Erinomainen

228 530

arvostelua sivustolla

Trustpilot

Lufthansa myöhässä tai matkatavara vahingoittunut tai kadonnut – näin saat korvauksen

Korvauslaskuri
Lufthansa myöhässä tai matkatavara vahingoittunut tai kadonnut – näin saat korvauksen

Hae korvausta lennon häiriöistä

  • Jopa 600 € henkilöä kohti

  • Viivästyksistä, peruutuksista jne.

  • Tarkista lentosi 2 minuutissa

AirHelpLentoyhtiot
LH

Matkatavaroiden nouto on yleensä lentomatkan viimeinen vaihe, mutta matkatavaroita odottaessasi voi tapahtua jotakin odottamatonta. Jos matkatavarasi katoaa, myöhästyy tai vahingoittuu Lufthansa-lentoyhtiön lennolla, sinulla voi olla oikeus korvaukseen kansainvälisen lain mukaan. AirHelp on täällä auttamassa sinua ymmärtämään oikeutesi ja opastaa sinua korvauksen tai hyvityksen hakuprosessissa.

Tarkista korvaus

Yleiskatsaus

Tutustu lentoyhtiön Lufthansa matkatavaroiden kuljetusehtoihin

Jos matkatavarasi katoaa, myöhästyy tai vahingoittuu, sinulla on Montrealin yleissopimuksen mukaan oikeus korvaukseen, jonka enimmäismäärä on (noin 1 900 €).

Toimita PIR (Property Irregularity Report) -raportti välittömästi lentokentän löytötavaratoimistoon (tai Lufthansa-lentoyhtiön palvelupisteeseen, jos käytettävissä).

Sinun on tehtävä korvausvaatimus Lufthansa-lentoyhtiölle 21 päivän kuluessa matkatavaroiden myöhästymisestä tai katoamisesta ja 7 päivän kuluessa matkatavaroiden vahingoittumisesta.

AirHelp voi auttaa sinua vaatimaan lentoyhtiöltä jopa 1 900 € korvausta kadonneesta, myöhästyneestä tai vahingoittuneesta matkalaukusta.


Jos havaitset ongelmia matkatavaroidesi kanssa Lufthansa-lentoyhtiön lennolla

Jos matkatavarasi on vahingoittunut, kadonnut tai myöhästynyt lentoyhtiön Lufthansa toimesta, matkustajan oikeutesi kuuluvat Montrealin yleissopimuksen piiriin. Tämä sopimus säätelee lentoyhtiöiden vastuuta matkatavaroiden ongelmatapauksissa, mukaan lukien korvausten ja kulujen hyvityssäännöt, jotka voivat olla jopa 1 519 SDR:ää (erityisnosto-oikeutta), mikä vastaa noin 1 900 €.

Kulut, joihin korvaukseen olet oikeutettu, sisältävät välttämättömyystarvikkeet, kuten hygieniatuotteet, alusvaatteet, lääkkeet ja vaatteet, joita tarvitset matkalaukun myöhästymisen aikana. Voit myös olla oikeutettu korvaukseen vahingoittuneiden matkatavaroiden korjaamisesta tai hyvitykseen kadonneista matkalaukuista ja niiden sisällöstä.

Toimenpiteet, jotka on toteutettava välittömästi matkatavaroiden ongelmatilanteissa, kun olet lentänyt Lufthansa-lentoyhtiöllä

Jos matkatavarat myöhästyvät tai katoavat, sinun on tehtävä useita tärkeitä toimia, jotta voit vaatia oikeuksiasi ja korvausta lentoyhtiöltä.

Hanki korvaus AirHelpin avulla

Syötä lentotietosi

VAIHE 1

Syötä lentotietosi

Tarkistamme, onko sinulla oikeus korvaukseen voimassa olevan lainsäädännön mukaan.

Me hoidamme kaiken

VAIHE 2

Me hoidamme kaiken

Sinulle ei koidu paperityötä tai turhaa ajanhukkaa!

