Erinomainen

226 664

arvostelua sivustolla

Trustpilot

UK 261 -asetus: kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Korvauslaskuri
UK 261 -asetus: kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Hae korvausta lennon häiriöistä

  • Jopa 600 € henkilöä kohti

  • Viivästyksistä, peruutuksista jne.

  • Tarkista lentosi 2 minuutissa

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • Voit saada jopa 600 € korvausta.

  • UK 261 kattaa viivästykset, peruutukset ja ylivaraukset.

  • UK 261 koskee kaikkia, ei vain Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia!

Korvauslaskuri

Harvat asiat koettelevat kärsivällisyyttä yhtä paljon kuin lennon viivästyminen tai peruuttaminen. Onneksi on lentomatkustajan oikeuksia suojaavia lakeja, jotka auttavat, jos jokin menee pieleen.

Yhdistyneen kuningaskunnan UK 261 -asetus on suojannut oikeuksiasi Brexitistä lähtien. Se velvoittaa maksamaan sinulle korvausta, jos lentoyhtiö peruu lennon, lento myöhästyy yli kolme tuntia, se ylivarataan tai koneeseen pääsy evätään. Voit olla oikeutettu korvaukseen myös, jos häiriö on lentoyhtiön syytä.

AirHelp on hankkinut korvausta 3 miljoonalle matkustajalle ympäri maailman.

Yhdellä silmäyksellä

UK 261: Tunne matkustajan oikeudet

UK 261 koskee kaikkia lentoja, jotka lähtevät miltä tahansa Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevalta lentokentältä, lentoyhtiöstä riippumatta.

Asetus koskee myös muista maista Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuvia lentoja, jos niitä liikennöi Yhdistyneeseen kuningaskunnassa tai EU:ssa pääkonttoria pitävä lentoyhtiö. Lisäksi UK 261 kattaa kaikki Euroopan unioniin saapuvat lennot, joita liikennöi Yhdistyneeseen kuningaskunnassa pääkonttoria pitävä lentoyhtiö.

Korvaus on 250 € – 600 € henkilöä kohti, riippuen lentomatkan pituudesta. Summat on vahvistettu laissa, joten lentoyhtiöt eivät voi tarjota sinulle pienempää määrää.

Lentoyhtiöiden on maksettava sinulle korvaus peruutuksista, yli kolmen tunnin viivästyksistä tai lennolle pääsyn epäämisestä, jos ne ovat lentoyhtiön syytä.

Sinulla on myös oikeus huolenpitoon odottaessasi. Lentoyhtiöiden on tarjottava ruokaa ja juomaa, hotellimajoitus ja tarvittaessa kuljetus hotellille ja sieltä takaisin.

Tee korvaushakemus kolmessa vaiheessa

Lähetä korvaushakemuksesi kahdessa minuutissa

vaihe 1

Lähetä korvaushakemuksesi kahdessa minuutissa

Teemme siitä nopeaa, turvallista ja helppoa.

Hoidamme kaiken

vaihe 2

Hoidamme kaiken

Ei paperityötä tai tuntikausien jonotusta puhelimessa!

Saat rahaa

vaihe 3

Saat rahaa

Perimme palvelumaksumme saamastasi korvauksesta. Sinulla ei ole mitään menetettävää.

Korvauslaskuri
Ei korvausta, ei kuluja!

Perimme palvelumaksun vasta, kun olemme onnistuneet hankkimaan sinulle korvauksen. Jos haluat lisätietoa, katso edulliset palvelumaksumme.

Lentoyhtiöt eivät tee korvauksen hakemisesta UK 261 -asetuksen perusteella helppoa, eivätkä ne ole kovin innokkaita maksamaan korvauksia. Voit tehdä korvaushakemuksen itse lentoyhtiön verkkosivuston kautta, mutta prosessi on usein hidas, monimutkainen ja stressaava.  

Silloin me astumme kuvaan. Yli 400 asiantuntevaa AirHelpiläistä pitävät huolta vaikeasta osuudesta: he pitävät yhteyttä lentoyhtiöön, hoitavat paperityöt ja vievät asian jopa tarvittaessa oikeuteen.  

Sinun tarvitsee vain syöttää lentosi tiedot helppokäyttöiseen korvaustarkistukseemme, niin hankimme sinulle rahat.

UK 261: Tähän olet oikeutettuMilloin sitä sovelletaan
Jopa 600 € korvaustaYli kolmen tunnin viivästykset, peruutukset alle 14 päivää ennen lähtöä, lennolle pääsyn epääminen
Oikeus huolenpitoon (ruoka, majoitus, kuljetus)Kun olet jumissa lentokentällä pitkään
Täysi hyvitys tai korvaava lentoPeruutukset ja lennolle pääsyn epääminen, jos se ei ole syytäsi

Milloin voin saada korvausta UK 261 -asetuksen perusteella?

Pääasiassa on kolme perustetta, joilla voit saada 250 € – 600 € korvausta lentoyhtiöltä.

