Turkin lentomatkustajan oikeuksia koskevat asetukset

Hae korvausta lennon häiriöistä
Jopa 600 € henkilöä kohti
Viivästyksistä, peruutuksista jne.
Tarkista lentosi 2 minuutissa
Lennätkö Turkkiin, Turkista tai Turkin sisällä? Silloin sinua suojaa Turkin lentomatkustajan oikeuksia koskeva asetus (SHY PASSENGER). Mitä se tarkoittaa? Jos lentosi peruutetaan tai viivästyy tai sinulta evätään lennolle pääsy, tämä asetus takaa, että sinusta huolehditaan ja pääset silti määränpäähäsi. Joissakin tapauksissa voit lisäksi hakea jopa 600 € korvausta Turkin liiroina peruuttamisesta, viivästymisestä tai lennolle pääsyn epäämisestä.
Mitkä ovat Turkin lentomatkustajan oikeudet?
Turkin siviili-ilmailuhallinto antaa sääntöjä, joita kaikkien Turkissa lentävien lentoyhtiöiden on noudatettava. Niihin kuuluu Turkin lentomatkustajan oikeuksia koskeva asetus (SHY PASSENGER).
Kuten monissa muissakin maissa, näissä säännöksissä asetetaan vaatimuksia kaikkien lentomatkustajien kohtelulle. Niiden mukaan lentoyhtiöiden on huolehdittava matkustajistaan ja varmistettava, että heillä on ruokaa, juomaa ja majoitus, jos lennot eivät suju suunnitelmien mukaan. Ne myös velvoittavat lentoyhtiöt kuljettamaan matkustajat määräpaikkaan (tai maksamaan täysi ja kohtuullinen hyvitys) ja oikeuttavat matkustajat korvaukseen lennon peruuttamisesta tai lennolle pääsyn epäämisestä.
Turkin lentomatkustajan oikeudet perustuvat monilta osin EY 261 -asetukseen. Niissä on samanlaiset vaatimukset korvausten ja matkustajien suojelun suhteen.
Lentokorvaus Turkissa
Turkin lentomatkustajan oikeuksia koskevan asetuksen mukaan matkustajat voivat olla oikeutettuja jopa 600 €:n korvaukseen lennon peruuttamisesta, yli kolmen tunnin viivästyksestä tai lennolle pääsyn epäämisestä.
Tässä ovat Turkin asetusten mukaiset korvausmäärät:
| Kotimaan lennot | 100 € Turkin liiroina |
|---|---|
| Alle 1 500 km:n kansainväliset lennot | 250 € Turkin liiroina |
| 1 500–3 500 km:n kansainväliset lennot | 400 € Turkin liiroina |
| Yli 3 500 km:n kansainväliset lennot | 600 € Turkin liiroina |
Opas Turkin lentomatkustajan oikeuksiin
Keitä Turkin lentomatkustajan oikeudet koskevat?
Missä tilanteissa Turkin lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan?
Mikä on ylivoimainen este ja mitä se tarkoittaa?
Mitä tietoja lentoyhtiöiden on annettava?
Mitä huolenpitoa lentoyhtiöiden on tarjottava Turkin lainsäädännön mukaan?
Saanko korvaavan lennon vai hyvityksen?
Mitä Turkin laeissa sanotaan yksin matkustavista lapsista?
Mitä Turkin lentomatkustajan oikeudet sanovat matkustusluokan korotuksesta ja alentamisesta?
Keitä Turkin lentomatkustajan oikeudet koskevat?
Turkin matkustajien suoja koskee kaikkia Turkissa sijaitsevilta lentoasemilta lähteviä matkustajia. Se koskee myös kaikkia Turkissa sijaitseville lentoasemille saapuvia matkustajia, jotka lentävät turkkilaisella lentoyhtiöllä.
| Turkkilainen lentoyhtiö | Kaikki muut lentoyhtiöt | |
|---|---|---|
| Turkissa sijaitsevalta lentoasemalta lähtevät lennot | Kyllä | Kyllä |
| Turkissa sijaitsevalle lentoasemalle saapuvat lennot | Kyllä | Ei |
Kansallisuudellasi, iälläsi ja lippusi ostotavalla ei ole merkitystä. Turkin matkustajien oikeudet koskevat kaikkia. Edellytyksenä on ainoastaan, että sinulla on vahvistettu varaus ja noudatat lentoyhtiön sääntöjä (esimerkiksi saavut lentoasemalle ja teet lähtöselvityksen ajoissa).
Missä tilanteissa Turkin lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan?
Turkin matkustajien oikeudet koskevat kaikkia seuraavia lennon häiriöitä:
Lentojen peruutukset
Jos lentoyhtiö peruuttaa lentosi, Turkin asetusten mukaan sen on tarjottava sinulle vaihtoehtoinen lento määränpäähäsi (tai halutessasi hyvitys). Lisäksi sen on annettava sinulle ruokaa ja juomia, huolehdittava viivästykseen sopivasta majoituksesta ja maksettava sinulle jopa 600 €:n korvaus Turkin liiroina, jos lento perutaan alle kaksi viikkoa ennen lähtöä.
Lennolle pääsyn epääminen
Turkin lentomatkustajan oikeuksien mukaan lentoyhtiön on ensin yritettävä löytää vapaaehtoisia luopumaan paikastaan, kun se havaitsee joutuvansa epäämään lennolle pääsyn joiltain matkustajilta.
Jos kukaan matkustaja ei ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, lentoyhtiö saa käytännössä valita, keneltä se epää pääsyn lennolle. Jos olet yksi näistä epäonnisista matkustajista, sinun on hyvä tietää nämä oikeutesi: lentoyhtiön on tarjottava vaihtoehtoinen lento (tai täysi hyvitys), huolenpito (kuten ruoka ja majoitus) sekä 600 €:a vastaava korvaus Turkin liiroina.
Lentojen viivästykset
Turkin lentomatkustajan oikeudet oikeuttavat matkustajat korvaukseen lennon viivästyksestä. Saman oikeuden antaa myös eurooppalainen EY 261 -asetus, joka on hyvin samankaltainen.
Jos lentosi on viivästynyt Turkissa, kokeile korvaustarkistustamme – kerromme sinulle, voitko hakea jopa 600 € korvausta Turkin liiroina.
Kun lento viivästyy, Turkin lainsäädännön mukaan matkustajista on huolehdittava viivästyksen aikana. Heillä on myös oikeus keskeyttää matkansa ja saada täysi hyvitys, jos viivästys kestää yli 5 tuntia.
Mikä on ylivoimainen este, ja mitä se tarkoittaa?
Turkin lentomatkustajan oikeuksissa erotetaan toisistaan lentoyhtiön syystä johtuvat häiriöt ja ylivoimaisen esteen aiheuttamat häiriöt. Jälkimmäiset ovat poikkeuksellisia olosuhteita, joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa.
Esimerkkejä ylivoimaisista esteistä:
Äärimmäiset sääolosuhteet
Tulivuorenpurkaukset
Sodat tai terrorismin uhka
Tämä on tärkeä seikka. Lentoyhtiö ei nimittäin ole velvollinen maksamaan korvausta, jos lentosi viivästys tai lennolle pääsyn epääminen johtui ylivoimaisesta esteestä. Sen on silti edelleen pidettävä huolta matkustajistaan ja jatkokuljetuksesta.
Mitä tietoja lentoyhtiöiden on annettava?
Turkin lentomatkustajan oikeuksien mukaan lentoyhtiöiden on esitettävä seuraava teksti englanniksi ja turkiksi lähtöselvitystiskillä tai lähtöportilla:
Pyydä lähtöselvitystiskiltä tai lähtöportilta teksti, jossa selitetään, mihin palveluihin olet oikeutettu, jos sinulta evätään pääsy lennolle, lentosi peruutetaan tai se viivästyy vähintään kahdella tunnilla.
Jos lentoyhtiö epää sinulta lennolle pääsyn tai peruuttaa lentosi, sen on annettava sinulle lisäksikirjallinen ilmoitus, jossa kerrotaan myös korvauksista ja avusta, joihin olet oikeutettu.
Mitä huolenpitoa lentoyhtiöiden on tarjottava Turkin lainsäädännön mukaan?
Jos lentosi peruutetaan, ylivarataan tai viivästyy, lentoyhtiön on tarjottava olennaista huolenpitoa, kunnes pääset lentämään.
Näihin olet oikeutettu:
Milloin tahansa: Viestintä (kaksi puhelua, faksia tai sähköpostia)
2–3 tunnin välillä: Kuumat ja kylmät juomat
3–5 tunnin välein: Ateriat (aamiainen tai lounas)
yli 5 tunnin kuluttua: Kyseiseen päivänaikaan sopivat lisäjuomat, välipalat ja ateriat
Jos lennon viivästys kestää yön yli, lentoyhtiön on tarjottava sinulle majoitus ja tarvittaessa kuljetus.
On syytä huomata, että jos lentosi viivästyy, nämä oikeudet alkavat vasta tietyn ajan kuluttua:
| Lentoetäisyys | Oikeus huolenpitoon |
|---|---|
| Kotimaiset lennot ja alle 1 500 km:n kansainväliset lennot | Vähintään kahden tunnin viivästykset |
| 1 500–3 500 km:n kansainväliset lennot | Vähintään kolmen tunnin viivästykset |
| Yli 3 500 km:n kansainväliset lennot | Vähintään neljän tunnin viivästykset |
Saanko korvaavan lennon vai hyvityksen?
Kyllä, aina, kun lentosi peruutetaan tai lennolle pääsy evätään, Turkin lentomatkustajan oikeuksien mukaan sinulla on oikeus saada hyvitys tai vaihtoehtoinen lento määränpäähäsi.
Laki määrittää seuraavat kolme vaihtoehtoa:
Korvaava lento mahdollisimman pian
Korvaava lento sinulle sopivana vaihtoehtoisena päivänä
Lentolipun alkuperäisen hinnan täysi hyvitys
Voit pyytää hyvitystä, kun viivästys kestää yli viisi tuntia. Se tarkoittaa kuitenkin myös, että suostut olemaan matkustamatta kyseisellä lennolla. Jos sinulla on jatkolento ja olet jo lentänyt reitin ensimmäisen osuuden, mutta et kuitenkaan halua jatkaa matkaa, sinut palautetaan lähtöpaikkaan maksutta ja saat silti hyvityksen.
Mitä oikeuksia Turkin matkustajalait antavat liikuntarajoitteisille henkilöille tai matkustajille, joilla on erityistarpeita?
Lain mukaan lentoyhtiöiden on annettava etusija liikuntarajoitteisille henkilöille ja heidän mukanaan matkustaville henkilöille (tai rekisteröidyille avustajakoirille).
Häiriöiden (esimerkiksi lennolle pääsyn epääminen, peruutus tai viivästyminen) yhteydessä liikuntarajoitteisille henkilöille on tarjottava heille kuuluvaa huolenpitoa mahdollisimman pian.
Laki määrää myös, että näkövammaisille on tarjottava sopivia viestintätapoja.
Mitä Turkin laeissa säädetään yksin matkustavista lapsista?
Turkin lentomatkustajan oikeuksien mukaan lentoyhtiöiden on asetettava etusijalle myös yksin matkustavat lapset. Häiriöiden yhteydessä lapsille on tarjottava heille kuuluvaa huolenpitoa mahdollisimman pian.
Mitä Turkin lentomatkustajan oikeudet sanovat matkustusluokan korotuksesta ja alentamisesta?
Jos lentoyhtiö korottaa matkustajaluokkaasi, Turkin lentomatkustajan oikeuksien mukaan lentoyhtiö ei onneksi voi pyytää sinua maksamaan siitä.
Toisaalta, jos lentoyhtiö jostain syystä alentaa matkustusluokkaasi, lakien mukaan sinulle on maksettava korvaus. Tällöin lentoyhtiö on velvollinen maksamaan sinulle lipun hinnan erotuksen (joka perustuu hintaan lipun ostohetkellä) ja sen lisäksi:
| Alle 1 500 km:n lennot | 30 % lipun hinnasta |
|---|---|
| Lennot, joiden pituus on 1 500–3 500 km | 50 % lipun hinnasta |
| Yli 3 500 km:n lennot | 75 % lipun hinnasta |
Mitä muuta lentomatkustajan oikeuksissa sanotaan?
Laeissa sanotaan selkeästi, että matkustajilla on oikeus rahalliseen korvaukseen. Niiden mukaan lentoyhtiöt voivat maksaa sinulle käteisellä, pankkisiirrolla tai sekillä. Ne voivat maksaa sinulle matkakupongeilla tai muilla palveluilla vain, jos suostut siihen.
Turkin lentomatkustajan oikeuksissa mainitut summat on ilmoitettu euroina eikä Turkin liiroina. Valuuttakursseihin liittyvien epäselvyyksien välttämiseksi selvennämme, että lain mukaan on käytettävä Turkin keskuspankin valuuttakurssia, joka oli voimassa lipun ostopäivänä.
Asetuksissa huomioidaan, että voit mahdollisesti tehdä korvaushakemuksen muiden lakien nojalla. Asetuksissa täsmennetään, että Turkin lentomatkustajan oikeudet eivät vaikuta oikeuteesi saada korvausta muiden lakien perusteella tai muilta vastuussa olevilta osapuolilta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että voit hakea lentoyhtiötä korvausta kaksi kertaa! Asetuksissa todetaan myös, että muualta saatu korvaus voidaan vähentää korvausmäärästä, jonka saat Turkin lentomatkustajan oikeuksien perusteella.
Jotta lennon pituuden laskemisessa ei tapahtuisi sekaannuksia, asetuksessa täsmennetään, että pituus on laskettava isoympyrämenetelmällä.
Lopuksi laeissa todetaan, että lentoyhtiöiden on kuljetettava matkustajat aina sovittuun määränpäähän. Jos lennon määränpäätä joudutaan muuttamaan (älä huoli, tämä on harvinaista ja tapahtuu yleensä vain ylivoimaisen esteen vuoksi), lentoyhtiö on aina vastuussa sinun ja muiden matkustajien kuljettamisesta alkuperäiseen määränpäähän.
Näin teet korvaushakemuksen Turkin lentomatkustajan oikeuksien perusteella
Jos katsot, että sinulla on oikeus korvaukseen Turkin lainsäädännön perusteella, voit hakea sitä suoraan lentoyhtiöltä.
Vaihtoehtoisesti AirHelp voi hoitaa korvaushakemuksesi puolestasi, jotta sinun ei tarvitse nähdä vaivaa. Tarkistamme useiden lentomatkustajan oikeuksien, kuten Turkin oikeuksien, perusteella, oletko oikeutettu korvaukseen. Haemme korvausta niiden lakien perusteella, joita soveltamalla korvaushakemuksesi menestyy todennäköisimmin ja saat oikeudenmukaisen korvauksen.
Vastuuvapauslauseke:
Pyrimme selittämään lentomatkustajan oikeudet tarkasti ja yksinkertaisesti. Emme voi kuitenkaan taata, että tietomme ovat aina virheettömiä tai ajantasaisia. Huomaa, että selityksemme eivät ole oikeudellista neuvontaa.