Saat korvauksesi

VAIHE 3

Saat korvauksesi

Palkkiomme vähennetään suoraan saamastasi summasta.

Tarkista korvaus

Mikä on ero matkatavaroiden ongelman ilmoittamisen ja korvausvaatimuksen tekemisen välillä?

Matkatavaroiden ongelman ilmoittaminen on ensimmäinen vaihe. Tässä vaiheessa ilmoitat matkatavaroiden vahingoittumisesta tai myöhästymisestä ja täytät Property Irregularity Report (PIR) -lomakkeen. Tämä on tehtävä heti lentokentällä ongelman ilmetessä.

Korvausvaatimuksen jättäminen on seuraava vaihe. Tässä vaiheessa haet korvausta matkatavaroiden ongelman aiheuttamista kuluista tai menetyksistä. Tätä varten, sinun on ensin ilmoitettava ongelmasta ja täytettävä PIR-lomake.

Saadaksesi korvausta tai hyvitystä lentoyhtiöltä Lufthansa, ongelma on siis ilmoitettava ja korvausvaatimus on tehtävä – ja molemmille vaiheille on asetettu määräajat.


Tärkeät määräajat matkatavaroiden ongelmatapauksissa

Saadaksesi korvausta Lufthansa-lentoyhtiöltä myöhästyneestä tai kadonneesta matkatavarasta Montrealin yleissopimuksen mukaisesti, sinun on noudatettava voimassa olevia määräaikoja:

  • Property Irregularity Report (PIR) -lomake on täytettävä välittömästi lentokentällä. Säilytä kopio lomakkeesta.

  • Korvausvaatimus on toimitettava 7 päivän kuluessa matkatavaran vahingoittumisesta tai 21 päivän kuluessa matkatavaran myöhästymisestä.

Alla oleva taulukko selventää eri tilanteita:

Matkatavaroiden ongelmatyyppiPIR lentokentälläVaatimukset lentoyhtiölle Lufthansa
ViivästynytHeti saapumisen jälkeen21 päivän kuluessa
KadonnutHeti saapumisen jälkeen2 vuoden kuluessa (kun matkatavarat on katsottu kadonneiksi 21 päivän kuluttua)
VaurioitunutHeti saapumisen yhteydessä7 päivän kuluessa

Lufthansa: myöhästyneen matkatavaran korvaus

Toimi näin, kun matkatavarat ovat myöhässä lentoyhtiön Lufthansa lennolla

  • Jos matkatavarat eivät saavu perille Lufthansa-lentoyhtiön lennolla, ilmoita myöhästymisestä välittömästi matkatavaroiden palvelupisteeseen ja täytä PIR-lomake.

  • Montrealin yleissopimuksen mukaan sinulla on oikeus korvaukseen matkatavaroiden myöhästymisestä aiheutuneista kuluista. Tämä tarkoittaa, että voit saada korvausta välttämättömistä kuluista, jotka kattavat välittömät tarpeesi, kuten alusvaatteet, perusvaatteet, hygieniatuotteet ja muut tärkeät tavarat.

  • Säästä kaikki kuitit ja ota niistä valokuvia, jotta sinulla on aina varmuuskopio ja voit lähettää todisteet kaikista kuluista Lufthansa-lentoyhtiölle, kun haet korvausta.

Näin haet korvausta myöhästymisestä lentoyhtiön Lufthansa lennolla

Voit hakea korvausta myöhästyneestä matkatavarasta suoraan lentoyhtiön verkkosivustolta.

Varmista, että sinulla on seuraavat:

  • PIR-numero

  • Tarkistuskortti ja lentotiedot

  • Kuitit kuluistasi

Vaikka sinulla on 21 päivää aikaa lähettää vaatimuksesi (laskettu päivästä, jona saat matkatavarasi takaisin), on parasta lähettää korvausvaatimuksesi mahdollisimman pian. Jos olet AirHelp+ -jäsen, voit antaa AirHelpin hoitaa korvausvaatimuksesi puolestasi, jotta voit maksimoida mahdollisuutesi korvaukseen.

