Erinomainen

225 022

arvostelua sivustolla

Trustpilot

Montrealin yleissopimukseen perustuvat korvaukset: mitä Yhdysvalloissa matkustavien on syytä tietää

Tarkista korvaus
A gavel comes down in an airport, representing justice and the Montreal Convention

Montrealin yleissopimuksen mukaan voit

  • Vaatia lentoyhtiöiltä korvaustaloukkaantumisesta tai vahingoista, joita ne ovat aiheuttaneet.

  • Hakea jopa 7 850 € korvausta lennon viivästymisestä tai peruuttamisesta.

  • Saada jopa 1 900 € matkatavaraongelmista.

Viivästynyt ja peruutettu lento voi tulla kalliiksi – varsinkin, jos joudut maksamaan hotelleista tai jäät paitsi tapahtumista. Kustannukset nousevat entisestään, jos lentoyhtiö lisäksikadottaa matkatavarasi tai vahingoittaa niitä.

Jos kyseessä on kansainvälinen lento, sinulla on lähes varmasti oikeus Montrealin yleissopimuksen (MC99) tarjoamaan perussuojaan. Voit sen perusteella hakea korvausta lentoyhtiön aiheuttamista kustannuksista, mutta niiden hakeminen on monimutkaista. Selkeytetäänpä asiaa.

Yhdellä silmäyksellä

Montrealin yleissopimukseen perustuvat matkustajien oikeudet

Jos matkustaja kuolee tai loukkaantuu, lentoyhtiön on maksettava jopa noin 200 000 $ vahingonkorvausta valuuttakurssista riippuen.

Jos lento viivästyy tai peruutetaan, lentoyhtiö voi joutua maksamaan jopa 7 850 € vahingonkorvausta esimerkiksi hotelliyöpymisistä tai jatkolennolta myöhästymisestä.

Jos matkatavarasi vahingoittuvat tai katoavat lentoyhtiön syystä, sen on maksettava niistä jopa 1 900 € korvausta. Edellytyksenä on, että teet korvaushakemuksen tiukkaan määräaikaan mennessä.

Yhdysvalloissa vahingonkorvausta maksetaan usein vain rahallisista menetyksistä. Muilla lainkäyttöalueilla, kuten EU:ssa, korvausta voi myös hakea henkisestä kärsimyksestä.

Yleissopimusta noudattaa yli 140 maata ja alueetta, mukaan lukien Yhdysvallat, EU ja useimmat YK:n jäsenvaltiot.

Se koskee vain kansainvälisiä lentoja. Se kattaa kotimaan lennot, joiden suunniteltuun reittiin kuuluu välilasku toisessa maassa.

Voit hakea vahingonkorvausta enintään kahden vuoden sisällä. Sinun on kuitenkin vaadittava korvausta vahingoittuneista matkatavaroista seitsemän päivän kuluessa ja viivästyneistä matkatavaroista 21 päivän kuluessa.

Montrealin yleissopimus tarjoaa suppeamman suojan kuin erityiset matkustajien suojaa koskevat lait. Sitä sovelletaan tapauskohtaisesti. Sen sääntöjä tulkitaan eri tavalla eri alueilla, ja sen hyödyntäminen on siksi monimutkaista.

Jos lentosi on viivästyy tai perutaan, AirHelp tarkistaa sovellettavat lait. Teemme korvaushakemuksen tapauksesi kannalta suotuisimman lain perusteella.

Korvauksen haku AirHelpin avulla

Lähetä lentotietosi

vaihe 1

Lähetä lentotietosi

Tarkistamme, oletko oikeutettu korvaukseen sovellettavien lakien perusteella

Hoidamme kaiken

vaihe 2

Hoidamme kaiken

Ei paperityötä tai tuntikausien jonotusta puhelimessa!

Saat maksun

vaihe 3

Saat maksun

Perimme maksumme saamastasi korvauksesta.

Tarkista korvaus

Selvitä ensin AirHelpin nopealla ja helpolla korvaustarkistuksella, oletko oikeutettu korvaukseen.

Koska Montrealin yleissopimukseen perustuviin korvaushakemuksiin liittyy ylimääräistä työtä, käsittelemme vain rajallista määrää tällaisia tapauksia. Kun lähetät korvaushakemuksen, ilmoitamme sinulle, voimmeko auttaa asiassasi vai onko sinun parempi ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.

Ei korvausta, ei kuluja!

Perimme palvelumaksun vain, jos saamme hankittua sinulle korvauksen. Lisätietoja saat tutustumalla maksuihin, joita perimme, kun onnistumme hankkimaan korvausta.


