Erinomainen

225 027

arvostelua sivustolla

Trustpilot

Lentokorvaus Saudi-Arabiassa

Korvauslaskuri
Lentokorvaus Saudi-Arabiassa

Hae korvausta lennon häiriöistä

  • Jopa 600 € henkilöä kohti

  • Viivästyksistä, peruutuksista jne.

  • Tarkista lentosi 2 minuutissa

Peruutukset, viivästykset ja ylivaraukset: selvitä oikeutesi ja hae sinulle kuuluvaa korvausta AirHelpin avulla, kun lentosi ei suju suunnitelmien mukaan.


Milloin voit saada korvausta?

Saudi-Arabian lentomatkustajia koskevien lakien mukaan matkustajat voivat olla oikeutettuja korvaukseen kotimaan ja kansainvälisistä lennoista, jotka peruutetaan tai viivästyvät yli kolme tuntia. Lisäksi he voivat saada korvausta, jos heiltä evätään pääsy lennolle ylivarauksen vuoksi. Laki suojaa sinua, jos:

  • Lentosi lähtee Saudi-Arabiasta riippumatta siitä, minkä lentoyhtiön lennolla matkustat.

  • Lennät Saudi-Arabiaan kansallisella lentoyhtiöllä.

Ikäsi, kansallisuutesi tai se, hankitko lipun alennettuun hintaan tai osana matkapakettia, eivät vaikuta oikeuteesi.


Milloin ja miten korvaushakemus tehdään

  • Kaikki korvaushakemukset on toimitettava lentoyhtiölle 60 päivän kuluessa.

  • Lentoyhtiön on vastattava matkustajille 14 päivän kuluessa ja ilmoitettava heille arvioitu käsittelyaika ja korvaushakemuksen viitenumero.

  • Tarvittaessa matkustajat voivat viedä korvaushakemuksensa ja valituksensa siviili-ilmailuviranomaisen (GACA) käsiteltäviksi käyttämällä lentoyhtiön antamaa viitettä.

  • Jos lentoyhtiö ei vastaa 14 päivän kuluessa, asia voidaan viedä oikeuteen.

Tämä prosessi voi tuntua haastavalta, mutta AirHelp voi hoitaa kaiken puolestasi ja tehdä siitä siten helpon ja stressittömän.

Kerromme sinulle muutamassa minuutissa täysin ilmaiseksi, oletko oikeutettu korvaukseen. Ja korvauksen hakeminen kauttamme on täysin riskitöntä. Veloitamme palvelumaksun nimittäin vain, jos onnistumme hakemaan sinulle korvausta.


Mihin korvaukseen sinulla on oikeus?

Korvauksen määrä riippuu siitä, mitä lennollesi tapahtui. Alta voit tarkistaa yleisiä häiriöitä koskevat säännöt.

On myös hyvä tietää, että lentoyhtiön on maksettava sinulle kuuluva korvaus15 päivän kuluessa.

Korvaus viivästyneistä lennoista

Kuinka paljon lento myöhästyi? Korvausta
3–6 tunnin viivästys 60 €
Yli 6 tuntia 180 €

Viivästys lasketaan sen perusteella, kuinka paljon myöhässä aikataulunmukaisesta saapumisajasta saavuit kohteeseen. Jos lentosi ei toteutunut, saat peruutettuja lentoja koskevassa taulukossa ilmoitetut summat.

Viivästyikö lentosi?

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja

Korvaus perutuista lennoista

Milloin sinulle ilmoitettiin peruuttamisesta? Korvausta
60 päivää – 14 päivää etukäteen 50 % lipun arvosta (keskimäärin 200 €)
14 päivää – 24 tuntia etukäteen 75 % lipun arvosta (keskimäärin 300 €)
Alle 24 tuntia etukäteen 150 % lipun arvosta (keskimäärin 600 €)

Saat tämän korvauksen, jos et voinut lentää, koska lentosi peruutettiin. Sen lisäksi saat hyvityksen lentolipun täydestä hinnasta!

Mutta jos lentoyhtiö tarjosi sinulle vaihtoehtoisen lennon ja pääsit määränpäähäsi viivästyksestä huolimatta, saat sen sijaan viivästyneitä lentoja koskevassa taulukossa ilmoitetun korvauksen.

Peruttiinko lentosi?

Kaikki lentoyhtiöt

Ympäri maailman

Ei korvausta, ei kuluja

Korvaus muista häiriöistä

Mitä tapahtui?Korvausta
Lennolle pääsyn epääminenJos vaihtoehtoista lentoa ei tarjota kahden tunnin kuluessa 200 % lipun arvosta
Matkustusluokan alentaminenMatkustaja hyväksyy matkustusluokan alentamisen 50 % hintaerosta
Matkustusluokan alentaminenMatkustaja pyytää sopimuksen irtisanomista 200 % lipun arvosta
Ylimääräiset välilaskutJos niitä lisätään lipun ostamisen jälkeen100 € per välilasku

Milloin et ole oikeutettu korvaukseen?

Edellä mainitut kriteerit eivät koske peruuttamisia tai viivästyksiä, jotka johtuvat seuraavista syistä:

  • Turvallisuussyyt, jotka perustuvat siviili-ilmailuviranomaisen hyväksyttyihin raportteihin

  • Ylivoimainen este

Siviili-ilmailuviranomaisen tehtävänä on määritellä, mikä on ylivoimainen este. Tyypillisesti se on kuitenkin epätavallinen, ennalta arvaamaton ja väistämätön olosuhde.

