Yleisimmät kysymykset


Miksi AirHelp pyytää minulta rahaa, jotta saan korvaukseni?

AirHelp ja viralliset kumppanimme eivät koskaan pyydä sinua lähettämään rahaa, jotta saat lentoyhtiön maksaman korvauksen.

Valitettavasti on kuitenkin tiedossa, että tietojenkalasteluhuijarit valitsevat kohteikseen AirHelp-asiakkaita ja pyytävät rahaa korvaushakemuksen käsittelystä.

Asiakkaidemme turvallisuus on meille äärimmäisen tärkeää. Ota siis yhteyttä asiakaspalveluumme saadaksesi apua, jos sinuun ottaa yhteyttä AirHelpin edustajana esiintyvä henkilö − varsinkin, jos sinulta pyydetään rahaa ja/tai henkilötietoja. Viralliset viestintäkanavamme ovatyhteydenottosivullamme.


Voiko oikeustoimista tulla minulle mitään lisäkuluja?

AirHelp toimii “ei voittoa, ei maksua” -periaatteella. Jos emme voita oikeudenkäyntiä, emme veloita sinulta mitään palvelumaksuja – tämä on osa AirHelpin lupausta.


Olenko oikeutettu korvaukseen?

Jos matkasi on hiljattain hankaloitunut myöhästyneen, perutun tai ylivaratun lennon, saatat olla oikeutettu korvauksen. Laeissa on kuitenkin melkoisia eroja sen mukaan, missä lennät. Tässä on lista eroista:

Jos lennät Yhdysvaltojen sisällä

Näistä lennoista on mahdollista hakea korvausta vain, jos lento on ollut ylivarattu, sinulta on evätty pääsy lennolle ja korvaavan lennon jälkeen olet saapunut määränpäähäsi vähintään tunnin myöhässä.

Jos lennät Eurooppaan tai Euroopasta

Lennot Eurooppaan tai Euroopasta oikeuttavat korvaukseen, jos ne viivästyvät, peruuntuvat tai ylivarataan syystä, johon lentoyhtiö olisi voinut vaikuttaa. Tilanteissa, joihin lentoyhtiöt eivät voi vaikuttaa (esim. sääolosuhteet), ne vapautetaan korvausvastuusta.

Jos lennät Brasiliaan tai Brasiliasta

Viivästyneet tai perutut lennot Brasiliaan tai Brasiliasta saattavat oikeuttaa korvaukseen. Tämä pätee erityisesti silloin, jos lentoyhtiö ei pidä matkustajista huolta tai kohtele heitä oikeudenmukaisesti.


Miksi korvauksen saaminen kestää niin kauan?

Teemme korvaushakemusprosessista mahdollisimman nopean, mutta valitettavasti joskus kestää ennen kuin saat sinulle kuuluvan korvauksen. On olemassa useita ulkoisia seikkoja, jotka voivat viivästyttää prosessia. Tällaisia ovat muun muassa lentoyhtiön vastausajat, suuret hakemusmäärät, ilmailuviranomaisten kanssa asiointi ja mahdolliset oikeuskäsittelyt. Teemme kaikkemme, jotta he vastaavat nopeasti, mutta emme useinkaan pysty vaikuttamaan siihen. Pyydämme kärsivällisyyttä ja vakuutamme, että teemme töitä korvauksesi eteen.


Kuinka paljon minulla on oikeus saada?

Saatavissa oleva korvaussumma riippuu lentomaan tai -maiden laista.

Euroopassa voit saada jopa 600 € riippuen lennetystä matkasta ja viivästyksen pituudesta. Lue lisää täältä.

Brasiliassa korvaussumma voi vaihdella merkittävästi tapauksen mukaan, mutta niin kutsutuista ”moraalisista vahingoista” voi saada jopa 1 300 $:n korvauksen. Lue lisää täältä.

AirHelp on esillä muun muassa:

Kauppalehti logoYLE Uutiset logoIlta-sanomat logoHelsingin Sanomat logo

AirHelp kuuluu lentomatkustajien oikeuksia ajavaan APRA-yhdistykseen, jonka tavoite on parantaa ja suojella matkustajien oikeuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat tuoreimmat neuvot ja vinkit suoraan postilaatikkoosi

Tekijänoikeudet © 2024 AirHelp

Tarkista korvaus

Kaikki lentoyhtiöt