Mikä on Montrealin yleissopimus?

Montrealin yleissopimus on lentomatkustajan oikeuksia suojaava sopimus. Sitä on noudattanut yli 140 maata vuodesta 1999 lähtien. Siinä säädetään, että lentoyhtiöiden on vastattava taloudellisesti matkustajien loukkaantumisesta ja kuolemasta, matkatavaroiden vahingoittumisesta tai katoamisesta sekä viivästyneistä, peruutetuista tai ylivaratuista lennoista aiheutuvista kustannuksista (ns. vahingonkorvaus).

Korvauksen hakeminen Montrealin yleissopimuksen perusteella: mitä ”vahingonkorvaus” tarkoittaa?

Montrealin yleissopimuksessa ei ilmaista, että matkustajat ovat oikeutettuja ”korvaukseen”. Sen sijaan siinä puhutaan vahingonkorvauksesta. Kyseessä on rahasumma, joka maksetaan henkilövahingoista tai esimerkiksi matkatavaroiden katoamisesta aiheutuneiden kustannusten kattamiseksi.

Vahingonkorvausta voidaan hakea Montrealin yleissopimuksen perusteella seuraavissa tapauksissa:

  • Kadonneet, viivästyneet tai vahingoittuneet matkatavarat

  • Lennon peruuttaminen, viivästys tai ylivaraus – edellyttäen, että se oli lentoyhtiön syytä

Eri maat tulkitsevat kuitenkin ”vahingonkorvausta” eri tavoin.

Vahingonkorvausten tarkka tulkinta vaihtelee sen mukaan, missä tapaus käsitellään. Joillakin lainkäyttöalueilla, kuten Yhdysvalloissa, vahingonkorvauksia maksetaan vain rahallisista menetyksistä. Sinulle tulee maksaa hyvitys, jos sinulta jää ennakkoon maksettu varaus käyttämättä, joudut maksamaan ylimääräisestä hotelliyöstä tai sinulle aiheutuu muita odottamattomia kuluja lento-ongelmien vuoksi. Yleensä sinun on toimitettava tapahtuman todistavia asiakirjoja ja kulujen kuitit.

Muualla maailmassa, kuten EU:ssa, matkustajat saattavat voida hakea korvausta myös henkisestä kärsimyksestä. Nämä erot huomioidaan tapauskohtaisesti, ja suosittelemme näissä tilanteissa kääntymään asiantuntijan puoleen. AirHelp ei tällä hetkellä käsittele tämän tyyppisiä korvaushakemuksia.

Mikä on Montrealin yleissopimuksen 19 artikla?

Montrealin yleissopimuksen 19 artiklassa todetaan, että lentoyhtiö on vastuussa” vahingosta, joka on aiheutunut viivästyksestä matkustajien, matkatavaran [– –] kuljetuksessa”, jos se ei ryhtynyt häiriön välttämiseksi”kaikkiin toimenpiteisiin, joita on voitu kohtuudella edellyttää”. Tätä se tarkoittaa selkokielellä:

  • Viivästyikö lentosi? Voit olla oikeutettu korvaukseen todellisista rahallisista menetyksistä, esimerkiksi hotelliyöpymisestä, aterioista ja jatkolennolta myöhästymisestä. Voit saada korvausta enintään 7 850 €.

  • Onko lentosi peruttu? Sama sääntö koskee myös tilanteita, joissa lentoyhtiö pystyi vaikuttamaan peruuttamisen syyhyn (esim. miehistön puute, mekaaniset ongelmat).

  • Matkatavaraongelmat: 19 artikla koskee myös viivästyneitä kadonneita tai vahingoittuneita matkatavaroita.

Mitkä maat kuuluvat Montrealin yleissopimuksen piiriin?

Montrealin yleissopimus koskee kaikkia siihen liittyneiden maiden välisiä kansainvälisiä lentoja. Sitä noudattaa tällä hetkellä yli 140 maata ja aluetta.

Sopimuksessa ovat mukana Yhdysvallat, Kanada, Meksiko ja kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot. Itse asiassa useimmat YK:n jäsenvaltiot kuuluvat siihen. Tämä tarkoittaa, että sitä soveltava lähes kaikki suuret ilmailumarkkinat.


Matkatavarakorvauksen hakeminen Montrealin yleissopimuksen perusteella

Montrealin yleissopimus on erittäin hyödyllinen kaikenlaisten matkatavaraongelmien yhteydessä. Voit nimittäin hakea sen perusteella korvausta esimerkiksi matkatavaroiden viivästyksestä, katoamisesta ja vahingoittumisesta.