Vaikka lentoyhtiö ei olisi velvollinen maksamaan korvausta, sen tulee silti pitää matkustajat jatkuvasti ajan tasalla viimeisimmistä tiedoista ja mahdollisista muutoksista sekä tarjota asianmukaista huolenpitoa ja tukea.

Milloin siis olet oikeutettu korvaukseen?

  • Lentokoneen tekninen vika

  • Toiminnalliset olosuhteet

  • Lentoyhtiöiden tai niiden työntekijöiden aiheuttamat aikatauluongelmat

Nämä ovat vain joitakin häiriöiden syitä, joita ei pidetä ylivoimaisena esteenä ja joiden vuoksi matkustajat voivat olla oikeutettuja korvaukseen.


Mitä huolenpitoa lentoyhtiöiden on tarjottava?

Jos lentosi viivästyy tietyssä määrin, lentoyhtiön on tarjottava sinulle oleellista huolenpitoa ja välttämättömiä palveluita. Jos huolenpitoa ei tarjota, olet oikeutettu korvaukseen.

OdotusaikaLentoyhtiön on tarjottavaKorvaus (jos huolenpitoa ei ole tarjottu)
1 tuntiVirvoitusjuomat ja välipalatnoin 12 €
Kolme tuntiaAteriatnoin 36 €
Kuusi tuntiaMajoitus ja kuljetus majoitukseennoin 600 €

Jos lento peruutetaan matkustajan jo ollessa lentoasemalla, lentoyhtiön on etsittävä hänelle vaihtoehtoinen lento.

Keneltä ei saa evätä lennolle pääsyä?

Tietyiltä matkustajilta ei saa evätä pääsyä lennolle esimerkiksi ylivarauksen yhteydessä. Heitä ovat:

  • Matkustajat, joilla on erityistarpeita

  • Vammaiset matkustajat

  • Ensimmäisen asteen sukulaiset tai mukana matkustavat kotiapulaiset

  • Yksin matkustavat alaikäiset

  • Matkaryhmät

Lisäksi matkustajalta ei saa evätä lennolle pääsyä, jos samalla lennolla on vapaita paikkoja korkeammassa matkustusluokassa. Tällöin lentoyhtiö on velvollinen korottamaan matkustajan matkustusluokkaa ilmaiseksi.

Erityistarpeita omaavien matkustajien oikeudet

Jos erityistarpeita omaavalta matkustajalta evätään pääsy lennolle, lentoyhtiön on järjestettävä suora tai epäsuora lento määränpäähän alkuperäisen saapumisaikataulun mukaisesti.

Jos matkustajalta evätään pääsy lennolle eikä lentoyhtiö tee asianmukaisia järjestelyjä, asiakas voi hakea korvausta, joka on 200 % lipun arvosta ostohetkenä.


Korvaushakemukset matkatavaroista ja viivästykset kiitoradalla

Jos matkatavarat katoavat, vahingoittuvat tai viivästyvät, matkustajat ovat oikeutettuja korvaukseen:

  • Jos matkatavarat saapuvat seuraavana päivänä: noin 180 €

  • Jokainen lisäpäivä: noin 70 € (enintään noin 1 900 €)

  • Matkatavaroiden katoaminen tai vahingoittuminen: noin 1 900 €

Jos matkatavarasi eivät saavu 21 päivän kuluessa, ne katsotaan kadonneiksi. Voit hakea matkatavarakorvausta ulkomaalaisen lentoyhtiön lennoista, jotka saapuvat Saudi-Arabiaan. Jos matkustaja ilmoittaa ennen matkatavaroiden kirjaamista lentoyhtiölle arvokkaista tavaroista asiaankuuluvilla lomakkeilla, korvaus lasketaan lomakkeessa ilmoitetun arvon perusteella.

Jos lento viivästyy kiitoradalla, matkustajilla on oltava koko ajan vapaa pääsy wc-tiloihin, riittävä ilmanvaihto ja ilmastointi, ruokaa ja juomaa sekä mahdollisuus yhteydenpitoon. Matkustajat on päästettävä ulos lentokoneesta 3 tunnin kuluttua, jollei toisin toimiminen ole perusteltua. Jos matkustajat eivät enää halua lentää, he voivat myös katsoa lennon peruutetuksi ja tehdä asiaankuuluvan korvaushakemuksen.


Matkustajien oikeudet Saudi-Arabiassa

Saudi-Arabiassa matkustajia suojaa siviili-ilmailuviranomaisen (GACA) alainen asiakkaiden suojelusta vastaava-osasto (CPD). CPD vastaa lentoyhtiöitä koskevien valitusten vastaanottamisesta, tarkastelusta ja analysoinnista, mikäli asia kuuluu GACA:n määrittämien lentomatkustajan oikeuksien piiriin.

On siis lakeja, jotka suojaava sinua, jos lennollasi on häiriöitä tai ongelmia.

GACA:n asetukset turvaavat nämä matkustajien oikeudet. Näin ollen matkustajilla on oikeus nostaa kanne asiaankuuluvassa tuomioistuimessa, jos lentoyhtiö ei noudata lentoyhtiön ja matkustajan välistä lentosopimusta. Tuomioistuin arvioi sitten vahingon laajuuden ja päättää korvauksen määrästä.

Lisää lentomatkustajien oikeuksia, joihin voit tutustua:

Lentomatkustajan oikeudet EU:ssa