Lentovakuutus
Sain viestin AirHelp+:ltä, että olen oikeutettu matkatavaravakuutuskorvaukseen. Mihin mennessä minun on pyydettävä sitä?
Sinulla on 28 päivää aikaa pyytää matkatavaravakuutuskorvausta ja antaa meille pankkitietosi. Käyttöehtojemme mukaisesti maksu ei ole enää voimassa, kun on kulunut yli 28 päivää.
Mitä eroa on maksulla ja lentoyhtiön maksamalla korvauksella?
Lentoyhtiön korvaus on rahasumma, jonka lentoyhtiö maksaa EU:n tai muiden asetusten mukaisesti kansainvälisen lennon viivästymisestä tai peruutuksesta. Maksettavan summan enimmäismäärä on 600 €. Tarkka summa, johon olet oikeutettu, riippuu lentoosi sovellettavista säädöksistä sekä siitä, oikeuttaako lentosi korvaukseen. AirHelp on asiantuntija korvausten hakemisessa, mutta korvauksen saamista ei koskaan taata.
Maksu on 100 €:n tai 200 €:n summa, jonka voit lisäksi saada AirHelp+-vakuutuksen kautta. Saat kyseisen maksun, jos lentosi viivästyy yli kolme tuntia, perutaan viime hetkellä, ohjataan toisaalle, myöhästyt jatkolennolta lennon häiriön vuoksi tai matkatavarasi katoavat tai viivästyvät. Maksu lähetetään nopeasti.
Meillä on kuitenkin myös hyviä uutisia. Kansainvälisillä lennoilla tapahtuneista häiriöistä voi saada molemmat.
Olenko oikeutettu lentovakuutukseen, jos myöhästyn jatkolennolta ja saavun määränpäähäni myöhässä?
Lentovakuutus ei kata jatkolennolta myöhästymisiä; nämä katetaan sen sijaan jatkolennolta myöhästymistä koskevalla vakuutuksella. Tarkista tilauksesi nähdäksesi, mitä etuja se sisältää.
Saat maksun vain, jos käyttäjäsivullesi rekisteröimäsi lento viivästyy vähintään 3 tuntia, perutaan lähtöä edeltävien 28 päivän aikana tai ohjataan toisaalle. Matkoja, joita ei ole rekisteröity käyttäjäsivullasi, ei voida kattaa.
Kaikki matkat on lisättävä käyttäjäsivullesi vähintään 48 tuntia ennen lähtöä.
Missä tilanteissa en saa lentovakuutusta?
Lentovakuutus ei voi vakuuttaa lentomatkustamista haittaavaa tapahtumaa seuraavissa tapauksissa:
Sinulla ei ole kelvollista varausvahvistusta tai tarkastuskorttia.
Lentosi peruttiin yli 28 vuorokautta ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
Lentosi häiriö johtui jostain seuraavista:
sota toisen valtion kanssa tai sisällissota,
räjähteiden, radioaktiivisen jätteen tai jonkin muun säteilylähteen uhka,
terveyteen liittyvien hätätilanteiden (esimerkiksi pandemia tai epidemia) julistus,
verkkoturvallisuusrikkomuksista tai -häiriöistä aiheutuneet menetykset, vahingot, korvausvastuut tai kulut.
Jokin tapahtuma, kuten lakko, julkinen mielenosoitus tai äärimmäiset sääolosuhteet, häiritsee lentoliikennettä yli seitsemän vuorokauden ajan. Tällaisissa tapauksissa AirHelp maksaa kaikista lentojen viivästyksistä ja peruutuksista, jotka tapahtuvat lentoliikenteen häiriön ensimmäisen seitsemän vuorokauden aikana. Jos lentosi on meneillään olevan häiriön kahdeksantena päivänä tai myöhemmin, se ei ole vakuutuksen piirissä.
Lisäsin matkani käyttäjäsivulle, miksi lentovakuutus ei suojaa sitä?
Saadaksesi lentovakuutuksen korvausedut sinun on lisättävä matkan tiedot AirHelp+ -käyttäjäsivullesi vähintään 48 tuntia ennen ensimmäisen lennon aikataulun mukaista lähtöä. Jos lisäät lentoja alle 48 tuntia ennen niiden lähtöä, matkaa ei suojata.
Lisäksi se ei koske matkoja, jotka lisäät käyttäjäsivulle, jos jokin matkan lennoista on jo viivästynyt tai peruttu.
Voinko lisätä lentovakuutuksen kaikille kanssamatkustajilleni?
Lentovakuutus kattaa vain AirHelp+-jäsenten matkat. Tilauksesi ei kata kanssamatkustajia, vaan heidän on ostettava oma vakuutuksensa.
Lentoni kohtasi häiriön, miksi en ole saanut lentovakuutuskorvauksesta kertovaa sähköpostia?
