Montrealin yleissopimukseen perustuvat korvaukset: mitä Yhdysvalloissa matkustavien on syytä tietää

Montrealin yleissopimuksen mukaan voit
Vaatia lentoyhtiöiltä korvaustaloukkaantumisesta tai vahingoista, joita ne ovat aiheuttaneet.
Hakea jopa 7 850 € korvausta lennon viivästymisestä tai peruuttamisesta.
Saada jopa 1 900 € matkatavaraongelmista.
Viivästynyt ja peruutettu lento voi tulla kalliiksi – varsinkin, jos joudut maksamaan hotelleista tai jäät paitsi tapahtumista. Kustannukset nousevat entisestään, jos lentoyhtiö lisäksikadottaa matkatavarasi tai vahingoittaa niitä.
Jos kyseessä on kansainvälinen lento, sinulla on lähes varmasti oikeus Montrealin yleissopimuksen (MC99) tarjoamaan perussuojaan. Voit sen perusteella hakea korvausta lentoyhtiön aiheuttamista kustannuksista, mutta niiden hakeminen on monimutkaista. Selkeytetäänpä asiaa.
Yhdellä silmäyksellä
Montrealin yleissopimukseen perustuvat matkustajien oikeudet
Jos matkustaja kuolee tai loukkaantuu, lentoyhtiön on maksettava jopa noin 200 000 $ vahingonkorvausta valuuttakurssista riippuen.
Jos lento viivästyy tai peruutetaan, lentoyhtiö voi joutua maksamaan jopa 7 850 € vahingonkorvausta esimerkiksi hotelliyöpymisistä tai jatkolennolta myöhästymisestä.
Jos matkatavarasi vahingoittuvat tai katoavat lentoyhtiön syystä, sen on maksettava niistä jopa 1 900 € korvausta. Edellytyksenä on, että teet korvaushakemuksen tiukkaan määräaikaan mennessä.
Yhdysvalloissa vahingonkorvausta maksetaan usein vain rahallisista menetyksistä. Muilla lainkäyttöalueilla, kuten EU:ssa, korvausta voi myös hakea henkisestä kärsimyksestä.
Yleissopimusta noudattaa yli 140 maata ja alueetta, mukaan lukien Yhdysvallat, EU ja useimmat YK:n jäsenvaltiot.
Se koskee vain kansainvälisiä lentoja. Se kattaa kotimaan lennot, joiden suunniteltuun reittiin kuuluu välilasku toisessa maassa.
Voit hakea vahingonkorvausta enintään kahden vuoden sisällä. Sinun on kuitenkin vaadittava korvausta vahingoittuneista matkatavaroista seitsemän päivän kuluessa ja viivästyneistä matkatavaroista 21 päivän kuluessa.
Montrealin yleissopimus tarjoaa suppeamman suojan kuin erityiset matkustajien suojaa koskevat lait. Sitä sovelletaan tapauskohtaisesti. Sen sääntöjä tulkitaan eri tavalla eri alueilla, ja sen hyödyntäminen on siksi monimutkaista.
Jos lentosi on viivästyy tai perutaan, AirHelp tarkistaa sovellettavat lait. Teemme korvaushakemuksen tapauksesi kannalta suotuisimman lain perusteella.
vaihe 1
Lähetä lentotietosi
Tarkistamme, oletko oikeutettu korvaukseen sovellettavien lakien perusteella
vaihe 2
Hoidamme kaiken
Ei paperityötä tai tuntikausien jonotusta puhelimessa!
Selvitä ensin AirHelpin nopealla ja helpolla korvaustarkistuksella, oletko oikeutettu korvaukseen.
Koska Montrealin yleissopimukseen perustuviin korvaushakemuksiin liittyy ylimääräistä työtä, käsittelemme vain rajallista määrää tällaisia tapauksia. Kun lähetät korvaushakemuksen, ilmoitamme sinulle, voimmeko auttaa asiassasi vai onko sinun parempi ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.
Ei korvausta, ei kuluja!
Perimme palvelumaksun vain, jos saamme hankittua sinulle korvauksen. Lisätietoja saat tutustumalla maksuihin, joita perimme, kun onnistumme hankkimaan korvausta.
Mikä on Montrealin yleissopimus?