Matkatavaroiden myöhästymisestä maksettavan korvauksen määrä

Montrealin yleissopimuksen mukaan lentoyhtiön vastuu on rajoitettu 1 519 SDR:ään (erityisnosto-oikeutta) matkustajaa kohti, mikä vastaa noin 1 900 €. Yleensä korvataan vain myöhästymisestä aiheutuneet kohtuulliset kulut, kuten:

  • perusvaatteet ja alusvaatteet

  • perustarvikkeet ja hygieniatuotteet

  • tarvittavat lääkkeet

  • puhelimen laturi tai muut kiireelliset tarpeet

  • pitkien viivästysten aikana vaatteiden pesukustannukset

Ylellisyystuotteita ei yleensä korvata, mutta esimerkiksi työpuvut voidaan katsoa välttämättömiksi, jos matkustat työasioissa ja voit perustella ostoksen.


Korvaus ja hyvitys kadonneesta matkatavarasta Lufthansa-lentoyhtiöllä

Mitä tehdä, jos Lufthansa on kadottanut matkatavarasi

Jos matkatavaroitasi ei löydy 21 päivän kuluessa, ne katsotaan automaattisesti kadonneiksi. Riippumatta siitä, onko 21 päivää kulunut vai onko Lufthansa julistanut matkatavarat kadonneiksi ennen tämän määräajan umpeutumista, sinulla on oikeus vaatia korvausta. Erityisesti sinulla on seuraavat oikeudet:

  • Korvaus matkatavaran (esim. matkalaukun) ja sen sisällön, eli pakkauksen, arvosta.

  • Korvaus matkatavaran myöhästymisestä aiheutuneista kustannuksista, eli ennen kuin se todellisuudessa julistettiin kadonneeksi.

Kuinka hakea korvausta kadonneista matkatavaroista Lufthansa-lentoyhtiöltä

Menettelytapa matkatavaroiden katoamisesta johtuvan korvausvaatimuksen tekemiseksi on samanlainen kuin myöhästymistapauksissa, mutta siinä on yksi ero. Sinun on toimitettava myös luettelo matkatavaroiden sisällöstä niiden katoamishetkellä.

Valmistaudu esittämään seuraavat tiedot korvausvaatimusta tehdessäsi:

  • PIR-numero

  • tarkistuskortti ja lennon numero

  • Yksityiskohtainen luettelo kaikista kadonneista tavaroista ja niiden arvioidusta arvosta.

  • Kuitit matkatavaroiden katoamisesta aiheutuneista kuluista

Kuinka paljon korvausta on oikeus saada kadonneesta matkatavarasta?

Myös kadonneen matkatavaran osalta Montrealin yleissopimuksen mukainen enimmäismäärä on 1 519 SDR:ää, mikä vastaa noin 1 900 €. Toisin kuin pelkästään matkatavaroiden myöhästyessä, sinulla on oikeus vaatia Lufthansa-lentoyhtiöltä korvausta ja hyvitystä paitsi matkatavaroiden toimittamatta jättämisestä aiheutuneista kustannuksista myös matkatavaroiden ja niiden sisällön arvosta.

Jos olet AirHelp+-jäsen, voit antaa AirHelpin hoitaa korvausvaatimuksesi, jotta saat itsellesi kuuluvan hyvityksen ja korvauksen.


Lufthansa-opas: Vahingoittuneen matkatavaran korvaus

Jos matkatavarasi saapuvat vahingoittuneina – toimi näin vaihe vaiheelta

  • Ilmoita vahingosta heti, kun huomaat sen.

  • Täytä vahinkoilmoitus, eli PIR-raportti.

  • Dokumentoi vahingot – ota valokuvia vahingoittuneesta matkalaukusta ja sen sisällöstä.

  • Esitä matkatavarasi tarkastusta varten. Lufthansa voi olla valmis ehdottamaan sinulle ratkaisua. Se voi olla vahinkojen korjaaminen, esineiden korvaaminen tai muu korvaus.

  • Jätä korvausvaatimus.

