Miten korvaushakemus lentoyhtiölle kannattaa tehdä
Oletko ollut lennolla joka on ollut peruttu tai pahasti myöhässä? Tai onko pääsysi ylibuukatulle lennolle estetty haluamattasi? Jos vastasit kyllä, saatat olla oikeutettu korvaukseen, ja on hyvä tietää miten korvaushakemus lentoyhtiölle kannattaa tehdä.
Vaikka tilanne lentokentällä on saattanut saada sinut tuntemaan olosi avuttomaksi, ei asian laita välttämättä kuitenkaan ole niin huonolla tolalla. Matkustajalla on enemmän oikeuksia kuin uskotkaan.
Vakiokorvorvauksen koko riippuu lentoa kohdanneen häiriö syystä ja lentoreitistä, ja on sinun käsissäsi haetko tätä korvausta. Toimi siis näin
Paina tästä: Tee korvaushakemus lentoyhtiölle heti –>>
Mistä tiedät olet oikeutettu korvaukseen?
On hyvä tietää, että ei ole pakko olla juuri nyt kentällä jumissa, jotta olisi oikeutettu korvaukseen. Jos lentosi on kärsinyt ongelmista viimeisen kolmen vuoden aikana, voit olla oikeutettu jopa 600 € korvaukseen. Harmillisesti tämä onkin se yksinkertaisin osa näissä korvausasioissa.
Euroopassa matkustajan oikeuksista määrää EY asetus 261 (EC 261), joka suojelee matkustajaa lennon ollessa myöhässä peruttu, tai jos matkustajan pääsy lennolle evätään ylivarauksen johdosta.
Yhdysvalloissa ylivarauksista ja matkustajan oikeuksista tilanteessa, jossa pääsy lennolle evätään, säätää The Code of Federal Regulations, Title 14, Aeronautics and Space, Part 250.
Lue lisää molemmista asetuksista ja matkustajan oikeuksista täältä.
Pääsy lennolle evätään
Jos pääsy lennolle evätään ylivaraustilanteessa lennolla Yhdysvalloissa tai lennolla Euroopasta, lentoyhtiö saattaa olla korvausvelvollinen.
- Jos pääsysi lennolle evätään Yhdysvalloissa ja myöhästyt kohteessa yli tunnin, saatat olla oikeutettu 200% lipun hinnasta (enintään $650).
- Jos pääsysi lennolle evätään Yhdysvalloissa ja myöhästyt kohteessa yli 2 tuntia, saatat olla oikeutettu 400% lipun hinnasta (enintään $1300).
- Jos pääsysi lennolle evätään Euroopassa, saatat olla oikeutettu 250 € – 600 € korvaukseen matkustajaa kohden ja lisäksi olet oikeutettu saamaan lipusta maksamasi rahat takaisin.
Lento on myöhässä tai peruttu
Jos lentosi perutaan tai myöhästyy pahasti Yhdysvalloissa, et ole oikeutettu korvaukseen, ellet päätä jättää lentoa kokonaan lentämättä. Tällöin lentoyhtiö korvaa sinulle lennon hinnan. Jos sen sijaan lentosi lähtee Euroopasta saatat olla oikeutettu niin sanottuun vakiokorvaukseen, jos lentosi on myöhässä tai peruttu.
Lentoyhtiön velvollisuus vakiokorvaukseen raukeaa vain jos toinen seuraavista ehdoista toteutuu:
- Lennon myöhästyminen tai peruuttaminen johtuu “poikkeuksellisista olosuhteista”, joille lentoyhtiö ei voi mitään.
- Lentoyhtiö ilmoitti lennon peruuttamisesta yli 14 vrk ennen lennon lähtöä.
Miten korvaushakemus lentoyhtiölle kannattaa tehdä
Jotta korvaushakemus lentoyhtiölle onnistuu, kannattaa seuraavat askeleet ottaa huolellisesti. Aluksi kannattaa varmistaa, että seuraavat asiakirjat ovat saatavilla, sillä lentoyhtiö tulee vaatimaan niitä.
- Lennon tiedot (lennon numero, lentoyhtiö, lentopäivä ja -aika)
- Kopio henkilöllisyystodistuksesta tai passista ja lentolipusta
- Lakiteksti, jonka perusteella olet oikeutettu korvaukseen (joko EC 261 tai The Code of Federal Regulations, Title 14, Aeronautics and Space, Part 250)
1) Lähetä korvaushakemus lentoyhtiölle
Ensimmäinen askel korvaushakemuksen lähettämisen tiellä on selvittää miten hakemus tulee toimittaa lentoyhtiölle. Voit tarkistaa netistä, kysyä lentoyhtiön puhelinpalvelusta tai henkilökunnalta lentokentällä miten korvaus hakemukset tulee toimittaa lentoyhtiölle.
Otathan huomioon, että et välttämättä lentänyt sen lentoyhtiön lennolla, jolta ostit lentolipun. Tässä tapauksessa hakemus tulee lähettää sille lentoyhtiölle, jonka lennolla lennettiin (nimi lukee koneen kyljessä). Muista sisällyttää kaikki edellä mainitut asiakirjat hakemukseen, jotta lentoyhtiö ei voi alkaa pallotella hakemusta edestakaisin puuttuvia asiakirjoja haettaessa.
Valitettavasti laki ei määrää aikarajaa lentoyhtiön vastaukselle ja välillä lentoyhtiöt eivät vastaa korvaushakemuksiin lainkaan. Varaudu siis ottamaan järeämmät keinot käyttöön.
2) Vie korvaushakemus viranomaiskäsittelyyn
Jos lentoyhtiö ei vastaa tai hylkää hakemuksen, voit seuraavaksi viedä asian viranomaisten käsittelyyn. Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Kuluttajariitalautakunta auttavat kuluttajaa lentoihin liittyvissä kiistoissa lentoyhtiön kanssa. Muissa EU maissa vastaavat tahot auttavat ja EU tasolla voi olla yhteydessä CAA:han. Yhdysvalloissa oikea viranomainen on The Aviation Consumer Protection Division (ACPD).
Viranomaisilla on usein puhelinnumero, josta voi kysyä neuvoja ja nettisivuilta löytyy tarvittavat lomakkeet. Valitettavasti näiden viranomaisten päätökset ovat vain suosituksia ja lentoyhtiötä ei velvoita mikään toimimaan suosituksen mukaan.
3) Vie asia oikeusistuimen käsiteltäväksi
Jos kaksi ensimmäistä askelta eivät tuota tulosta, tapauksen voi viedä oikeuskäsittelyyn. Tällöin kannattaa varmistaa, että olet varmasti oikeutettu korvaukseen, jotta et tuhlaa aikaa ja rahaa lentoyhtiön haastamiseen.
Lentoyhtiö tulee väittämään, että myöhästyminen tai lennon peruuntuminen johtui “poikkeuksellisesta olosuhteesta” ja näin vapauttaa sen vastuusta. Kannattaa siis selvittää mistä viivästys oikeasti johtui.
Korvaushakemus lentoyhtiölle AirHelpin avulla
Korvaushakemuksen tekeminen voi olla työläs projekti riippuen lentoyhtiön käytännöistä, lennon viivästymisen syistä ja saatavilla olevan tiedon määrästä.
Jos haluat selvitä vähemmällä vaivalla, voit laittaa AirHelpin asialle hoitamaan koko prosessin. Riittää kun teet korvaushakemuksen AirHelpin sivuilla tai mobiilissa. Syötä lennon tiedot ja anna meidän hoitaa homma siitä eteenpäin. Viemme hakemuksen vaikka oikeuteen saakka, jos muu ei auta. Me veloitamme palkkiomme korvaussummasta vain jos asiakas voittaa vakiokorvauksen.
Tarkista oletko oikeutettu korvaukseen
Muista pitää oikeuksistasi kiinni!
Lennot ovat välillä myöhässä, mutta se ei tarkota sitä, että sinun pitää aina kärsiä. Saatat olla oikeutettu jopa 600 € korvaukseen jos lentosi on myöhästynyt, peruttu tai ylibuukattu viimeisen kolmen vuoden aikana.
85 % matkustajista ei tunne oikeuksiaan. Älä ole yksi heistä.
AirHelp on esillä muun muassa: