Erinomainen

226 468

arvostelua sivustolla

Trustpilot

Korvaus lennon myöhästymisestä: Milloin sinulla on oikeus korvaukseen?

Korvauslaskuri
Korvaus lennon myöhästymisestä: Milloin sinulla on oikeus korvaukseen?

Hae korvausta lennon häiriöistä

  • Jopa 600 € henkilöä kohti

  • Viivästyksistä, peruutuksista jne.

  • Tarkista lentosi 2 minuutissa

Lentomatkustajat, jotka odottavat jonossa lentoviivästyksen jälkeen

Jos lentosi myöhästyi yli kolme tuntia, sinulla voi olla oikeus korvaukseen. Onko jokin lentosi myöhästynyt viimeisen kolmen vuoden aikana? Ei vain muutaman minuutin, vaan yli kolme tuntia? Siinä tapauksessa sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron korvaukseen myöhästyneestä lennosta.

Tarkista korvauksesi nyt

Yleiskatsaus: Lennon myöhästymiskorvaukset EU:ssa – oikeutesi

  • Oikeus korvaukseen 3 tunnin myöhästymisestä: Jopa 600 euroa korvausta lennosta EU-lainsäädännön mukaan.

  • Korvaussumma: 250 euroa (enintään 1 500 km), 400 euroa (1 500–3 500 km), 600 euroa (yli 3 500 km).

  • Lentoyhtiön velvollisuus: Korvaus maksetaan vain, jos lentoyhtiö on vastuussa lennon myöhästymisestä.

  • Ilmainen palvelu: Yli 2 tunnin myöhästymistapauksissa sinulla on oikeus ilmaisiin aterioihin ja juomiin.

  • Oikeus takautuvaan korvaukseen: Korvausta voi hakea enintään 3 vuotta myöhästymistapauksen jälkeen.

Korvaus 3 tuntia myöhästyneestä lennosta – oikeutesi

Jos saavut lopulliseen määränpäähäsi vähintään kolme tuntia myöhässä, sinulla on useimmissa tapauksissa oikeus taloudelliseen korvaukseen EU-asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaisesti. Korvauksen määrä riippuu lentomatkan pituudesta:

  • Lennot enintään 1500 km: 250 euroa

  • Lennot yli 1500 km EU:n sisällä tai 1500–3500 km EU:n ulkopuolella: 400 euroa

  • Lennot yli 3500 km EU:n ulkopuolella: 600 euroa

Tarkka matka lasketaan suurimman lentokehän etäisyyden perusteella. Jatkoyhteyksissä otetaan aina huomioon lentojen kokonaisetäisyys ensimmäisestä lähdöstä lopulliseen määränpäähän.

AirHelp selittää oikeutesi viivästysten yhteydessä lentomatkustajien oikeuksia viivästymistapauksessa koskevan EU-asetuksen (EY) N:o 261 mukaisesti. Voit lukea asetuksen täältä. Voimme auttaa sinua tarkistamaan oikeutesi lennon myöhästymiskorvaukseen. Jos sinulla on oikeus korvaukseen, autamme sinua hakemaan korvausta lentoyhtiöltä.


Lentomatkustajien oikeuksia koskevat säännöt maailmanlaajuisesti

Vuodesta 2004 lähtien EU-asetus (EY) N:o 261/2004 on suojellut EU-matkustajia lentojen peruutuksista, viivästyksistä tai ylivarauksista aiheutuvilta haitoilta. Lentomatkustajilla on oikeus korvaukseen 600 euroon saakka, riippuen lentomatkan pituudesta ja myöhästymisen kestosta.

Peruutusten, vähintään kolmen tunnin myöhästymisten, ylivarauksien tai menetettyjen jatkolentojen tapauksessa matkustajat voivat pyytää vaihtoehtoista kuljetusta tai lentolipun hinnan palautusta. Asetus koskee kaikkia EU:n lentoyhtiöiden lentoja, jotka lähtevät EU:sta ja/tai päätyvät EU:hun.

On tärkeää säilyttää todistusaineisto, kuten tarkistuskortit ja varausvahvistukset, jotta voit esittää vahvemmin vaatimukset lentoyhtiölle tai tarvittaessa oikeudessa.

Vastaavia säännöksiä on myös Euroopan ulkopuolella, esimerkiksi Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Ne tarjoavat kuitenkin yleensä vähemmän kattavia oikeuksia kuin EU-asetus, jota pidetään erityisen kuluttajaystävällisenä globaalista näkökulmasta.


Yleiskatsaus EU-asetukseen (EY) N:o 261/2004

EU-matkustajien oikeuksia koskeva asetus suojaa matkustajia lentojen peruutus-, myöhästymis- ja ylivaraustapauksissa. Se voi taata 250–600 euron korvauksen, jos lento myöhästyy vähintään kolme tuntia. Lisäksi matkustajilla on oikeus apuun ja huolenpitoon, kun odotusaika on yli kaksi tuntia.

Ketä suojaus koskee?

Asetus koskee kaikkia matkustajia, joilla on vahvistettu varaus ja jotka saapuvat lähtöselvitykseen ajoissa. Erikoishintaiset tai ilmaiset lennot ovat poikkeus, jos ne eivät ole yleisesti saatavilla.

Soveltamisala

  • Lennot EU:sta: Kuuluvat aina asetuksen piiriin riippumatta lentoyhtiöstä.

  • Lennot EU:hun: Kuuluvat asetuksen piiriin vain, jos lentoa liikennöi eurooppalainen lentoyhtiö.

  • Lähtö tai määränpää EU:ssa EU-lentoyhtiöllä: Oikeus enintään 600 euron korvaukseen.

  • Lähtö EU:sta EU:n ulkopuolisen maan lentoyhtiöllä: Myös oikeus enintään 600 euron korvaukseen.

  • Määränpää EU:ssa EU:n ulkopuolisen maan lentoyhtiöllä: Ei vaatimusta EU:n lainsäädännön mukaan.

Asetus koskee myös Norjasta, Islannista ja Sveitsistä lähteviä lentoja.

EU-matkustajien oikeuksia koskeva asetus ei koske

  • ilmaisia tai erikoishintaisia lentoja, jotka eivät ole yleisesti saatavilla

  • matkustajia, jotka eivät saavu ajoissa lähtöselvitykseen.

Oletko sinäkin kärsinyt lennon myöhästymisestä tai peruutuksesta?

AirHelp auttaa sinua hakemaan korvausta helposti ja kätevästi. AirHelpin laskurilla voit tarkistaa veloituksetta, onko sinulla oikeus korvaukseen, ja voit antaa AirHelpin hoitaa korvausvaatimuksesi.

Me taistelemme oikeuksiesi puolesta

Kuinka suuri korvaus on?

Korvauslaskuri

1 1 matkustaja(a)

250 €

1 500 km:iin asti

400 €

1 500–3 500 km

600 €

yli 3 500 km


Korvaus, apu ja lipun hinnan palautus – EU-matkustajien oikeuksien tärkeimmät käsitteet selitettynä

1. Korvaus

Lennon peruutuksen, ylivarauksen tai merkittävän lennon myöhästymisen sattuessa matkustajilla on oikeus taloudelliseen korvaukseen. Korvaus riippuu lentoreitistä ja on seuraava:

  • 250 euroa, jos lentojen pituus on enintään 1 500 km (esim. Helsinki – Berliini)

  • 400 euroa, jos lentojen pituus on 1 500–3 500 km (esim. Helsinki – Lissabon)

  • 600 euroa, jos lentojen pituus yli 3 500 km (esim. Helsinki – New York)

Huomautus: Korvaus ei riipu alkuperäisestä lipun hinnasta, ja oikeus korvaukseen syntyy, kun viivästys on yli kolme tuntia.

2. Oikeus apuun

Pidempien odotusaikojen aikana lentoyhtiöt ovat velvollisia avustamaan matkustajiaan. Tähän sisältyy:

  • Välipalat, ateriat ja virvokkeet

  • Kaksi ilmaista puhelua, faksia tai sähköpostia

  • Hotelli ja kuljetus, jos yöpymispaikka on tarpeen

Jos lentoyhtiö ei tarjoa näitä palveluja, matkustajat voivat itse järjestää ateriat ja majoituksen ja vaatia myöhemmin kustannusten korvaamista kuitteja vastaan.

3. Lentolipun hyvitys

Jos lento peruutetaan tai matkustaja kieltäytyy vapaaehtoisesti nousemasta ylivarattuun koneeseen, matkustajalla on oikeus saada lentolipun hinta kokonaan takaisin.

Vaihtoehtoisesti matkustajat voivat pyytää korvaavaa kuljetusta, eli uudelleenvarausta toiselle lennolle.


Milloin on oikeus korvaukseen lennon myöhästymisestä?

