
AirHelp Score 2025: näin pisteytimme lentokentät
Tämän vuoden lentokenttien vertailu on valmis – juuri ajoissa kesän vilkasta matkailukautta varten. Jos lennät usein, suunnittelet parhaillaan seuraavaa lomaasi tai olet vain utelias tietämään lisää lentokentistä, tämä on luotettava katsaus siihen, miten maailman suurimmat ja tunnetuimmat lentokentät vertautuvat toisiinsa.
Tämän vuoden vertailumme kattaa 250 lentoasemaa 68 eri maasta.
Mistä saamme tiedot?
Jotta voimme tarjota luotettavan arvion, hyödynnämme laajaa sisäistä lentotietokantaamme sekä suoraan matkustajilta saatua palautetta lentokenttien palveluista ja heidän kokemuksistaan.
Analysoimme lentoja aikana 1.6.2024–31.5.2025.
Tietokannassamme on yli 4 000 lentoasemaa, mutta kavensimme vertailun kattamaan 250 lentoliikenteeltään vilkkainta ja lentomatkustajien eniten suosimaa lentoasemaa. Pyrimme sisällyttämään vertailuun maailman suurimmat lentoasemat. On kuitenkin syytä huomata, että jotkin niistä on jätetty pois tietojen puuttumisen vuoksi.
Lentokenttien vertailussa tarkastellaan kolmea tärkeää tekijää. Tässä ne tulevat:

Täsmällisyys
Olemme kehittäneet lentotietojen perusteella tietokannan niiden matkustajien avuksi, joiden lento on viivästynyt tai peruutettu. Uskomme, että tietokanta on maailman luotettavimpia ja tarkimpia.
Tietokantamme ansiosta näemme jokaisen lentokentän tilastot ajallaan lähtevistä ja saapuvista koneista.
Täsmällisyys määrittää 60 % lopullisesta arvosanasta.
Millainen lento luokitellaan täsmälliseksi?
Lento, joka saapuu 15 minuutin kuluessa aikataulun mukaisesta saapumisajastaan, lasketaan täsmälliseksi. Tämän vuoden pisteytystä varten tarkastelimme lentoja aikana 1.6.2024–31.5.2025.
Laskimme, kuinka moni lennoista pysyi aikataulussa, ja ilmoitimme tuloksen prosenttilukuna. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä suurempi täsmällisten lentojen prosenttiosuus. Esimerkiksi pistemäärä 8,5 tarkoittaa, että 85 % lennoista oli ajallaan.
Miksi AirHelpin tietokanta on niin luotettava?
Keräämme tietoa useilta eri toimittajilta, ja laadimme kehittyneen tietokantamme käsittelemällä näitä keräämiämme tietoja.
Varmistamme tietokantamme tarkkuuden ja paikkansapitävyyden vertailemalla tietojamme useiden muiden luotettavien lähteiden, kuten valtion virastojen, lentokenttien, lentoseurantatoimittajien ja historiallisten materiaalien tarjoamiin tietoihin.
Jos törmäämme ristiriitaista tietoa toimittaviin lähteisiin, emme ”mene mututuntumalla” tai laske niiden perusteella omaa keskiarvoamme. Sen sijaan katsomme, mitkä ovat virallisimmat lähteet, ja käytämme niistä kaikkein virallisinta.

Asiakkaiden mielipide
Kysyimme itse matkustajilta, mitä he ajattelevat eri lentoasemista. Haastattelimme lentomatkustajia yli 58 maassa ja keräsimme heiltä yli 13 500 ainutlaatuista lentoasemalle annettua arvosanaa.
Pyysimme matkustajia arvioimaan seuraavien neljän tekijän perusteella lentoasemia, joita he olivat viimeksi käyttäneet:
Lentoaseman henkilökunta
Odotusajat
Saavutettavuus
Siisteys
Pyysimme matkustajia arvioimaan jokaisen lentokentän kunkin tekijän osalta asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Annoimme jokaiselle osa-alueelle numeerisen arvosanan, ja määritimme lopullisen arvosanan yhdistämällä eri osa-alueiden arvosanat. Mitä korkeampi arvosana, sitä paremmin lentokenttä suoriutui kaikilla palvelua koskevilla osa-alueilla.
Asiakkaiden mielipide määrittää 20 % arvosanasta.

Ruoka ja liikkeet
Lentoaseman ruokailu- ja shoppailumahdollisuudet vaikuttavat paljon matkaasi. Pyysimme matkustajia arvioimaan vierailemiensa lentoasemien liikkeitä ja ravintoloita,
ja he arvioivat tätäkin osa-aluetta asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Annoimme jokaiselle osa-alueelle numeerisen arvosanan, ja määritimme lopullisen arvosanan laskemalla osa-alueiden arvosanat yhteen. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä paremmiksi matkustajat arvioivat lentoaseman liikkeet ja ravintolat.
Ruoka ja liikkeet määrittävät 20 % lentoaseman lopullisesta arvosanasta.
Lopullinen arvosana
Lopullisessa arvosanassa otetaan huomioon kaikkien osa-alueiden pisteytykset. Etusijalla on täsmällisyys, sillä mielestämme se on vielä tärkeämpi seikka kuin palvelun laatu tai ruoka ja liikkeet.
Lopullinen arvosana koostetaan seuraavasti:
Täsmällisyys 60 % arvosanasta
Palvelun laatu 20 % arvosanasta
Ruoka ja liikkeet 20 % arvosanasta
Tiesitkö myös, että voit hakea korvausta jopa 3 vuoden takaisista viivästyneistä, peruuntuneista tai ylivaratuista lennoista? AirHelp auttaa sinua tarkistamaan, voitko saada korvausta lennostasi – se käy nopeasti ja helposti ja on täysin riskitöntä!