
Hae korvausta lennon häiriöistä
Jopa 600 € henkilöä kohti
Viivästyksistä, peruutuksista jne.
Tarkista lentosi 2 minuutissa
Peruutukset, viivästykset ja ylivaraukset: selvitä oikeutesi ja hae sinulle kuuluvaa korvausta AirHelpin avulla, kun lentosi ei suju suunnitelmien mukaan.
Milloin voit saada korvausta?
Saudi-Arabian lentomatkustajia koskevien lakien mukaan matkustajat voivat olla oikeutettuja korvaukseen kotimaan ja kansainvälisistä lennoista, jotka peruutetaan tai viivästyvät yli kolme tuntia. Lisäksi he voivat saada korvausta, jos heiltä evätään pääsy lennolle ylivarauksen vuoksi. Laki suojaa sinua, jos:
Lentosi lähtee Saudi-Arabiasta riippumatta siitä, minkä lentoyhtiön lennolla matkustat.
Lennät Saudi-Arabiaan kansallisella lentoyhtiöllä.
Ikäsi, kansallisuutesi tai se, hankitko lipun alennettuun hintaan tai osana matkapakettia, eivät vaikuta oikeuteesi.
Milloin ja miten korvaushakemus tehdään
Kaikki korvaushakemukset on toimitettava lentoyhtiölle 60 päivän kuluessa.
Lentoyhtiön on vastattava matkustajille 14 päivän kuluessa ja ilmoitettava heille arvioitu käsittelyaika ja korvaushakemuksen viitenumero.
Tarvittaessa matkustajat voivat viedä korvaushakemuksensa ja valituksensa siviili-ilmailuviranomaisen (GACA) käsiteltäviksi käyttämällä lentoyhtiön antamaa viitettä.
Jos lentoyhtiö ei vastaa 14 päivän kuluessa, asia voidaan viedä oikeuteen.
Tämä prosessi voi tuntua haastavalta, mutta AirHelp voi hoitaa kaiken puolestasi ja tehdä siitä siten helpon ja stressittömän.
Kerromme sinulle muutamassa minuutissa täysin ilmaiseksi, oletko oikeutettu korvaukseen. Ja korvauksen hakeminen kauttamme on täysin riskitöntä. Veloitamme palvelumaksun nimittäin vain, jos onnistumme hakemaan sinulle korvausta.
Mihin korvaukseen sinulla on oikeus?
Korvauksen määrä riippuu siitä, mitä lennollesi tapahtui. Alta voit tarkistaa yleisiä häiriöitä koskevat säännöt.
On myös hyvä tietää, että lentoyhtiön on maksettava sinulle kuuluva korvaus15 päivän kuluessa.
Korvaus viivästyneistä lennoista
| Kuinka paljon lento myöhästyi? | Korvausta |
|---|---|
| 3–6 tunnin viivästys | 60 € |
| Yli 6 tuntia | 180 € |
Viivästys lasketaan sen perusteella, kuinka paljon myöhässä aikataulunmukaisesta saapumisajasta saavuit kohteeseen. Jos lentosi ei toteutunut, saat peruutettuja lentoja koskevassa taulukossa ilmoitetut summat.
Korvaus perutuista lennoista
| Milloin sinulle ilmoitettiin peruuttamisesta? | Korvausta |
|---|---|
| 60 päivää – 14 päivää etukäteen | 50 % lipun arvosta (keskimäärin 200 €) |
| 14 päivää – 24 tuntia etukäteen | 75 % lipun arvosta (keskimäärin 300 €) |
| Alle 24 tuntia etukäteen | 150 % lipun arvosta (keskimäärin 600 €) |
Saat tämän korvauksen, jos et voinut lentää, koska lentosi peruutettiin. Sen lisäksi saat hyvityksen lentolipun täydestä hinnasta!
Mutta jos lentoyhtiö tarjosi sinulle vaihtoehtoisen lennon ja pääsit määränpäähäsi viivästyksestä huolimatta, saat sen sijaan viivästyneitä lentoja koskevassa taulukossa ilmoitetun korvauksen.
Korvaus muista häiriöistä
| Mitä tapahtui? | Korvausta | |
|---|---|---|
| Lennolle pääsyn epääminen | Jos vaihtoehtoista lentoa ei tarjota kahden tunnin kuluessa | 200 % lipun arvosta |
| Matkustusluokan alentaminen | Matkustaja hyväksyy matkustusluokan alentamisen | 50 % hintaerosta |
| Matkustusluokan alentaminen | Matkustaja pyytää sopimuksen irtisanomista | 200 % lipun arvosta |
| Ylimääräiset välilaskut | Jos niitä lisätään lipun ostamisen jälkeen | 100 € per välilasku |
Milloin et ole oikeutettu korvaukseen?
Edellä mainitut kriteerit eivät koske peruuttamisia tai viivästyksiä, jotka johtuvat seuraavista syistä:
Turvallisuussyyt, jotka perustuvat siviili-ilmailuviranomaisen hyväksyttyihin raportteihin
Ylivoimainen este
Siviili-ilmailuviranomaisen tehtävänä on määritellä, mikä on ylivoimainen este. Tyypillisesti se on kuitenkin epätavallinen, ennalta arvaamaton ja väistämätön olosuhde.