Se, voitko saada korvausta lentomatkustajan oikeuksien perusteella lennon myöhästyessä, riippuu tietyistä ehdoista. Olet todennäköisesti jo tietoinen siitä, että lennon on oltava vähintään 3 tuntia myöhässä, jotta voit vaatia korvausta.

On kuitenkin muutamia lisävaatimuksia, jotka on täytettävä, esimerkiksi lentoyhtiön on oltava vastuussa myöhästymisestä. Olemme koonneet kaikki vaatimukset yhteen katsaukseen, jotta voit nopeasti tarkistaa, voitko käyttää matkustajan oikeuksiasi myöhästyneeseen lentoon.

Yhteenveto: Korvaus myöhästyneistä lennoista

EhdotOikeudet ja korvaukset
Lennon lähtö myöhästynyt 2 tuntia (lyhyet matkat, enintään 1 500 km)Ilmaiset juomat ja välipalat
Lennon lähtö myöhästynyt 3 tuntia (keskipituinen matka, enintään 3 500 km)Pakolliset palvelut (juomat, välipalat, viestintämahdollisuudet)
Lennon saapuminen määränpäähän myöhästynyt 3 tuntia250–600 euron korvaus henkilöä kohti EU-asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaisesti
Lennon lähtö myöhästynyt 4 tuntia (pitkä matka, yli 3 500 km)Ilmaiset virvokkeet (juomat, välipalat) ja viestintämahdollisuudet
Lennon lähtö myöhästynyt 5 tuntia (kaikki reitit)Oikeus perua lento ja saada lentolipun hinta takaisin
Lähtö siirretty seuraavalle päivälleOikeus hotellimajoitukseen, mukaan lukien kuljetus lentokentälle/lentokentältä

Korvauksen ehdot: yleiskatsaus

Lennon myöhästymiskorvauksen ehdot:

  • Olet saapunut määränpäähän yli kolme tuntia myöhässä.

  • Olet kirjautunut lennolle lentokentällä ajoissa.

  • Lennon myöhästyminen tapahtui enintään kolme vuotta sitten.

  • Viivästys johtuu lentoyhtiöstä (esim. tekniset ongelmat).

  • Lento lähti EU:n alueelta (lentoyhtiöllä ei ole merkitystä) tai laskeutui EU:n alueelle (edellyttäen, että lentoyhtiön kotipaikka on EU:ssa).

Tarkista AirHelpistä, onko sinulla oikeus korvaukseen lennon myöhästymisestä

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Korvaus lennon myöhästymisestä: oikeutesi selitettynä

Jos lentosi on myöhässä, voit vedota EU-lentomatkustajien oikeuksia koskevaan asetukseen. Jo kahden tunnin odotusaikana sinulla on oikeus erilaisiin tukitoimiin, kuten seuraavat:

  • ilmaiset ateriat ja juomat

  • kaksi ilmaista viestintävaihtoehtoa (esim. puhelu tai sähköposti)

  • Jos tilanne vaatii yöpymisen: hotelli ja hotellikuljetus

Jos lentosi saapuu määränpäähän yli kolmen tuntia myöhässä, sinulla on lisäksi oikeus taloudelliseen korvaukseen:

  • 250 euroa lentomatkoille, joiden pituus on enintään 1 500 km

  • 400 euroa lentomatkoille, joiden pituus on 1 500–3 500 km

  • 600 euroa lentomatkoille, joiden pituus on yli 3 500 km

Tärkeää huomata: Lentoyhtiö ei ole velvollinen maksamaan korvausta, jos myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, kuten äärimmäisistä sääolosuhteista tai turvallisuusriskeistä.

Oikeutesi ja korvausvaatimukset pitkien viivästysten yhteydessä

  • 2 tunnin viivästyksestä alkaen: oikeus apuun (välipalat, juomat, viestintämahdollisuus)

  • 3 tunnin viivästyksestä alkaen: oikeus taloudelliseen korvaukseen (250–600 euroa lentomatkan pituudesta riippuen)

  • 5 tunnin viivästyksestä alkaen: oikeus peruuttaa matka ja vaatia lipun hinnan täyttä hyvitystä

  • Pakettimatkoilla 4 tunnin viivästyksestä alkaen: Lisäksi oikeus hinnanalennukseen matkanjärjestäjältä

Tällä tavoin EU-lentomatkustajien oikeuksia koskeva asetus varmistaa, että et jää pulaan pitkien viivästysten sattuessa ja että voit vaatia korvausta, jos joudut kärsimään lentojen myöhästymisestä.


Kuinka paljon korvausta lennon myöhästymisestä voi saada (yleiskatsaus)

Myöhästyneestä lennosta saatavan korvauksen suuruus riippuu useista tekijöistä, kuten lennon pituudesta ja viivästyksen kestosta.

Toinen tärkeä tekijä on se, oliko kyseessä EU:n sisäinen lento vai lento EU-alueelta EU:n ulkopuolelle tai toisinpäin. Jotta asia olisi mahdollisimman selkeä, olemme koonneet alla taulukon eri tilanteista.

Lentojen viivästys alle 3 tuntiaLentojen viivästys 3-4 tuntiaLentojen viivästys yli 4 tuntiaMäärän- päähän ei päästy ollenkaanLentomatka
0 €250 €250 €250 €Lennot enintään 1500 km
0 €400 €400 €400 €Lennot yli 1500 km (EU:n sisällä)
0 €400 €400 €400 €Lennot 1500–3500 km (EU:n ulkopuolella)
0 €300 €600 €600 €Lennot yli 3500 km (EU:n ulkopuolella)

Lennon myöhästymisestä maksettava korvaus: milloin minulla on oikeus korvaukseen?

Jos lento myöhästyy yli viisi tuntia, matkustajalla on oikeus itse päättää, jatkaako matkaa vai ei. Lentoyhtiö on tällöin velvollinen tarjoamaan sinulle seuraavat vaihtoehdot:

  • Koko lentolipun hinnan palautus sekä paluulento lähtöpaikalle, jos osa matkasta on jo suoritettu (eli osittainen hyvitys lennon myöhästyessä).

  • Lennon uudelleenvaraus myöhemmäksi ajankohdaksi vastaavin ehdoin.

  • Matka lopulliseen määränpäähän muulla kulkuvälineellä (esim. junalla, bussilla tai taksilla)

Näiden vaihtoehtojen lisäksi matkustajalla on oikeus enintään 600 euron korvaukseen (lentomatkan pituudesta riippuen).


Mitä tehdä lennon myöhästyessä?

EU-asetuksen 261/2004 mukaan sinulla on oikeus korvaukseen, jos lentosi on yli kolme tuntia myöhässä. Itse asiassa vain muutaman minuutin ero voi ratkaista, saatko useita satoja euroja korvausta vai et mitään.

Tärkeää tietää: Viivästyksen pituus mitataan saapumisajasta, ei lähtöajasta, koska osa myöhästymisestä voidaan kuroa kiinni lennon aikana. Siksi merkitse aina muistiin lentosi tarkka saapumisaika määränpäähän.

Saatat ehkä miettiä, miten tarkka saapumisaika määritetään. Voisi luulla, että se on hetki, jolloin lentokone laskeutuu maahan, mutta se ei ole se. Saapumisaika on hetki, jolloin lentokoneen ensimmäinen ovi avataan.

Tarkistuslista korvauksen hakemiseksi vahinko- tai myöhästymistapauksessa

  • Lennon tarkistuskortti, jossa on lennon numero

  • Varausvahvistus

  • Kuitit tai liput vaihtoehtoisista kuljetuksista

  • Mahdolliset lentoyhtiön kupongit

  • Todisteet ylimääräisistä kuluista (esim. hotelli, ruoka, taksi)

  • Kuva lentokentän infonäytöstä

  • Mikäli mahdollista: Lentoyhtiön kirjallinen todistus myöhästymisen syystä

Hae korvausta lentosi myöhästymisestä ilman riskiä!

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Nämä asiakirjat tarvitset todisteeksi korvaushakemuksessa lennon myöhästyessä

Seuraavat tarvittavat asiakirjat on oltava, jotta voit hakea korvausta lennon myöhästymisestä.

  • Lennon tarkistuskortti tai e-lippu

  • Varausvahvistus

Sinun tulisi myös pitää matkatietosi saatavilla: lennon numero, alkuperäinen lähtö- ja saapumisaika sekä todellinen lähtö- ja saapumisaika. Lennon numero on kuusinumeroinen koodi, jonka lentoyhtiö on antanut lentovarauksellesi.

Yleisesti ottaen, mitä enemmän todisteita sinulla on, sitä suuremmat ovat mahdollisuutesi menestyä ja sitä nopeammin korvausvaatimuksesi voidaan käsitellä. Siksi olemme koonneet muutamia vinkkejä siitä, mitä voit tehdä lentokentällä myöhästymistapauksessa, jotta korvauksen saaminen jälkikäteen on helpompaa.