Montrealin yleissopimus on lentomatkustajan oikeuksia suojaava sopimus. Sitä on noudattanut yli 140 maata vuodesta 1999 lähtien. Siinä säädetään, että lentoyhtiöiden on vastattava taloudellisesti matkustajien loukkaantumisesta ja kuolemasta, matkatavaroiden vahingoittumisesta tai katoamisesta sekä viivästyneistä, peruutetuista tai ylivaratuista lennoista aiheutuvista kustannuksista (ns. vahingonkorvaus).
Montrealin yleissopimuksessa ei ilmaista, että matkustajat ovat oikeutettuja ”korvaukseen”. Sen sijaan siinä puhutaan vahingonkorvauksesta. Kyseessä on rahasumma, joka maksetaan henkilövahingoista tai esimerkiksi matkatavaroiden katoamisesta aiheutuneiden kustannusten kattamiseksi.
Vahingonkorvausta voidaan hakea Montrealin yleissopimuksen perusteella seuraavissa tapauksissa:
Kadonneet, viivästyneet tai vahingoittuneet matkatavarat
Lennon peruuttaminen, viivästys tai ylivaraus – edellyttäen, että se oli lentoyhtiön syytä
Eri maat tulkitsevat kuitenkin ”vahingonkorvausta” eri tavoin.
Vahingonkorvausten tarkka tulkinta vaihtelee sen mukaan, missä tapaus käsitellään. Joillakin lainkäyttöalueilla, kuten Yhdysvalloissa, vahingonkorvauksia maksetaan vain rahallisista menetyksistä. Sinulle tulee maksaa hyvitys, jos sinulta jää ennakkoon maksettu varaus käyttämättä, joudut maksamaan ylimääräisestä hotelliyöstä tai sinulle aiheutuu muita odottamattomia kuluja lento-ongelmien vuoksi. Yleensä sinun on toimitettava tapahtuman todistavia asiakirjoja ja kulujen kuitit.
Muualla maailmassa, kuten EU:ssa, matkustajat saattavat voida hakea korvausta myös henkisestä kärsimyksestä. Nämä erot huomioidaan tapauskohtaisesti, ja suosittelemme näissä tilanteissa kääntymään asiantuntijan puoleen. AirHelp ei tällä hetkellä käsittele tämän tyyppisiä korvaushakemuksia.
Mikä on Montrealin yleissopimuksen 19 artikla?
Montrealin yleissopimuksen 19 artiklassa todetaan, että lentoyhtiö on vastuussa” vahingosta, joka on aiheutunut viivästyksestä matkustajien, matkatavaran [– –] kuljetuksessa”, jos se ei ryhtynyt häiriön välttämiseksi”kaikkiin toimenpiteisiin, joita on voitu kohtuudella edellyttää”. Tätä se tarkoittaa selkokielellä:
Viivästyikö lentosi? Voit olla oikeutettu korvaukseen todellisista rahallisista menetyksistä, esimerkiksi hotelliyöpymisestä, aterioista ja jatkolennolta myöhästymisestä. Voit saada korvausta enintään 7 850 €.
Onko lentosi peruttu? Sama sääntö koskee myös tilanteita, joissa lentoyhtiö pystyi vaikuttamaan peruuttamisen syyhyn (esim. miehistön puute, mekaaniset ongelmat).
Matkatavaraongelmat: 19 artikla koskee myös viivästyneitä kadonneita tai vahingoittuneita matkatavaroita.
Montrealin yleissopimus koskee kaikkia siihen liittyneiden maiden välisiä kansainvälisiä lentoja. Sitä noudattaa tällä hetkellä yli 140 maata ja aluetta.
Sopimuksessa ovat mukana Yhdysvallat, Kanada, Meksiko ja kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot. Itse asiassa useimmat YK:n jäsenvaltiot kuuluvat siihen. Tämä tarkoittaa, että sitä soveltava lähes kaikki suuret ilmailumarkkinat.
Matkatavarakorvauksen hakeminen Montrealin yleissopimuksen perusteella
Montrealin yleissopimus on erittäin hyödyllinen kaikenlaisten matkatavaraongelmien yhteydessä. Voit nimittäin hakea sen perusteella korvausta esimerkiksi matkatavaroiden viivästyksestä, katoamisesta ja vahingoittumisesta.