Vaikka lentoyhtiö ei olisi velvollinen maksamaan korvausta, sen tulee silti pitää matkustajat jatkuvasti ajan tasalla viimeisimmistä tiedoista ja mahdollisista muutoksista sekä tarjota asianmukaista huolenpitoa ja tukea.
Milloin siis olet oikeutettu korvaukseen?
Lentokoneen tekninen vika
Toiminnalliset olosuhteet
Lentoyhtiöiden tai niiden työntekijöiden aiheuttamat aikatauluongelmat
Nämä ovat vain joitakin häiriöiden syitä, joita ei pidetä ylivoimaisena esteenä ja joiden vuoksi matkustajat voivat olla oikeutettuja korvaukseen.
Mitä huolenpitoa lentoyhtiöiden on tarjottava?
Jos lentosi viivästyy tietyssä määrin, lentoyhtiön on tarjottava sinulle oleellista huolenpitoa ja välttämättömiä palveluita. Jos huolenpitoa ei tarjota, olet oikeutettu korvaukseen.
| Odotusaika | Lentoyhtiön on tarjottava | Korvaus (jos huolenpitoa ei ole tarjottu) |
|---|---|---|
| 1 tunti | Virvoitusjuomat ja välipalat | noin 12 € |
| Kolme tuntia | Ateriat | noin 36 € |
| Kuusi tuntia | Majoitus ja kuljetus majoitukseen | noin 600 € |
Jos lento peruutetaan matkustajan jo ollessa lentoasemalla, lentoyhtiön on etsittävä hänelle vaihtoehtoinen lento.
Keneltä ei saa evätä lennolle pääsyä?
Tietyiltä matkustajilta ei saa evätä pääsyä lennolle esimerkiksi ylivarauksen yhteydessä. Heitä ovat:
Matkustajat, joilla on erityistarpeita
Vammaiset matkustajat
Ensimmäisen asteen sukulaiset tai mukana matkustavat kotiapulaiset
Yksin matkustavat alaikäiset
Matkaryhmät
Lisäksi matkustajalta ei saa evätä lennolle pääsyä, jos samalla lennolla on vapaita paikkoja korkeammassa matkustusluokassa. Tällöin lentoyhtiö on velvollinen korottamaan matkustajan matkustusluokkaa ilmaiseksi.
Erityistarpeita omaavien matkustajien oikeudet
Jos erityistarpeita omaavalta matkustajalta evätään pääsy lennolle, lentoyhtiön on järjestettävä suora tai epäsuora lento määränpäähän alkuperäisen saapumisaikataulun mukaisesti.
Jos matkustajalta evätään pääsy lennolle eikä lentoyhtiö tee asianmukaisia järjestelyjä, asiakas voi hakea korvausta, joka on 200 % lipun arvosta ostohetkenä.
Korvaushakemukset matkatavaroista ja viivästykset kiitoradalla
Jos matkatavarat katoavat, vahingoittuvat tai viivästyvät, matkustajat ovat oikeutettuja korvaukseen:
Jos matkatavarat saapuvat seuraavana päivänä: noin 180 €
Jokainen lisäpäivä: noin 70 € (enintään noin 1 900 €)
Matkatavaroiden katoaminen tai vahingoittuminen: noin 1 900 €
Jos matkatavarasi eivät saavu 21 päivän kuluessa, ne katsotaan kadonneiksi. Voit hakea matkatavarakorvausta ulkomaalaisen lentoyhtiön lennoista, jotka saapuvat Saudi-Arabiaan. Jos matkustaja ilmoittaa ennen matkatavaroiden kirjaamista lentoyhtiölle arvokkaista tavaroista asiaankuuluvilla lomakkeilla, korvaus lasketaan lomakkeessa ilmoitetun arvon perusteella.
Jos lento viivästyy kiitoradalla, matkustajilla on oltava koko ajan vapaa pääsy wc-tiloihin, riittävä ilmanvaihto ja ilmastointi, ruokaa ja juomaa sekä mahdollisuus yhteydenpitoon. Matkustajat on päästettävä ulos lentokoneesta 3 tunnin kuluttua, jollei toisin toimiminen ole perusteltua. Jos matkustajat eivät enää halua lentää, he voivat myös katsoa lennon peruutetuksi ja tehdä asiaankuuluvan korvaushakemuksen.
Matkustajien oikeudet Saudi-Arabiassa
Saudi-Arabiassa matkustajia suojaa siviili-ilmailuviranomaisen (GACA) alainen asiakkaiden suojelusta vastaava-osasto (CPD). CPD vastaa lentoyhtiöitä koskevien valitusten vastaanottamisesta, tarkastelusta ja analysoinnista, mikäli asia kuuluu GACA:n määrittämien lentomatkustajan oikeuksien piiriin.
On siis lakeja, jotka suojaava sinua, jos lennollasi on häiriöitä tai ongelmia.
GACA:n asetukset turvaavat nämä matkustajien oikeudet. Näin ollen matkustajilla on oikeus nostaa kanne asiaankuuluvassa tuomioistuimessa, jos lentoyhtiö ei noudata lentoyhtiön ja matkustajan välistä lentosopimusta. Tuomioistuin arvioi sitten vahingon laajuuden ja päättää korvauksen määrästä.