  • Pitkistä lentojen viivästyksistä (yli 3 tuntia) voidaan maksaa korvausta, jos viivästys vaikuttaa saapumisaikaasi (ei lentokoneen lähtöaikaan).

  • Voit olla oikeutettu saaman korvausta lennon peruutuksista , jos lentoyhtiö on ilmoittanut niistä alle 14 päivää ennen lähtöä.

  • Lennolle pääsyn epääminen tarkoittaa, että lentoyhtiö estää sinua nousemasta koneeseen, vaikka sinulla on voimassa oleva lippu ja olet saapunut portille ajoissa. Yleisin syy tähän on, että lento on ylivarattu.


Vaadimme oikeuksiesi toteutumista

Korvauslaskuri

Tarkista, mihin olet oikeutettu

1 Matkustaja(t)

250 €

1 500 km:iin asti

400 €

1 500–3 500 km

600 €

yli 3 500 km


Kuinka paljon rahaa minun pitäisi saada?

UK Flight Compensation: Map of UK and Europe showing UK 261 compensation amounts by flight distance | £220: 1,500km or less | £350: 1,500 - 3,500km | £520: 3,500km or more.
220 £350 £520 £
Enintään 1 500 km:n lennot1 500–3 500 km:n lennotVähintään 3 500 km:n lennot

Hyvä tietää: Sinulle kuuluva summa ei riipu lipun hinnasta, vaan lentomatkan pituudesta.

Minkä maiden matkustajia UK 261 suojaa?

UK 261 kattaa lähes kaikki Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuvat tai sieltä lähtevät lennot, ja se voi oikeuttaa korvaukseen niistä.

Lentoyhtiö, jonka kotipaikka on yhdistyneessä kuningaskunnassaLentoyhtiöt, joiden kotipaikka ei ole Yhdistyneessä kuningaskunnassa
Lähtee Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevalta lentokentältä✔️ Voit saada korvausta✔️ Voit saada korvausta
Saapuu Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevalle lentokentälle✔️ Voit saada korvausta❌ Et voi saada korvausta
Saapuu EU:ssa sijaitsevalle lentokentälle✔️ Voit saada korvausta❌ Et voi saada korvausta

Muista: lennot voivat olla myös muiden lakien piirissä. Esimerkiksi EU:hun tai EU:sta lentäviä lentoja suojaavat EU:n lentomatkustajien oikeudet.

Voit selvittää helpoiten oikeutesi korvaukseen AirHelpin kelpoisuuden tarkistuksen avulla.

Milloin et voi hakea korvausta UK 261 -asetuksen perusteella?

Häiriöt, joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa, kuten tulivuorenpurkaukset tai lennonjohtohenkilöstön lakot, eivät oikeuta korvaukseen UK 261 -asetuksen perusteella.

On kuitenkin myös vähemmän yksioikoisia tapauksia, joissa UK 261 -asetukseen perustuva korvaushakemus voi menestyä. Sinulla voi olla oikeus korvaukseen esimerkiksi, jos muut lentoyhtiöt olivat varautuneet huonoon säähän mutta sinun lentosi viivästyi.

AirHelp seuraa jatkuvasti Yhdistyneen kuningaskunnan korkeimmassa oikeudessa ja Englannin hovioikeudessa käsiteltäviä valituksia ja UK 261 -lain muutoksia. Lakia kehitetään nyt brexitin myötä erillään EU:n lainsäädännöstä. Olemme siis perillä, jos korvaushakemuksellasi on paremmat edellytykset menestyä kuin luuletkaan.

Lakkoileeko lentoyhtiön henkilöstö? Se oikeuttaa korvaukseen. Tässä on lyhyt opas:


Muut UK 261 -asetukseen perustuvat oikeudet

UK 261:n esikuvana on vastaava eurooppalainen asetus EY 261. Se on yksi maailman kattavimmista lentomatkustajien oikeuksia suojaavista laeista. Rahallisen korvauksen lisäksi siinä määrätään myös, miten lentoyhtiön on kohdeltava sinua.

Oikeus huolenpitoon:

Ruoka- ja juomakupongit

Hotellimajoitus, mikäli tarpeen

Kuljetukset, mikäli tarpeen

Mahdollisuus viestintään

Onko minulla oikeus hyvitykseen tai uudelleenvaraukseen?

Kyllä! Jos lentosi perutaan, sinulla on oikeus saada täysi tai osittainen hyvitys alkuperäisestä lipustasi tai tulla siirretyksi seuraavalle saatavilla olevalle lennolle kohteeseesi. Sinulla on myös oikeus saada korvausta menettämästäsi ajasta.

Ja jos viivästys kestää yli viisi tuntia, voit perua matkan ja saada täyden hyvityksen käyttämättömästä lipusta.

Mitä tapahtuu, jos matkustusluokkaani ylennetään tai alennetaan?

Jos hyväksyt vaihtoehtoisen lennon tai lipun korkeammassa matkustusluokassa, lentoyhtiö ei voi veloittaa sinulta lisämaksua. Toisaalta, jos sinulle annetaan alemman matkustusluokan lippu, sinulle voidaan hyvittää 30–75 % alkuperäisen lipun hinnasta.

Millainen oikeus huolenpitoon minulla on?

Jos lentosi viivästyy tai perutaan tai sinulta evätään pääsy lennolle, sinulla on UK 261 -asetuksen perusteella muita oikeuksia.

Mistä saan tietooni oikeuteni?

Lentoyhtiöiden on pidettävä esillä kaikkia UK 261 -asetuksen matkustajien oikeuksia. Tiedot ovat todennäköisesti lähtöselvitystiskillä. Jos näin ei kuitenkaan ole, voit katsoa liikenneministeriön verkko-oppaan oikeuksistasi.


Kuinka teet korvaushakemuksen UK 261 -asetuksen perusteella.

On kaksi tapaa hakea korvausta UK 261 -asetuksen perusteella: suoraan lentoyhtiöltä tai riippumattoman asiantuntijan, kuten AirHelpin, kautta.

Korvauksen hakeminen itseKorvauksen hakeminen AirHelpin avulla
❌ Vaatii paljon työtä – teet kaiken itse✔️ Vaatii vähän vaivaa – hoidamme kaiken puolestasi
❌ Menestys riippuu siitä, kuinka hyvin osaat perehtyä sääntöihin ja noudattaa niitä.✔️ Todistetusti hyvät mahdollisuudet onnistua – tiedämme, miten voit laatia mahdollisimman vahvan korvaushakemuksen
❌ Ei oikeudellista tukea✔️ Työskentelemme lakiasiainasiantuntijoiden kanssa
❌ Ilmainen, mutta mahdollisuudet saada korvausta ovat pienemmät!✔️ Ei korvausta, ei kuluja!

Tee korvaushakemus AirHelpin kautta

  1. Täytä lentosi tiedot, niin tarkistamme oikeutesi korvaukseen.

  2. Lähetä asiakirjat – kerromme tarkasti, mitä tarvitset.

  3. Ota rennosti ja odota rahojasi!

Hoidamme kaiken puolestasi alusta loppuun, jotta saat rahasi mahdollisimman helposti.

Mikä on AirHelp+?

AirHelpillä on yli 400 hengen tiimi, joka auttaa sinua lentomatkustajien oikeuksien, lakien ja asetusten kanssa. Vuodesta 2013 lähtien olemme auttaneet yli 3 miljoonaa matkustajaa saamaan heille kuuluvan korvauksen.

Olemme maailman johtava lentokorvausten hakija

yli 253 miljoonaa+

lentoa, jotka on tarkistettu viime vuonna AirHelp-teknologian avulla

yli 12 miljoonaa+

matkustajaa on jo valinnut AirHelp+ palvelun

3+ miljoonaa

matkustajaa sai korvausta AirHelpin avulla

yli 60+

kumppanuutta tunnetuimpien matkabrändien kanssa

AirHelp uskoo, että jokaisen kuuluu saada oikeutta edullisesti. Siksi tarjoamme palveluamme ei korvausta, ei kuluja -periaatteella. Sinun ei siis tarvitse maksaa meille mitään etukäteen – ei edes, jos asiasi etenee oikeuteen.

Jos onnistumme hankkimaan korvausta, vakiopalvelumaksumme on 35 % korvauksestasi, joten voit käyttää loput rahat mihin haluat. Jos viemme asian oikeuteen puolestasi ja voitamme, perimme vain 15 % lisää.

Mitä asiakirjoja tarvitsen korvaushakemusta varten?

Jokaisella lentoyhtiöllä on erilaiset vaatimukset. Teemme asioista kuitenkin yksikertaisia. Kun aloitat korvaushakemuksen, kerromme tarkasti, mitä tapauksessasi tarvitaan.

Tarvittavia asiakirjoja ovat tyypillisesti varausvahvistus ja tarkastuskortti (mobiiliversiona tai paperisena).

Korvaushakemuksen tekemisen tarkastuslista

  • Säilytä tarkastuskorttisi ja muut matkustusasiakirjasi.

  • Kerää todisteita (esim. valokuvia lähtötauluista tai lentoyhtiön sähköposteja)

  • Tarkista oikeutesi korvaukseen ilmaisella kelpoisuuden tarkistuksellamme.


  • Jätä korvaushakemuksesi AirHelpin kautta.

  • Siinä se. Me hoidamme loput.

Tarkista oikeutesi korvaukseen

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja

Kuinka kauan korvauksen hakemisessa kestää?

Korvauksen saamisessa voi kestää muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen tai pidempään. Kesto riippuu lentoyhtiön vastauksesta ja siitä, täytyykö korvaushakemustasi käsitellä oikeudessa. Pidämme sinut ajan tasalla joka vaiheessa.

Onko korvauksen hakemiselle aikarajaa?

Oikeutesi korvaukseen UK 261 -asetuksen perusteella raukeaa Yhdistyneen kuningaskunnan lainsäädännön mukaan 6 vuoden kuluttua.

Lisää lentomatkustajien oikeuksia, joihin voit tutustua:

Lentomatkustajan oikeudet EU:ssa