Yleissopimus oikeuttaa matkustajat saamaan jopa 1 900 € korvausta, jos ongelma aiheutui matkatavaran ollessa lentoyhtiön hallussa.

Huomaa, että joissain tapauksissa matkatavarakorvauksen hakemiselle on asetettu tiukat aikarajat. Jos matkatavarat eivät saavu perille silloin kuin pitäisi tai ne saapuvat pahasti vaurioituneina, ilmoita asiasta lentoyhtiölle välittömästi, mieluiten vielä lentoasemalla ollessasi.

Lue lisää matkatavarakorvauksista.

Kadonneen ja viivästyneen matkatavaran ero

Matkatavarat katsotaan kadonneiksi, jos lentoyhtiö ei pysty kertomaan niiden sijaintia. Viivästyneen matkatavaran sijainti on teoriassa tiedossa, mutta se ei ole vielä saapunut määränpäähän.

Montrealin yleissopimuksen mukaan viivästynyt matkatavara katsotaan kadonneeksi automaattisesti 21 päivän kuluttua. Kummassakin tilanteessa ilmoita asiasta lentoyhtiölle mahdollisimman pian, mieluiten lentoasemalla.


Kuinka paljon rahaa voin saada?

Montrealin yleissopimus ei määritä viivästysten tai peruutusten yhteydessä maksettavia korvausmääriä. Sen sijaan se oikeuttaa matkustajat hakemaan vahingonkorvausta.

Siispä on välttämätöntä säilyttää kaikki kuitit, jotta voit todistaa kulusi.

Jos sinulta jää ennakkoon maksettu varaus käyttämättä, joudut maksamaan ylimääräisestä hotelliyöstä tai sinulle aiheutuu muita odottamattomia kuluja lento-ongelmien vuoksi, voit saada enintään 7 850 € hyvitystä.

VahingonkorvausKorvaushakemusraja
Henkilövahinko tai kuolemaEnintään 200 000 $
Vahingonkorvaus – häiriön kohdanneesta lennosta aiheutuneet kustannukset (EU:ssa voidaan maksaa korvausta myös henkisestä kärsimyksestä)Jopa 7 850 €
Kadonneiden, viivästyneiden tai vahingoittuneiden matkatavaroiden korvaaminenJopa 1 900 €

Huomaa: korvausmäärät ilmaistaan Montrealin yleissopimuksessa erityisinä nosto-oikeuksina (SDR). Kyseessä on Kansainvälisen valuuttarahaston määrittämä laskuyksikkö. Tämä tarkoittaa, että esittämämme summat vaihtelevat hieman nykyisten valuuttakurssien mukaan.

Missä määräajoissa korvaushakemus on tehtävä Montrealin yleissopimukseen perusteella?

Tee korvaushakemus vahingoittuneista, kadonneista tai viivästyneistä matkatavaroista mahdollisimman pian, sillä Montrealin yleissopimuksessa on asetettu tiukat määräajat.

Vaurioituneesta matkatavarasta on tehtävä korvaushakemus seitsemän päivän kuluessa. Viivästyneistä matkatavaroista on tehtävä korvaushakemus Montrealin yleissopimuksen perusteella 21 päivän kuluessa. Jos matkatavarasi ovat kadonneina yli 21 päivää, niiden katsotaan olevan kadonneet. Tällöin sinulla on kaksi vuotta aikaa tehdä korvaushakemus.

Voit hakea vahingonkorvausta muista asioista kahden vuoden kuluessa lennon häiriöstä. Suosittelemme kuitenkin, että teet korvaushakemuksen mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen.

OngelmaMääräaika korvauksen hakemiselle
Lennon viivästys2 vuotta
Vaurioitunut laukku7 päivää
Viivästynyt laukku21 päivää
Kadonnut laukku2 vuotta

Montrealin yleissopimus ei kata poikkeuksellisia olosuhteita

Poikkeukselliset olosuhteet (tunnetaan myös nimellä force majeure) ovat tilanteita, joissa lentoyhtiön ei katsota olevan vastuussa viivästyksestä eikä sen siksi tarvitse maksaa vahingonkorvauksia.