Jos matkatavarat vahingoittuvat, sinun on tehtävä korvausvaatimus 7 päivän kuluessa. Montrealin yleissopimuksen mukainen enimmäiskorvaus on 1 519 SDR:ää, mikä vastaa noin 1 900 €.

Seuraa kadonnutta matkalaukkuasi

Kun täytät PIR-raportin, saat viitenumeron. Tarvitset tätä numeroa korvausvaatimuksen lähettämiseen, mutta sitä voidaan käyttää myös kadonneen matkalaukun jäljittämiseen. Voit tarkistaa matkatavaran tilan lentoyhtiön Lufthansa verkkosivustolta antamalla PIR-numerosi.


Miten AirHelp voi auttaa, jos sinulla on matkatavaroihin liittyviä ongelmia Lufthansa-lentoyhtiön kanssa?

Voit hakea korvausta suoraan lentoyhtiöltä tai kolmannen osapuolen asiantuntijan, kuten AirHelpin, kautta. Tähän mennessä olemme voittaneet korvauksia 3 miljoonalle matkustajalle ympäri maailmaa, erityisesti viivästyneiden ja peruutettujen lentojen sekä ylivarauksien vuoksi. AirHelp+-jäsenenä saat lisäksi apua matkatavaroihin liittyvissä ongelmissa.

Hoidamme kaiken viestinnän lentoyhtiön Lufthansa kanssa, seuraamme viivästyneitä vastauksia ja taistelemme parhaimman korvauksen puolesta. Näin voit jatkaa matkaasi rauhassa, kun me hoidamme matkatavaroihisi liittyvät korvausvaatimukset.


Lufthansa: Kysymyksiä ja vastauksia matkatavaroiden korvauksista lentoyhtiöllä


Viimeaikaiset viivästykset ja peruuntumiset

Päivämäärä

Lennon numero

Lentoyhtiö

Reitti

Tila

15.12.2025

3.30

UA4897

United Airlines

Washington (IAD)

Roanoke (ROA)

PeruutettuKorvauslaskuri

16.12.2025

3.25

LH1661

Lufthansa

Timisoara (TSR)

Munich (MUC)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.12.2025

3.15

AV8539

Avianca

Bogota (BOG)

Pereira (PEI)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.12.2025

3.10

UA589

United Airlines

San Francisco (SFO)

Santa Ana (SNA)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.12.2025

2.45

UA5271

United Airlines

San Luis Obispo (SBP)

San Francisco (SFO)

PeruutettuKorvauslaskuri

15.12.2025

2.40

AV9534

Avianca

Bogota (BOG)

Barranquilla (BAQ)

PeruutettuKorvauslaskuri
Eikö lentosi ole saapunut? Käytä kattavaa korvaustarkistustamme, niin selvitämme asian. Tarkasta lentosi
  • UA4897

    United Airlines

    Peruutettu

    Washington

    Roanoke

    IAD

    ROA

    15.12.2025

    3.30

    Korvauslaskuri
  • LH1661

    Lufthansa

    Peruutettu

    Timisoara

    Munich

    TSR

    MUC

    16.12.2025

    3.25

    Korvauslaskuri
  • AV8539

    Avianca

    Peruutettu

    Bogota

    Pereira

    BOG

    PEI

    15.12.2025

    3.15

    Korvauslaskuri
  • UA589

    United Airlines

    Peruutettu

    San Francisco

    Santa Ana

    SFO

    SNA

    15.12.2025

    3.10

    Korvauslaskuri
  • UA5271

    United Airlines

    Peruutettu

    San Luis Obispo

    San Francisco

    SBP

    SFO

    15.12.2025

    2.45

    Korvauslaskuri
  • AV9534

    Avianca

    Peruutettu

    Bogota

    Barranquilla

    BOG

    BAQ

    15.12.2025

    2.40

    Korvauslaskuri
Eikö lentosi ole saapunut? Käytä kattavaa korvaustarkistustamme, niin selvitämme asian. Tarkasta lentosi

Lisää lentoyhtiöitä, joilta voimme auttaa saamaan korvausta:

Lufthansa