Sinun pitäisi saada sähköpostia AirHelpiltä, jos jokin seuraavista häiriöistä sattuu matkallasi:
Lentoyhtiö peruuttaa lentosi enintään 28 päivää ennen lähtöä.
Lentosi ohjataan toisaalle kuin alkuperäiseen määränpäähänsä.
Lentosi saapuu määränpäähänsä vähintään 3 tuntia aikataulusta myöhässä.
Jos uskot, että lentosi oikeuttaa korvaukseen, mutta et ole saanut ilmoitusta AirHelpiltä, voit pyytää korvaushakemuksesi tarkistamista.
Kattaako lentovakuutus kaikki matkani lennot?
Kyllä, kunhan kaikki matkan lennot on lisätty sovellukseen tai käyttäjäsivulle vähintään 48 tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
Voit kuitenkin saada enintään yhden 100 €:n maksun per matka, vaikka useampi kuin yksi lento olisi kohdannut häiriön. Joten jos kaksi lentoa samalla matkalla viivästyy, saat maksun vain kerran.
Miten voin tehdä valituksen lentovakuutuksesta?
Jos olet tyytymätön lentovakuutuksesi etuihin tai saamaasi palveluun, haluamme tietää siitä. Ole hyvä ja täytä valituslomake, jonka vakuutuskumppanimme tarkistavat.
Lentoni viivästyi tai ohjattiin toisaalle, mikä oikeuttaa korvaukseen – mutta en ollut koneessa. Saanko maksun?
Yksi lentovakuutuksen ehdoista on, että olit lennolla, joka viivästyi tai ohjattiin toisaalle. Jos ilmoitat, ettet ollut lennolla, emme voi maksaa korvausta.
Tämä ehto ei koske peruttuja lentoja.
Toimiiko lentovakuutus, jos perun lennon itse?
Olet oikeutettu 100 €:n peruutuskorvaukseen vain, jos lentoyhtiö peruuttaa lentosi.
Valitettavasti emme voi peruuttaa lentovakuutusturvaa, jos päätät itse olla lähtemättä lennolle.
Onko pankkitietojen jakaminen turvallista?
Kyllä. Suhtaudumme tietoturvaan ja yksityisyyteen erittäin vakavasti. Siksi vakuutamme, että kaikkien henkilötietojesi, mukaan lukien pankkitiedot, käsittelyä, luovuttamista ja säilyttämistä koskevat tietosuojakäytäntömme ovat täysin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) ja muiden EU:n tietosuoja-asetusten mukaisia.
Olen antanut pankkitilitietoni, mutta en ole vielä saanut lentovakuutuskorvaustani
Kun olet antanut pankkitietosi, voi kestää muutaman päivän, ennen kuin rahat näkyvät pankkitililläsi.
Vaikka teemme parhaamme tämän aikataulun toteuttamiseksi, voi kuitenkin olla tilanteita, joissa pankilla kestää kauemmin käsitellä maksu.
Jos et ole saanut rahojasi 7 arkipäivän kuluessa, ota yhteyttä asiakaspalvelijaamme live-chatin kautta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected].
Kuinka pian saan vahvistuksen siitä, että olen oikeutettu korvaukseen vakuutuksesta?
Pyrimme vahvistamaan oikeutesi korvaukseen mahdollisimman pian. Jos häiriö tapahtuu (lentosi peruutetaan enintään 28 päivää ennen lähtöä, ohjataan toisaalle tai viivästyy saapumisesta vähintään 3 tuntia), AirHelp vahvistaa oikeutesi 100 €:n korvaukseen 36 tunnin kuluessa häiriön sattumisesta.
Miten ostan lentovakuutuksen?
AirHelp+-jäsenet saavat lentovakuutuksen osana tilaustaan. Sitä ei tällä hetkellä myydä erikseen.
Lentovakuutus suojaa kaikki lennot, jotka on rekisteröity käyttäjäsivullesi jäsenyyden voimassaolon ajan.
Lentovakuutuksen kattamien matkojen määrä riippuu valitusta paketista.
Minkä maiden pankkitilejä lentovakuutus tukee tällä hetkellä?