Dokumentoi lennon myöhästyminen huolellisesti:

  • Pyydä lentoyhtiön maahenkilökunnalta kirjallinen vahvistus lennon myöhästymisen syystä.

  • Kirjoita muistiin todellinen saapumisaika määränpäähän.

  • Ota valokuva lähtötaulusta, josta näkyy lennon myöhästyminen/viivästyminen.

  • Säästä sähköpostit tai ota kuvakaappaus sovelluksen viesteistä, jotka vahvistavat lennon myöhästymisen.


Korvaus lennon myöhästymisestä: poikkeukselliset olosuhteet eivät kuulu korvauksen piiriin

Jos lento myöhästyy poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi, et valitettavasti ole oikeutettu korvaukseen, koska lentoyhtiö ei ole vastuussa tällaisissa tapauksissa.

Mitä ovat poikkeukselliset olosuhteet tai ylivoimainen este (eli Force Majeure)?

Esimerkiksi huonon sään, poliittisten levottomuuksien tai lentokentän työntekijöiden tai lennonjohtajien lakkojen aiheuttamat lentoviivästykset katsotaan poikkeuksellisiksi olosuhteiksi (force majeure), eivätkä ne siten ole lentoyhtiön vastuulla.

Lentoyhtiöt voivat vedota poikkeuksellisiin olosuhteisiin välttääkseen korvauksen maksamisen. Siksi on hyvä tietää, että teknisistä vioista tai lentoyhtiön oman henkilöstön, kuten matkustamomiehistön tai omien lentäjien, lakoista johtuvat lentojen viivästykset eivät ole force majeure -tilanteita.

Tämä johtuu siitä, että lentoyhtiön vastuulla on ehkäistä teknisiä ongelmia ja vähentää henkilöstön lakkojen aiheuttamien viivästysten riskiä esimerkiksi rakentavien työehtosopimusneuvottelujen avulla. Tällaisissa tapauksissa voit antaa AirHelpin tarkistaa lennon myöhästymiskorvausvaatimuksesi.


Kattaako EU-asetus (EY) N:o 261 kaikki lennot?

Ei, kaikki lennot eivät kuulu EU-asetuksen (EY) N:o 261 piiriin. Kaikki EU:sta lähtevät lennot kuuluvat kuitenkin EU-asetuksen 261 piiriin riippumatta siitä, mihin lentoyhtiön kotipaikka on rekisteröity.

Yleinen väärinkäsitys on, että EU-asetus 261 koskee vain EU:n ilmatilaa tai suojaa vain EU:n kansalaisia. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä asetus koskee myös Islantia, Norjaa, Sveitsiä ja Euroopan niin sanottuja ”uloimpia alueita”. Se suojaa myös kaikkia lentomatkustajia kansalaisuudesta riippumatta. Alla olevasta taulukosta voit nopeasti tarkistaa, kuuluuko lentosi asetuksen piiriin.

ReittiEU:n lentoyhtiötEU:n ulkopuoliset lentoyhtiöt
Lähtö EU:sta, määränpää EU:ssa✔️ Kuuluu✔️ Kuuluu
Avgång inom EU, destination utanför EU✔️ Kuuluu✔️ Kuuluu
Avgång utanför EU, destination inom EU✔️ Kuuluu❌ Ei kuulu
Avgång utanför EU, destination utanför EU❌ Ei kuulu❌ Ei kuulu

Korvaus lennon myöhästymisestä liikematkalla tai pakettimatkalla

Myös liikematkalla ja pakettimatkalla matkustavat voivat olla oikeutettuja korvaukseen myöhästymistapauksessa.

Lento myöhässä? Katso AirHelpistä, onko sinulla oikeus korvaukseen

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Mitä korvauksia maksetaan, jos lento myöhästyy lakon vuoksi?

Joskus lentojen peruutukset ja viivästykset johtuvat lakosta. On tavallista, että satoja lentoja peruutetaan ja tuhannet matkustajat joutuvat odottamaan avuttomina terminaaleissa. Kysymyksiä on monia: Onko minulla oikeus korvaavaan lentoon? Voinko matkustaa junalla? Saanko rahani takaisin? Ja onko minulla edes oikeus korvaukseen?

Tällaisessa tilanteessa on tärkeää tuntea oikeutesi. Vaikka lakko on lentoyhtiölle poikkeuksellinen tilanne, sinulla matkustajana on silti oikeuksia, joita voit vaatia. Kattava oppaamme: Korvaukset lentolakoista.