Poikkeuksellisia olosuhteita ovat esimerkiksi:

  • Vakavat sääongelmat

  • Turvallisuusriskit

  • poliittiset levottomuudet

  • lentoaseman työntekijöiden tai lennonjohtajien lakot

Huomaa, että lentoyhtiöiden on edelleen osoitettava, että ne ovat toteuttaneet kohtuulliset toimenpiteet viivästysten tai peruutusten estämiseksi. Jos esimerkiksi lentosi viivästyi huonon sään vuoksi ja muut lentoyhtiöt olivat kuitenkin varautuneet tilanteeseen asianmukaisesti ja pystyivät estämään merkittävän viivästyksen, olet silti oikeutettu hakemaan korvausta.


Näin teet korvaushakemuksen Montrealin yleissopimuksen perusteella

Kun haet korvausta matkatavaroista, sinun on aloitettava prosessi lentokentällä. Jos haet korvausta lentomatkustajien oikeuksien perusteella muusta asiasta, voit aloittaa hakemisen myöhemmin. Älä poistu lentoasemalta ilmoittamatta kadonneista matkatavaroista tulopalvelutiskille!

Sinun on täytettävä PIR-lomake/vahinkoilmoitus seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkatavarasi vaurioituivat tai katosivat. Säilytä sitten kuitit kaikesta, mitä olet joutunut hankkimaan matkatavaroidesi tilalle. Jos matkatavarasi ovat olleet kadoksissa 21 päivää ja ne ovat kuitenkin löytyneet vahingoittuneina, lähetä lentoyhtiölle uusi kirjallinen korvaushakemus (liitä mukaan lentolippusi, kuitit ja korvaavien tavaroiden ostokuitit) seitsemän päivän kuluessa.

Tarkista vahingot välittömästi ja ota valokuvia korvaushakemuksen liitteeksi. Parasta olisi, jos voit toimittaa korvaushakemuksen ohessa todisteina myös lentoa ennen otettuja valokuvia.

Mitä asiakirjoja tarvitsen?

  • PIR-lomake

  • Lentoliput, joissa on lentonumero

  • Matkatavaralipukkeen numero

  • Matkatavaroiden kuvaus

  • Luettelo matkalaukun sisällöstä

  • Kuvia vahingoittuneista matkatavaroista

  • Hätäostosten kuitit

Miten AirHelp voi auttaa sinua Montrealin yleissopimukseen perustuvien korvaushakemusten kanssa

Montrealin yleissopimukseen perustuviin korvaushakemuksiin liittyy ylimääräistä työtä, joten voimme tällä hetkellä käsitellä vain AirHelp+ -jäsenten korvaushakemuksia.

Selvitämme, voisimmeko auttaa kaikkia matkustajia joillain muilla tavoin, esimerkiksi matkatavarakorvaushakemuksilla tai yhdistämällä yleissopimukseen perustuvat korvaushakemukset nykyiseen lentokorvauspalveluumme.

Jos voimme ottaa korvaushakemuksesi hoidettavaksemme, pidämme huolen kaikesta muusta. Toimitamme esimerkiksi asiakirjat ja ryhdymme tarvittaessa oikeustoimiin. Emme veloita sinulta mitään etukäteen. Maksat siis meille vain, jos onnistumme hankkimaan sinulle rahaa. Tässä on tietoa perimistämme maksuista.

Kun teet korvaushakemuksen kauttamme, sinun ei tarvitse maksaa asianajajalle. Et myöskään joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja, vaikka häviäisitkin jutun.

Mikä on AirHelp+?

Tiimimme koostuu yli 400 lakiasiantuntijasta. He ovat kaikki sitoutuneet taistelemaan lentomatkustajan oikeuksien puolesta ja saamaan sinulle kuuluvat korvaukset lentoyhtiöiden virheistä.

Olemme maailman johtava lentokorvausten hakija

yli 253 miljoonaa+

lentoa, jotka on tarkistettu viime vuonna AirHelp-teknologian avulla

yli 12 miljoonaa+

matkustajaa on jo valinnut AirHelp+ palvelun

3+ miljoonaa

matkustajaa sai korvausta AirHelpin avulla

yli 60+

kumppanuutta tunnetuimpien matkabrändien kanssa


Yleisiä kysymyksiä Montrealin yleissopimuksesta

100 € korvaus lentomatkan haasteista

100 € nopea korvaus kadonneista tai myöhässä saapuneista matkatavaroista

Pääsy loungeen uutta lentoa odottaessa

Emme vähennä palvelumaksuja saamastasi korvauksesta

Oma ympärivuorokautinen asiantuntija-apu

Tutustu AirHelp+-jäsenyyteen

Lisää lentomatkustajien oikeuksia, joihin voit tutustua:

Lentomatkustajan oikeudet EU:ssa