Yleissopimus oikeuttaa matkustajat saamaan jopa 1 900 € korvausta, jos ongelma aiheutui matkatavaran ollessa lentoyhtiön hallussa.
Huomaa, että joissain tapauksissa matkatavarakorvauksen hakemiselle on asetettu tiukat aikarajat. Jos matkatavarat eivät saavu perille silloin kuin pitäisi tai ne saapuvat pahasti vaurioituneina, ilmoita asiasta lentoyhtiölle välittömästi, mieluiten vielä lentoasemalla ollessasi.
Matkatavarat katsotaan kadonneiksi, jos lentoyhtiö ei pysty kertomaan niiden sijaintia. Viivästyneen matkatavaran sijainti on teoriassa tiedossa, mutta se ei ole vielä saapunut määränpäähän.
Montrealin yleissopimuksen mukaan viivästynyt matkatavara katsotaan kadonneeksi automaattisesti 21 päivän kuluttua. Kummassakin tilanteessa ilmoita asiasta lentoyhtiölle mahdollisimman pian, mieluiten lentoasemalla.
Kuinka paljon rahaa voin saada?
Montrealin yleissopimus ei määritä viivästysten tai peruutusten yhteydessä maksettavia korvausmääriä. Sen sijaan se oikeuttaa matkustajat hakemaan vahingonkorvausta.
Siispä on välttämätöntä säilyttää kaikki kuitit, jotta voit todistaa kulusi.
Jos sinulta jää ennakkoon maksettu varaus käyttämättä, joudut maksamaan ylimääräisestä hotelliyöstä tai sinulle aiheutuu muita odottamattomia kuluja lento-ongelmien vuoksi, voit saada enintään 7 850 € hyvitystä.
| Vahingonkorvaus | Korvaushakemusraja |
|---|---|
| Henkilövahinko tai kuolema | Enintään 200 000 $ |
| Vahingonkorvaus – häiriön kohdanneesta lennosta aiheutuneet kustannukset (EU:ssa voidaan maksaa korvausta myös henkisestä kärsimyksestä) | Jopa 7 850 € |
| Kadonneiden, viivästyneiden tai vahingoittuneiden matkatavaroiden korvaaminen | Jopa 1 900 € |
Huomaa: korvausmäärät ilmaistaan Montrealin yleissopimuksessa erityisinä nosto-oikeuksina (SDR). Kyseessä on Kansainvälisen valuuttarahaston määrittämä laskuyksikkö. Tämä tarkoittaa, että esittämämme summat vaihtelevat hieman nykyisten valuuttakurssien mukaan.
Tee korvaushakemus vahingoittuneista, kadonneista tai viivästyneistä matkatavaroista mahdollisimman pian, sillä Montrealin yleissopimuksessa on asetettu tiukat määräajat.
Vaurioituneesta matkatavarasta on tehtävä korvaushakemus seitsemän päivän kuluessa. Viivästyneistä matkatavaroista on tehtävä korvaushakemus Montrealin yleissopimuksen perusteella 21 päivän kuluessa. Jos matkatavarasi ovat kadonneina yli 21 päivää, niiden katsotaan olevan kadonneet. Tällöin sinulla on kaksi vuotta aikaa tehdä korvaushakemus.
Voit hakea vahingonkorvausta muista asioista kahden vuoden kuluessa lennon häiriöstä. Suosittelemme kuitenkin, että teet korvaushakemuksen mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen.
| Ongelma | Määräaika korvauksen hakemiselle |
|---|---|
| Lennon viivästys | 2 vuotta |
| Vaurioitunut laukku | 7 päivää |
| Viivästynyt laukku | 21 päivää |
| Kadonnut laukku | 2 vuotta |
Poikkeukselliset olosuhteet (tunnetaan myös nimellä force majeure) ovat tilanteita, joissa lentoyhtiön ei katsota olevan vastuussa viivästyksestä eikä sen siksi tarvitse maksaa vahingonkorvauksia.