Selitämme muun muassa, missä olosuhteissa sinulla on oikeus korvaavalle lennolle, onko vaihtoehtoinen kulkuväline, kuten juna, mahdollinen ja missä tapauksissa voit odottaa lentolipun hinnan hyvitystä.

Tarkista AirHelpistä, onko sinulla oikeus korvaukseen lennon myöhästymisestä

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


Korvaus lennon myöhästymisestä: Onko mahdollista saada rahat takaisin?

Jos lento lähtee myöhässä, sinulla voi tietyissä olosuhteissa olla oikeus lentolipun hinnan palautukseen. Tämä koskee erityisesti tilanteita, joissa viivästys on niin pitkä, että matkan alkuperäinen tarkoitus ei enää täyty, tai jos lentoyhtiö ei pysty toteuttamaan lentoa seuraavan 24 tunnin aikana.

Tällaisissa tapauksissa hyvitystä on pyydettävä aktiivisesti lentoyhtiöltä. Huomaa, että hyvitys tarkoittaa kuljetussopimuksen päättymistä.

Sinun vastuullasi on sitten järjestää vaihtoehtoiset matkustusmahdollisuudet. Hyvitys ei vaikuta mahdollisiin lisäkorvauksiin, joihin sinulla voi olla oikeus, jos lentoyhtiö on vastuussa viivästyksestä.


Mitä maksaa korvauksen hakeminen lennon myöhästymisestä?

EU-asetuksen 261/2004 mukaisesti on olemassa useita tapoja hakea korvausta myöhästyneistä lennoista. Yksi vaihtoehto on hoitaa asia itse, jolloin sinun ei tarvitse maksaa AirHelpille menestyspalkkiota.

Tämä vaihtoehto voi vaatia sinulta paljon aikaa, energiaa ja motivaatiota. Kokemus on osoittanut, että kolmen tunnin tai sitä pidemmän lennon myöhästymisen korvaushakemuksen lähettäminen vie noin kaksi tuntia. Sinun on muun muassa kerättävä kaikki tarvittavat asiakirjat, löydettävä oikea yhteysosoite ja muotoiltava itse vaatimus.

Joskus tämä menettely ei riitä, ja matkustaja tarvitsee asianajajaa vaatimuksensa läpiviemiseksi. Tämä lisää huomattavasti aikaa ja kustannuksia. Tähän liittyy taloudellinen riski, koska oikeudenkäyntikulut syntyvät myös, jos matkustaja ei onnistu saamaan korvausta. Asianajajan kustannukset ja taloudellinen riski poistuvat, jos otat sen sijaan yhteyttä AirHelpiin.

Tarkistamme, onko korvaus todennäköinen, koska lento oli yli 3 tuntia myöhässä. Tästä ei aiheudu sinulle kustannuksia. Jos sinulla on oikeus korvaukseen lennon viivästymisestä, suoritamme kaikki lisätoimet matkustajan oikeuksien turvaamiseksi. Perimme palkkion vain, jos lentoyhtiö maksaa korvauksen.


Lento myöhässä, rahat takaisin: AirHelp auttaa sinua tarkistamaan korvauksesi

Vaikka EU-asetus antaa sinulle oikeuksia, lentoyhtiöt tekevät usein kaikkensa välttääkseen korvauksen maksamisen lentojen myöhästyessä. Tämä on erityisen yleistä, koska myöhästymiskorvaus ylittää usein huomattavasti lentolipun hinnan.

Tässä AirHelp astuu kuvaan. Me hoidamme yhteydenpidon lentoyhtiöön ja vaadimme sinulle korvausta lennon myöhästymisestä, hankalissa tapauksissa jopa oikeusteitse. Sinulle ei aiheudu taloudellista riskiä, sillä veloitamme palkkion vain, jos onnistumme. Säästä aikaa ja energiaa ja anna AirHelpin auttaa sinua korvauksen vaatimisessa.

Käytä ilmaista korvauslaskuriamme tarkistaaksesi myöhästyneen lentosi ja laskeaksesi etukäteen korvauksen määrän.

Lento myöhässä: Vaadi korvausta lentoyhtiöltä

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja


UKK: Usein kysytyt kysymykset

Lento myöhässä: Hae korvausta AirHelpin kautta

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja

Lisää lentomatkustajien oikeuksia, joihin voit tutustua:

Lentomatkustajan oikeudet EU:ssa