Voit saada maksun, jos pankkitilisi sijaitsee jossain seuraavista maista:
Andorra
Argentiina
Armenia
Itävalta
Azerbaidžan
Bahrain
Belgia
Bosnia ja Hertsegovina
Brasilia
Bulgaria
Kamerun
Kanada
Chile
Kiina
Kolumbia
Costa Rica
Kroatia
Kypros
Tšekki
Tanska
Dominikaaninen tasavalta
Ecuador
Egypti
Viro
Färsaaret
Suomi
Ranska
Ranskan Guayana
Gabon
Saksa
Kreikka
Guadeloupe
Guatemala
Honduras
Hongkong
Unkari
Islanti
Intia
Indonesia
Irlanti
Israel
Italia
Norsunluurannikko
Japani
Jersey
Jordan
Kosovo
Kuwait
Latvia
Liechtenstein
Liettua
Luxemburg
Malesia
Malta
Martinique
Mayotte
Meksiko
Moldova
Monaco
Marokko
Alankomaat
Uusi-Kaledonia
Uusi-Seelanti
Norja
Oman
Peru
Filippiinit
Puola
Portugali
Qatar
Réunion
Taiwan
Thaimaa
Turkki
Ukraina
Yhdistyneet arabiemiirikunnat
Yhdistynyt kuningaskunta
Yhdysvallat
Uruguay
Jos maasi ei ole yllä olevalla listalla, ota meihin yhteyttä verkkochatissa tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Näin pystymme saamaan pankkitietosi ja lähettämään sinulle maksun.
Kuinka kauan kestää, kunnes saan maksun lentovakuutuksesta?
Kun olet antanut pankkitietosi, lähetämme maksun keskimäärin 12 tunnin kuluttua. Voi kestää kuitenkin pari päivää, kunnes maksu näkyy tililläsi.
Uskon, että olen oikeutettu korvaukseen lentovakuutuksesta. Miksi AirHelp on toista mieltä?
Varmistaakseen, että kaikki päätökset ovat oikeudenmukaisia, AirHelp käyttää useiden riippumattomien kolmansien osapuolten tietoja lentojen tilan seuraamiseen. Nämä kolmannen osapuolen tiedot määrittävät, milloin lento oikeuttaa korvaukseen.
Nämä tiedot katsotaan lopullisiksi, eikä AirHelp tai asiakas voi kiistää niitä. Voit kuitenkin pyytää, että vakuutuskumppanimme tarkistavat korvaushakemuksesi.
Kenelle lentovakuutuskorvaus lähetetään?
Maksu voidaan lähettää vain AirHelp+ -jäsenelle.
Missä tilanteissa saan maksun, jos minulla on lentovakuutus?
Jos olet suojannut matkasi lentovakuutuksella, saat kertaluonteisen 100 €:n maksun seuraavissa tilanteissa:
Lentoyhtiö peruuttaa minkä tahansa matkasi lennon alle 28 päivää ennen lähtöä.
Mikä tahansa matkasi lento ohjataan toisaalle kuin alkuperäiseen määränpäähänsä.
Jokin matkasi lento saapuu lopulliseen määränpäähän vähintään 3 tuntia aikataulusta myöhässä.
Ongelman syyllä ei ole väliä, ja saat 100 €, vaikka lentoyhtiö ei olisi aiheuttanut häiriötä.
Saanko korvauksen omassa valuutassani?
Lentovakuutuskorvaus on 100 €, ja lähetämme tämän summan pankkitilillesi. Tilillesi saamasi todellinen summa on kuitenkin tilisi valuutassa ja riippuu pankkisi soveltamasta valuuttakurssista.
Mikä on lentovakuutus?
Se käy helposti. Lisää lentosi AirHelp+:aan (vähintään 48 tuntia ennen lähtöä). Seuraamme sitten sitä ja maksamme sinulle nopeasti 100 €, jos:
lentosi viivästyy vähintään kolme tuntia aikataulun mukaisesta saapumisajasta
lentosi perutaan enintään 28 päivää ennen lähtöä
lentosi ohjataan toisaalle
Ja mikä parasta, 100 €:n maksu maksetaan sinulle lentoyhtiön korvauksen lisäksi. Ei lomakkeiden täyttelyä, ei allekirjoitusta – vain nopeita maksuja suoraan pankkitilillesi.
Mikä on toisaalle ohjattu lento?
Toisaalle ohjattu lento kulkee eri reittiä tai laskeutuu eri lentoasemalle kuin alun perin oli tarkoitus.
Jos lentosi oli esimerkiksi tarkoitus laskeutua Lontoon Heathrow'lle, mutta se laskeutuu jostain syystä Lontoon Gatwickiin, se katsotaan toisaalle ohjatuksi lennoksi.
Miten haen korvausta lentovakuutuksesta?
Jos jokin matkasi lento peruutetaan enintään 28 päivää ennen lähtöä, ohjataan toisaalle tai saapuu perille vähintään 3 tuntia myöhässä, AirHelp seuraa lentoa automaattisesti ja ilmoittaa sinulle sähköpostitse oikeudestasi kertaluonteiseen 100 €:n lentovakuutuskorvaukseen.
Sinua pyydetään lisäämään pankkitietosi, varausvahvistuksesi ja henkilöllisyystodistuksesi. Summa saattaa näkyä pankkitililläsi vasta muutaman päivän kuluttua.