisimman vähän ja että he voivat joko jatkaa matkaansa tai saada rahansa takaisin.
Näiden avustavien palveluiden tarkoituksena on tehdä odotusajasta mahdollisimman mukava ja antaa sinulle tarvitsemasi tuki, kunnes matka määränpäähän voi jatkua.
Mitä oikeuksia minulla on EU-asetuksen EY 261 mukaan, jos lento peruutetaan?
EU-asetus EY 261 säätelee matkustajien oikeuksista peruutettujen, viivästyneiden ja ylivarattujen lentojen osalta Euroopan unionissa. Tämän asetuksen mukaan matkustajilla on oikeus taloudelliseen korvaukseen, jos:
lento on EU-lentoyhtiön operoima tai lähtee EU:sta
lento peruutettiin alle 14 päivää ennen lähtöä
viivästys määränpäähän on yli kolme tuntia
tilanteeseen ei liity poikkeuksellisia olosuhteita, joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa (esim. äärimmäiset sääolosuhteet tai poliittiset levottomuudet).
Korvauksen määrä riippuu lentoreitistä ja on yleensä 250–600 euroa. Korvaus on tarkoitettu korvaamaan matkustajille peruutetusta lennosta aiheutunut haitta.
Mitä voin tehdä, jos lentoni peruutetaan?
Jos lentoyhtiö ei ilmoita sinulle vähintään 14 päivää ennen lähtöä lennon peruutuksesta, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron korvaukseen. Jos lento peruutetaan lyhyellä varoitusajalla ja olet jo lentokentällä, sinulla on usein oikeus aterioihin, juomiin ja muuhun apuun odotuksen aikana.
Jos haluat hakea korvausta peruutetusta lennosta EU-asetuksen EY 261 nojalla, sinun on varauduttava lentoyhtiön vastustukseen. Vaikka laki on puolellasi, se ei tarkoita, että lentoyhtiöllä olisi erityistä halua maksaa korvausta. Siksi sinun on toimittava seuraavasti, jos lentosi peruutetaan.
AirHelpin tarkistuslista: Näin varmistat korvauksen peruutetuista lennoista
Säilytä tarkistuskortti tai e-lippu sekä varausvahvistus. Näitä tarvitaan varauksesi todisteena, jotta voit hakea korvausta.
Pyydä lentoyhtiön maahenkilökunnalta kirjallinen vahvistus peruutetusta lennosta ja sen syystä. Käytä tätä vahvistusta korvausvaatimuksesi tueksi.
Pyydä korvaava lento määränpäähäsi tai lipun hinnan palauttamista. Sinulla on oikeus valita korvaava lento tai lipun hinnan palauttaminen asetuksen EY 261 mukaisesti.
Merkitse lopullinen saapumisaika määränpäähän. Saapumisaika on ratkaiseva tekijä korvauksen laskemisessa. Kirjoita siis tarkasti muistiin kellonaika, jolloin oikeasti saavuit määränpäähän.
Tarkista AirHelpistä, onko sinulla oikeus korvaukseen: AirHelpin työkalun avulla voit nopeasti ja helposti tarkistaa, onko sinulla oikeus korvaukseen. Jos olet oikeutettu korvaukseen, AirHelp hoitaa koko prosessin puolestasi.
Me taistelemme oikeuksiesi puolesta
Korvauslaskuri
Laske korvauksesi määrä
250 €
1 500 km:iin asti
400 €
1 500–3 500 km
600 €
yli 3 500 km
Milloin minulla on oikeus lentolipun hinnan palautukseen?
Jos lentosi on peruttu etkä enää halua tehdä matkaa, voit vaatia lentoyhtiöltä lipun hinnan täyden hyvityksen. Sinulla on tämä oikeus riippumatta siitä, onko lentoyhtiö tarjonnut sinulle vaihtoehtoista kuljetusta vai ei. Voit itse päättää, hyväksytkö uuden matkan vai haluatko mieluummin rahasi takaisin.
Sinulla on myös oikeus saada hyvitys, jos sinulle tarjotaan uusi lento, mutta jatkolento ei ole kohtuullinen – esimerkiksi jos se aiheuttaa erittäin pitkän odotuksen tai lisää välilaskuja. Tällöin lentoyhtiön on palautettava alkuperäinen lipun hinta seitsemän päivän kuluessa. Tärkeää: Jos hyväksyt vapaaehtoisesti lahjakortin, varmista, että se on voimassa rajoittamattoman ajan eikä vanhene.
EU-asetuksen EY 261 merkitys matkustajille
EU-asetus EY 261/2004 säätelee matkustajien oikeuksista peruutettujen lentojen, viivästysten ja ylivarattujen lentojen osalta Euroopan unionissa. Tämän asetuksen mukaan matkustajilla on oikeus saada taloudellinen korvaus, jos:
lento on EU-lentoyhtiön operoima tai lähtee EU:sta
lento peruutettiin alle 14 päivää ennen lähtöä
viivästys määränpäähän on yli kolme tuntia.
tilanteeseen ei liity poikkeuksellisia olosuhteita, joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa (esim. äärimmäiset sääolosuhteet tai poliittiset levottomuudet).
Korvauksen määrä riippuu lentomatkan pituudesta ja on yleensä 250–600 euroa. Sen tarkoituksena on korvata peruutetun lennon aiheuttamat haitat.
Toimi näin, jos lento peruutetaan
Jos lentosi on peruttu, toimi nopeasti ja ryhdy tärkeisiin toimenpiteisiin. Pyydä lentoyhtiötä vahvistamaan peruutuksen syy kirjallisesti. Säilytä kaikki kuitit, esimerkiksi aterioista tai annetuista lahjakorteista. Vaadi oikeutesi palveluihin ja huolenpitoon lentokentällä ja käytä korvauslaskuriamme vahingonkorvauksen määrän laskemiseen.
Korvaus peruutetusta lennosta: Mitkä lennot oikeuttavat korvaukseen?
Peruutetun lennon matkustajana sinulla on yleensä oikeus korvaukseen. Yksittäisissä tapauksissa sinun on tarkistettava korvausoikeutesi esimerkiksi AirHelpin avulla.
| Tieto peruutetuista lennoista saatu | Korvaus lennon uudelleenvarauksesta |
|---|---|
| 14 päivää ennen | Ei mitään |
| 7–13 päivää ennen | Korvaava lento lähtee viimeistään 2 tuntia ennen alkuperäisen lennon lähtöä ja saapuu alle 4 tuntia myöhemmin. |
| Alle 7 päivää ennen | Alle 7 päivää ennen Korvaava lento lähtee viimeistään 1 tunti ennen alkuperäisen lennon lähtöä ja laskeutuu alle 2 tuntia myöhemmin. |
Nämä säännöt ovat voimassa myös silloin, kun lentoyhtiö ei peru lentoa vaan ainoastaan muuttaa lentoaikaa. Tällöin uudelleen varattu lento käsitellään korvaavana lentona.
Mitä oikeuksia minulla on, jos lentoni aikataulu muuttuu tai se peruutetaan?
Paitsi peruutetut lennot, myös merkittävät muutokset lentoaikatauluissa voivat oikeuttaa korvaukseen. Jos lentoyhtiö siirtää lentoasi lyhyellä varoitusajalla tai viivästyttää lähtöäsi merkittävästi, tilanne käsitellään samalla tavalla kuin peruutettu lento. Tämä tarkoittaa, että sinulla on oikeus vaihtoehtoiseen kuljetukseen tai korvaukseen ja tarvittaessa hyvitykseen EU-asetuksen 261/2004 mukaisesti.
Seuraavaa sovelletaan erityisesti uudelleen varattuihin lentoihin: Jos lähtöaikaa siirretään yli tunnilla, voit kieltäytyä matkasta ja vaatia rahasi takaisin. Lisäksi sinulla on oikeus korvaukseen, jos muutoksesta on ilmoitettu sinulle alle 14 päivää ennen lähtöä ja tämä aiheuttaa sinulle merkittävää haittaa. Tässäkin tapauksessa pätee sama: selvitä oikeutesi hyvissä ajoin ja dokumentoi kaikki muutokset, jotta korvauksen hakeminen on helpompaa.
Mihin korvaukseen olen oikeutettu, jos lentoni peruutetaan?
Lennon peruutuksesta tai viivästymisestä maksettavan korvauksen määrä riippuu useista tekijöistä:
lentomatkan pituudesta, lennon viivästyksen kestosta (jos lento on siirretty korvaavaan lentoon) ja siitä, lähteekö lento EU:n alueelta tai saapuu sinne. Tämä voi kuulostaa hieman monimutkaiselta, joten olemme koonneet alle yhteenvedon.
| Alle 3 tunnin lennon viivästys | 3-4 tunnin lennon viivästys | Yli 4 tunnin lennon viivästys | Lento peruttu – ei saapunut perille | Lentomatka (km) |
|---|---|---|---|---|
| 0 € | 250 € | 250 € | 250 € | Kaikki lennot alle 1 500 km |
| 0 € | 400 € | 400 € | 400 € | Lennot EU:n sisällä yli 1 500 km |
| 0 € | 400 € | 400 € | 400 € | Lennot EU:n ulkopuolella 1 500–3 500 km |
| 0€ | 300 € | 600 € | 600 € | Lennot EU:n ulkopuolella yli 3 500 km |
Huomio: Jos hyväksyt korvaavan lennon, korvauksesi pienenee huomattavasti. Jos kuitenkin kieltäydyt uudelleenvarauksesta, sinulla on oikeus korvaukseen, joka on mainittu kohdassa ”Lento peruttu – ei saapunut perille”. Lisäksi saat lipun hinnan takaisin ja tarvittaessa myös kustannukset paluumatkasta alkuperäiseen lähtöpaikkaasi.
Harkitse siis huolellisesti, hyväksytkö uudelleenvarauksen vai et.
Minulla on peruutettu lento, jossa on välilasku – saanko korvausta koko matkasta?
Kun varaat välilaskullisen lennon ja vain osa matkasta peruutetaan, herää kysymys, oletko oikeutettu korvaukseen koko matkan osalta vai vain siltä osalta, johon peruutukset vaikuttavat. Korvauksen määrä riippuu muun muassa lentomatkan pituudesta. Jotta koko lentosi kuuluu peruutuksen piiriin, seuraavien ehtojen on täytyttävä:
Peruutettu lento välilaskulla
Lentojen on kuuluttava samaan varaukseen. Tämä tarkoittaa, että lippuja ei saa ostaa erikseen. Yhteinen varaus varmistaa, että koko lentomatkasi katsotaan yhtenäiseksi matkaksi.
Lennon viivästyksen tai peruutuksen on oltava korvauskelpoinen EU-asetuksen EY 261 mukaisesti. Tämä asetus suojaa lentomatkustajia EU:n sisällä tapahtuvien lentojen viivästysten, peruutusten ja ylivarauksien osalta.
Milloin poikkeukselliset olosuhteet estävät oikeuden korvaukseen?
Lentoyhtiö ei ole vastuussa lentojen viivästymisistä, jotka johtuvat niin sanotuista poikkeuksellisista olosuhteista. Nämä erityistilanteet ovat lentoyhtiön hallinnan ulkopuolella ja merkitsevät usein sitä, että vahinkoa kärsineet matkustajat eivät saa korvausta. Esimerkkejä tällaisista olosuhteista ovat muun muassa:
Kuinka voin turvata tulevat lennot?
AirHelp+ tarjoaa sinulle parhaan mahdollisen turvan odottamattomia lentohäiriöitä vastaan jo ennen matkan alkua. Jos lentosi myöhästyy yli 3 tuntia, peruutetaan tai ohjataan toiseen kohteeseen, saat 100 euroa (Smart-paketti) tai 200 euroa (Complete-paketti) tapahtumaa kohden.
Lisäksi saat 200 euroa menetetystä jatkolennosta ja 200 euroa viivästyneestä tai kadonneesta matkatavarasta, jotka maksetaan suoraan muutaman päivän kuluessa. Vielä mukavampaa on, jos lento viivästyy yli tunnin tai peruutetaan: saat pääsyn yli 1 300 lentokenttäloungeen ympäri maailmaa, joissa voit työskennellä rauhassa tai ihan vain rentoutua ilman hulinaa.
Saat myös ympärivuorokautisen asiantuntijatukemme sekä reaaliaikaiset päivitykset lennon tilasta, jotta olet aina ajan tasalla ja voit toimia nopeasti. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: AirHelp ei veloita palvelumaksua matkustajien oikeuksien korvauksista, joten saat koko summan ilman provisiokuluja.
AirHelp+ ei siis ole pelkkä matkavakuutus, vaan siinä on oikeasti kaikki samassa paketissa. Erityisesti usein matkustaville sekä kaikille, jotka haluavat matkustaa turvallisesti ja mukavasti ilman huolen häivää.
Kuinka tarkistaa tai hakea korvausta peruutetusta lennosta
Tähän mennessä olet varmaan saanut sen vaikutelman, että lentoyhtiöltä korvauksen hakeminen peruutetusta lennosta voi olla hieman monimutkaista. Se on totta, koska lentoyhtiöllä ei ole liiketaloudellista kiinnostusta korvata sinulle taloudellisia menetyksiä. Siksi on mahdollista, että lentoyhtiö yksinkertaisesti hylkää tai jättää vaatimuksesi huomiotta, vaikka sinulla olisi oikeus siihen.
AirHelp hoitaa kaiken puolestasi!
Ota rennosti, kun me hoidamme paperityöt ja yhteydenpidon lentoyhtiöön puolestasi ja vaadimme sinulle lentokorvauksen.
AirHelpillä on vuosien kokemus lentoyhtiöiden kanssa toimimisesta ja parhaat strategiat korvauksen saamiseksi.
Sinun ei tarvitse kirjoittaa korvausvaatimusta tai hoitaa yhteydenpitoa itse.
AirHelp toimii ”ei korvausta, ei kuluja” -periaatteella. Maksu peritään vain, jos asia ratkeaa onnistuneesti.