Poikkeuksellisia olosuhteita ovat esimerkiksi:
Vakavat sääongelmat
Turvallisuusriskit
poliittiset levottomuudet
lentoaseman työntekijöiden tai lennonjohtajien lakot
Huomaa, että lentoyhtiöiden on edelleen osoitettava, että ne ovat toteuttaneet kohtuulliset toimenpiteet viivästysten tai peruutusten estämiseksi. Jos esimerkiksi lentosi viivästyi huonon sään vuoksi ja muut lentoyhtiöt olivat kuitenkin varautuneet tilanteeseen asianmukaisesti ja pystyivät estämään merkittävän viivästyksen, olet silti oikeutettu hakemaan korvausta.
Näin teet korvaushakemuksen Montrealin yleissopimuksen perusteella
Kun haet korvausta matkatavaroista, sinun on aloitettava prosessi lentokentällä. Jos haet korvausta lentomatkustajien oikeuksien perusteella muusta asiasta, voit aloittaa hakemisen myöhemmin. Älä poistu lentoasemalta ilmoittamatta kadonneista matkatavaroista tulopalvelutiskille!
Sinun on täytettävä PIR-lomake/vahinkoilmoitus seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkatavarasi vaurioituivat tai katosivat. Säilytä sitten kuitit kaikesta, mitä olet joutunut hankkimaan matkatavaroidesi tilalle. Jos matkatavarasi ovat olleet kadoksissa 21 päivää ja ne ovat kuitenkin löytyneet vahingoittuneina, lähetä lentoyhtiölle uusi kirjallinen korvaushakemus (liitä mukaan lentolippusi, kuitit ja korvaavien tavaroiden ostokuitit) seitsemän päivän kuluessa.
Tarkista vahingot välittömästi ja ota valokuvia korvaushakemuksen liitteeksi. Parasta olisi, jos voit toimittaa korvaushakemuksen ohessa todisteina myös lentoa ennen otettuja valokuvia.
PIR-lomake
Lentoliput, joissa on lentonumero
Matkatavaralipukkeen numero
Matkatavaroiden kuvaus
Luettelo matkalaukun sisällöstä
Kuvia vahingoittuneista matkatavaroista
Hätäostosten kuitit
Montrealin yleissopimukseen perustuviin korvaushakemuksiin liittyy ylimääräistä työtä, joten voimme tällä hetkellä käsitellä vain AirHelp+ -jäsenten korvaushakemuksia.
Selvitämme, voisimmeko auttaa kaikkia matkustajia joillain muilla tavoin, esimerkiksi matkatavarakorvaushakemuksilla tai yhdistämällä yleissopimukseen perustuvat korvaushakemukset nykyiseen lentokorvauspalveluumme.
Jos voimme ottaa korvaushakemuksesi hoidettavaksemme, pidämme huolen kaikesta muusta. Toimitamme esimerkiksi asiakirjat ja ryhdymme tarvittaessa oikeustoimiin. Emme veloita sinulta mitään etukäteen. Maksat siis meille vain, jos onnistumme hankkimaan sinulle rahaa. Tässä on tietoa perimistämme maksuista.
Kun teet korvaushakemuksen kauttamme, sinun ei tarvitse maksaa asianajajalle. Et myöskään joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja, vaikka häviäisitkin jutun.
Tiimimme koostuu yli 400 lakiasiantuntijasta. He ovat kaikki sitoutuneet taistelemaan lentomatkustajan oikeuksien puolesta ja saamaan sinulle kuuluvat korvaukset lentoyhtiöiden virheistä.
Olemme maailman johtava lentokorvausten hakija
yli 253 miljoonaa+
lentoa, jotka on tarkistettu viime vuonna AirHelp-teknologian avulla
yli 12 miljoonaa+
matkustajaa on jo valinnut AirHelp+ palvelun
3+ miljoonaa
matkustajaa sai korvausta AirHelpin avulla
yli 60+
kumppanuutta tunnetuimpien matkabrändien kanssa
Yleisiä kysymyksiä Montrealin yleissopimuksesta
100 € korvaus lentomatkan haasteista
100 € nopea korvaus kadonneista tai myöhässä saapuneista matkatavaroista
Pääsy loungeen uutta lentoa odottaessa
Emme vähennä palvelumaksuja saamastasi korvauksesta
Oma ympärivuorokautinen asiantuntija-apu