Yleisimmät kysymykset
Miksi AirHelp pyytää minulta rahaa, jotta saan korvaukseni?
AirHelp ja viralliset kumppanimme eivät koskaan pyydä sinua lähettämään rahaa, jotta saat lentoyhtiön maksaman korvauksen.
Valitettavasti on kuitenkin tiedossa, että tietojenkalasteluhuijarit valitsevat kohteikseen AirHelp-asiakkaita ja pyytävät rahaa korvaushakemuksen käsittelystä.
Asiakkaidemme turvallisuus on meille äärimmäisen tärkeää. Ota siis yhteyttä asiakaspalveluumme saadaksesi apua, jos sinuun ottaa yhteyttä AirHelpin edustajana esiintyvä henkilö − varsinkin, jos sinulta pyydetään rahaa ja/tai henkilötietoja. Viralliset viestintäkanavamme ovatyhteydenottosivullamme.
Onko lentomatkustamista haitanneesta tapahtumasta haettava korvausta tietyn aikarajan sisällä?
Korvaushakemuksen jättämisen määräaika riippuu maasta, jossa korvaushakemus jätetään. Tässä on nopea yleiskatsaus:
Euroopan unioni
EU:ssa voit yleensä lähettää korvaushakemuksen enintään 3 vuoden kuluttua lennon häiriöstä. Määräaika vaihtelee kuitenkin maittain. Esimerkkejä:
Puola: 1 vuosi
Slovakia: 2 vuotta
Latvia: 10 vuotta
Tässä on täydellinen maakohtainen luettelo vanhentumisajoista EU:ssa.
Muut maat
Brasilia: 5 vuotta kotimaan lentojen osalta, 2 vuotta kansainvälisten lentojen osalta
Saudi-Arabia: 60 päivää
Turkki: 2 vuotta
Suosittelemme lähettämään korvaushakemuksen mahdollisimman pian, jotta saat varmasti korvausta.
Lentoni viivästyi. Olenko oikeutettu korvaukseen?
Kelpoisuutesi riippuu maakohtaisesta lainsäädännöstä alueella, jossa lennät. Voit hakea AirHelpin kautta korvausta eri puolilla maailmaa sovellettavien lakien perusteella. Niitä ovat muun muassa EY 261 Euroopassa ANAC 400 Brasiliassa ja PRPR Saudi-Arabiassa.
Koska jokaisessa laissa on omat kelpoisuusvaatimuksensa, voit helpoiten tarkistaa kelpoisuutesi AirHelpin lentotarkistuksella.
Olet yleensä oikeutettu korvaukseen, jos
lentosi viivästyi merkittävästi useilla tunneilla
lentoyhtiö on vastuussa häiriöstä
olet saanut lennosta varausvahvistuksen
lähetät korvaushakemuksen maassa sovellettavan määräajan kuluessa.
Voiko oikeustoimista tulla minulle mitään lisäkuluja?
AirHelp toimii “ei voittoa, ei maksua” -periaatteella. Jos emme voita oikeudenkäyntiä, emme veloita sinulta mitään palvelumaksuja – tämä on osa AirHelpin lupausta.
Miksi korvauksen saaminen kestää niin kauan?
Teemme korvaushakemusprosessista mahdollisimman nopean, mutta valitettavasti joskus kestää ennen kuin saat sinulle kuuluvan korvauksen. On olemassa useita ulkoisia seikkoja, jotka voivat viivästyttää prosessia. Tällaisia ovat muun muassa lentoyhtiön vastausajat, suuret hakemusmäärät, ilmailuviranomaisten kanssa asiointi ja mahdolliset oikeuskäsittelyt. Teemme kaikkemme, jotta he vastaavat nopeasti, mutta emme useinkaan pysty vaikuttamaan siihen. Pyydämme kärsivällisyyttä ja vakuutamme, että teemme töitä korvauksesi eteen.
Kuinka paljon minulla on oikeus saada?
Saatavissa oleva korvaussumma riippuu lentomaan tai -maiden laista.
Euroopassa voit saada jopa 600 € riippuen lennetystä matkasta ja viivästyksen pituudesta. Lue lisää täältä.
Brasiliassa korvaussumma voi vaihdella merkittävästi tapauksen mukaan, mutta niin kutsutuista ”moraalisista vahingoista” voi saada jopa 1 300 $:n korvauksen. Lue lisää täältä.
AirHelp mediassa: