AirHelp Score: Miten pisteytimme lentoyhtiöt?
AirHelp Score on taas palannut Vertailemme vuosittain maailman tunnetuimpia lentoyhtiöitä. Vuoden 2024 maailmanlaajuisessa vertailussa olemme vertailleet 109 lentoyhtiötä aikavälillä 1.1.–31.10.2024.
Miten laskemme pisteet? Yhdistelemme eri tietoja toisiinsa: faktatiedot lentoyhtiön koneiden täsmällisyydestä täydentävät asiakkaiden omia, todellisiin lentokokemuksiin perustuvia mielipiteitä. Meillä on tässä myös ainutlaatuinen tilaisuus tarkastella sitä, kuinka lentoyhtiö suoriutuu ongelmien ratkaisussa, kun lennot eivät sujukaan suunnitelmien mukaan.
Tavoitteenamme on pisteyttää kaikki suosituimmat ja tunnetuimmat lentoyhtiöt. Valitsimme maailmanlaajuiselta 800 lentoyhtiön listalta matkustajamäärien ja suosituimmuuden perusteella suurimmat lentoyhtiöt. Jotkin lentoyhtiöt on kuitenkin jätetty vertailun ulkopuolelle, koska emme saaneet niiden tietoja.
Helpottaaksemme keräämiemme tietojen hahmottamista olemme eritelleet lentoyhtiöiden AirHelp Score -pisteytyksen kolme mittaria alla.
Täsmällisyys
AirHelp ylläpitää yhtä maailman luotettavimmista ja tarkimmista lentotietokannoista. Haemme tietokannastamme tietoja jokaisesta aikavälin 1.1.–31.10.2024 lennosta. Näin pystymme laskemaan, kuinka suuri osa tietyn lentoyhtiön lennoista lennettiin ajallaan.
Täsmällisyys määrittää 33,33 % lopullisesta arvosanasta
Millainen lento luokitellaan täsmälliseksi?
Kaikki lennot, jotka saapuivat 15 minuutin sisällä ilmoitetusta saapumisajasta, lasketaan täsmällisiksi lennoksi. Laskimme, kuinka moni lennoista pysyi aikataulussa, ja ilmoitimme tuloksen prosenttilukuna. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä suurempi ajallaan saapuneiden lentojen prosenttiosuus. Esimerkiksi pistemäärä 8,5 tarkoittaa, että 85 % lennoista oli ajallaan.
Miksi AirHelpin tietokanta on niin luotettava?
AirHelp kerää tietoja monilta kaupallisilta myyjiltä. Yhdistämme keräämämme tiedot sitten omaksi kehittyneeksi lentotietokannaksemme.
Tietokantamme on yksi maailman tarkimmista, sillä tarkistamme tilastomme useista luotettavista lähteistä, kuten valtion virastoista, lentokenttien tietokannoista, lentojen seurantatietoja myyviltä tahoilta ja historiallisista materiaaleista.
Jos huomaamme ristiriidan lähteiden välillä, emme ryhdy arvailemaan todellista aikaa tai käytä keskiarvoa. Sen sijaan katsomme, mitkä ovat virallisimmat lähteet, ja käytämme niistä kaikkein virallisinta.
Asiakkaiden mielipide
Lentokenttien ja lentoyhtiöiden laatu selvitettiin kyselytutkimuksilla, joihin vastasivat lentokenttien käyttäjät ja lentoyhtiöiden asiakkaat. Teimme satoja kyselyjä, joissa kysyimme yli 54 eri maasta kotoisin olevilta lentomatkustajilta heidän mielipiteitään. Niistä kokosimme melkein 20 000 lentoyhtiön pisteytystä.
Pyysimme matkustajia arvioimaan viiden tekijän perusteella niitä lentoyhtiöitä, joiden palveluita he olivat viimeksi käyttäneet:
Matkustamohenkilöstö
Lentokoneen matkustusmukavuus
Lentokoneen siisteys
Ruokatarjonta
Viihde koneessa
Matkustajat arvioivat kaikki osa-alueet asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Annoimme jokaiselle osa-alueelle numeerisen arvosanan. Määritimme lopullisen arvosanan laskemalla osa-alueiden arvosanojen keskiarvon. Mitä korkeampi arvosana, sitä paremmin lentoyhtiö suoriutui kaikilla palvelua koskevilla osa-alueilla.
Asiakkaiden mielipide määrittää 33,33 % arvosanasta
Korvausten käsittely
Mielestämme lentoyhtiöitä ei pitäisi arvostella ainoastaan sen perusteella, miten ne kohtelevat matkustajia normaalitilanteissa, vaan myös sen mukaan, miten ne ottavat asiakkaansa huomioon, kun kaikki ei mene putkeen. Meillä on omien tietojemme pohjalta poikkeuksellisen kattava kuva siitä, miten hyvin lentoyhtiöt käsittelevät asiakkaiden oikeutettuja korvaushakemuksia.
Lopullinen arvosana määräytyy seuraavien usean osa-alueen perusteella:
Kuinka todennäköisesti lentoyhtiö maksaa korvausta oikeutetusta korvaushakemuksesta
Ratkaistaanko korvaushakemukset nopeasti, vai tarvitaanko lisätoimia
Lentoyhtiön käsittelemien korvaushakemusten yhteismäärä
Sekä tämän hetkiset että aiemmat korvaushakemusprosessit huomioidaan
Mitä korkeampi pistemäärä, sitä paremmin lentoyhtiö on menestynyt kaikilla näillä osa-alueilla.
Korvaushakemusten käsittely määrittää 33,33 % arvosanasta
Lopullinen arvosana
Kaikki yllä olevat osa-alueet vaikuttavat yhtä paljon lentoyhtiön kokonaispisteisiin ja arvosanaan.
Tiesitkö myös, että voit hakea korvausta jopa 3 vuoden takaisista viivästyneistä, peruuntuneista tai ylivaratuista lennoista? AirHelp auttaa sinua tarkistamaan, voitko saada korvausta lennostasi – se käy nopeasti ja helposti ja on täysin riskitöntä!
85 % matkustajista ei tunne oikeuksiaan. Älä ole yksi heistä.
AirHelp on esillä muun muassa: