AirHelp Score 2023: Näin pisteytimme lentokentät

AirHelp Score 2023: Näin pisteytimme lentokentät

Päivitetty viimeksi: 4. joulukuuta 2023

Tämän vuoden lentokenttien vertailu on laajempi kuin koskaan. Olemme arvioineet ja pisteyttäneet 194 maailman suurinta ja tunnetuinta lentokenttää vuoden 2023 osalta.

Mistä saamme tiedot? Jotta pystymme järjestämään lentoasemat luotettavaan paremmuusjärjestykseen, noudamme tiedot niiden täsmällisyydestä omasta laajasta tietokannastamme ja yhdistämme sitten omat tietomme matkustajien näkemykseen lentoasemien tiloista, palveluista ja asiakaskokemuksesta.

Tämä pisteytys on laadittu aikavälin 1.1.–30.9.2023 lennoista.

Tietokannassamme on yli 4 000 lentoasemaa, mutta kavensimme vertailun kattamaan 194 lentoliikenteeltään vilkkainta ja lentomatkustajien eniten suosimaa lentoasemaa. Pyrimme sisällyttämään vertailuun maailman suurimmat lentoasemat. On kuitenkin syytä huomata, että jotkin niistä on jätetty pois tietojen puuttumisen vuoksi.

Lentokenttien vertailussa tarkastellaan kolmea tekijää. Tässä ne tulevat:

Täsmällisyys

Olemme kehittäneet lentotietojen perusteella tietokannan niiden matkustajien avuksi, joiden lento on viivästynyt tai peruutettu. Uskomme, että tietokanta on maailman luotettavimpia ja tarkimpia.

Tietokantamme ansiosta näemme jokaisen lentokentän tilastot ajallaan lähtevistä ja saapuvista koneista.

Täsmällisyys määrittää 60 % lopullisesta arvosanasta.

Millainen lento luokitellaan täsmälliseksi?

Kaikki lennot, jotka saapuivat 15 minuutin sisällä ilmoitetusta saapumisajasta, lasketaan täsmällisiksi lennoksi. Tämän vuoden pisteytyksessä tarkastelimme lentoja ajanjaksolta 1.1.–30.09.2023.

Laskimme, kuinka moni lennoista pysyi aikataulussa, ja ilmoitimme tuloksen prosenttilukuna. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä suurempi täsmällisten lentojen prosenttiosuus. Esimerkiksi pistemäärä 8,5 tarkoittaa, että 85 % lennoista oli ajallaan.

Miksi AirHelpin tietokanta on niin luotettava?

  • Keräämme tietoa useilta eri toimittajilta, ja laadimme kehittyneen tietokantamme käsittelemällä näitä keräämiämme tietoja.

  • Varmistamme tietokantamme tarkkuuden ja paikkansapitävyyden vertailemalla tietojamme useiden muiden luotettavien lähteiden, kuten valtion virastojen, lentokenttien, lentoseurantatoimittajien ja historiallisten materiaalien tarjoamiin tietoihin.

  • Jos törmäämme ristiriitaista tietoa toimittaviin lähteisiin, emme ”mene mututuntumalla” tai laske niiden perusteella omaa keskiarvoamme. Sen sijaan katsomme, mitkä ovat virallisimmat lähteet, ja käytämme niistä kaikkein virallisinta.

Asiakkaiden mielipide

Kysyimme itse matkustajilta, mitä he ajattelevat eri lentoasemista. Tutkimme lentomatkustajia yli 58 maassa ja keräsimme heiltä yli 15 800 ainutlaatuista lentoasemalle annettua arvosanaa.

Pyysimme matkustajia arvioimaan seuraavien neljän tekijän perusteella niitä lentoasemia, joissa he olivat viimeksi käyneet:

  • Lentoaseman henkilökunta

  • Odotusajat

  • Saavutettavuus

  • Siisteys

Pyysimme matkustajia arvioimaan jokaisen lentokentän kunkin tekijän osalta asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Annoimme jokaiselle osa-alueelle numeerisen arvosanan, ja määritimme lopullisen arvosanan yhdistämällä eri osa-alueiden arvosanat. Mitä korkeampi arvosana, sitä paremmin lentokenttä suoriutui kaikilla palvelua koskevilla osa-alueilla.

Asiakkaiden mielipide määrittää 20 % arvosanasta.

Ruoka ja liikkeet

Pyysimme matkustajia arvioimaan myös vierailemiensa lentoasemien liikkeitä ja ravintoloita,

ja he arvioivat tätäkin osa-aluetta asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Annoimme jokaiselle osa-alueelle numeerisen arvosanan, ja määritimme lopullisen arvosanan laskemalla osa-alueiden arvosanat yhteen. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä paremmiksi matkustajat arvioivat lentoaseman liikkeet ja ravintolat.

Ruoka ja liikkeet määrittävät 20 % lentokentän lopullisesti arvosanasta.

Lopullinen arvosana

Lopullisessa arvosanassa otetaan huomioon kaikkien osa-alueiden pisteytykset. Etusijalla on täsmällisyys, sillä mielestämme se on vielä tärkeämpi seikka kuin palvelun laatu tai ruoka ja liikkeet.

Lopullinen arvosana koostetaan seuraavasti:

  • Täsmällisyys 60 % arvosanasta

  • Palvelun laatu 20 % arvosanasta

  • Ruoka ja liikkeet 20 % arvosanasta

Takaisin AirHelp Score 2023 ‑lentokenttävertailuun

Tiesitkö myös, että voit hakea korvausta jopa 3 vuoden takaisista viivästyneistä, peruuntuneista tai ylivaratuista lennoista? AirHelp auttaa sinua tarkistamaan, voitko saada korvausta lennostasi – se käy nopeasti ja helposti ja on täysin riskitöntä!

85 % matkustajista ei tunne oikeuksiaan. Älä ole yksi heistä.

Tilaa uutiskirjeemme, jotta saat viimeisimmät ohjeet ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Jaa se ystäviesi kanssa!

AirHelp on esillä muun muassa:

Kauppalehti logoYLE Uutiset logoIlta-sanomat logoHelsingin Sanomat logo

AirHelp kuuluu lentomatkustajien oikeuksia ajavaan APRA-yhdistykseen, jonka tavoite on parantaa ja suojella matkustajien oikeuksia.

Tekijänoikeudet © 2024 AirHelp

Tarkista korvaus

Kaikki lentoyhtiöt