AirHelp Score 2023: Näin pisteytimme lentoyhtiöt

AirHelp Score 2023: Näin pisteytimme lentoyhtiöt

Päivitetty viimeksi: 4. joulukuuta 2023

AirHelp Score on taas palannut Vertailemme vuosittain maailman tunnetuimpia lentoyhtiöitä. Vuoden 2023 maailmanlaajuisessa vertailussa olemme vertailleet 83 lentoyhtiötä aikavälillä 1.1.–30.9.2023.

Miten laskemme pisteet? Yhdistelemme eri tietoja toisiinsa: faktatiedot lentoyhtiön koneiden täsmällisyydestä täydentävät asiakkaiden omia, todellisiin lentokokemuksiin perustuvia mielipiteitä. Meillä on tässä myös ainutlaatuinen tilaisuus tarkastella sitä, kuinka lentoyhtiö suoriutuu ongelmien ratkaisussa, kun lennot eivät sujukaan suunnitelmien mukaan.

Tavoitteenamme on pisteyttää kaikki suosituimmat ja tunnetuimmat lentoyhtiöt. Valitsimme maailmanlaajuiselta 800 lentoyhtiön listalta matkustajamäärien ja suosituimmuuden perusteella suurimmat lentoyhtiöt. Jotkin lentoyhtiöt on kuitenkin jätetty vertailun ulkopuolelle, koska emme saaneet niiden tietoja.

Helpottaaksemme keräämiemme tietojen hahmottamista olemme eritelleet lentoyhtiöiden AirHelp Score -pisteytyksen kolme mittaria alla.

Täsmällisyys

AirHelp ylläpitää yhtä maailman luotettavimmista ja tarkimmista lentotietokannoista. Haemme tietokannastamme tilastot jokaisesta aikavälillä 1.1.–30.9.2023 lennetystä lennosta. Näin voimme laskea, kuinka suuri osa tietyn lentoyhtiön lennoista lennettiin ajallaan.

Täsmällisyys määrittää 33,33 % lopullisesta arvosanasta

Millainen lento luokitellaan täsmälliseksi?

Kaikki lennot, jotka saapuivat 15 minuutin sisällä ilmoitetusta saapumisajasta, lasketaan täsmällisiksi lennoksi. Laskimme, kuinka moni lennoista pysyi aikataulussa, ja ilmoitimme tuloksen prosenttilukuna. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä suurempi ajallaan saapuneiden lentojen prosenttiosuus. Esimerkiksi pistemäärä 8,5 tarkoittaa, että 85 % lennoista oli ajallaan.

Miksi AirHelpin tietokanta on niin luotettava?

  • AirHelp kerää tietoja monilta kaupallisilta myyjiltä. Yhdistämme keräämämme tiedot sitten omaksi kehittyneeksi lentotietokannaksemme.

  • Tietokantamme on yksi maailman tarkimmista, sillä tarkistamme tilastomme useista luotettavista lähteistä, kuten valtion virastoista, lentokenttien tietokannoista, lentojen seurantatietoja myyviltä tahoilta ja historiallisista materiaaleista.

  • Jos huomaamme ristiriidan lähteiden välillä, emme ryhdy arvailemaan todellista aikaa tai käytä keskiarvoa. Sen sijaan katsomme, mitkä ovat virallisimmat lähteet, ja käytämme niistä kaikkein virallisinta.

Asiakkaiden mielipide

Lentokenttien ja lentoyhtiöiden laatu selvitettiin kyselytutkimuksilla, joihin vastasivat lentokenttien käyttäjät ja lentoyhtiöiden asiakkaat. Teimme satoja kyselyjä, joissa kysyimme yli 58 eri maasta kotoisin olevilta lentomatkustajilta heidän mielipiteitään. Niistä kokosimme yli 15 300 lentoyhtiön pisteytystä.

Pyysimme matkustajia arvioimaan viiden tekijän perusteella niitä lentoyhtiöitä, joiden palveluita he olivat viimeksi käyttäneet:

  • Matkustamohenkilöstö

  • Lentokoneen matkustusmukavuus

  • Lentokoneen siisteys

  • Ruokatarjonta

  • Viihde koneessa

Matkustajat arvioivat kaikki osa-alueet asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Annoimme jokaiselle osa-alueelle numeerisen arvosanan. Määritimme lopullisen arvosanan laskemalla osa-alueiden arvosanojen keskiarvon. Mitä korkeampi arvosana, sitä paremmin lentoyhtiö suoriutui kaikilla palvelua koskevilla osa-alueilla.

Asiakkaiden mielipide määrittää 33,33 % arvosanasta

Korvausten käsittely

Mielestämme lentoyhtiöitä ei pitäisi arvostella ainoastaan sen perusteella, miten ne kohtelevat matkustajia normaalitilanteissa, vaan myös sen mukaan, miten ne ottavat asiakkaansa huomioon, kun kaikki ei mene putkeen. Meillä on omien tietojemme pohjalta poikkeuksellisen kattava kuva siitä, miten hyvin lentoyhtiöt käsittelevät asiakkaiden oikeutettuja korvaushakemuksia.

Lopullinen arvosana määräytyy seuraavien usean osa-alueen perusteella:

  • Korvaushakemuksen käsittely: miten lentoyhtiöt käsittelevät oikeutettuja korvausvaatimuksia? Jättävätkö ne korvaushakemukset huomiotta, hylkäävätkö ne korvaushakemuksia väärin perustein tai vaativatko ne asiakkaita ottamaan yhteyttä asianajajaan?

  • Korvaushakemusten käsittely: kuinka nopeasti lentoyhtiöt vastaavat korvaushakemuksiin, ja kuinka nopeasti ne hyvittävät lennon matkustajilleen, kun korvausvaatimus on hyväksytty?

  • Korvausten maksaminen: selvittävätkö lentoyhtiöt luotettavalla tavalla hyväksymänsä oikeutetut korvaushakemukset?

  • Kiistanalaiset korvaushakemukset: miten ratkaistaan oikeutetut korvausvaatimukset, jotka riitautetaan?

Mitä korkeampi pistemäärä, sitä paremmin lentoyhtiö on menestynyt kaikilla näillä osa-alueilla.

Korvaushakemusten käsittely määrittää 33,33 % arvosanasta

Lopullinen arvosana

Kaikki yllä olevat osa-alueet vaikuttavat yhtä paljon lentoyhtiön kokonaispisteisiin ja arvosanaan.

Takaisin vuoden 2023 AirHelp Score ‑lentoyhtiövertailuun

Tiesitkö myös, että voit hakea korvausta jopa 3 vuoden takaisista viivästyneistä, peruuntuneista tai ylivaratuista lennoista? AirHelp auttaa sinua tarkistamaan, voitko saada korvausta lennostasi – se käy nopeasti ja helposti ja on täysin riskitöntä!

85 % matkustajista ei tunne oikeuksiaan. Älä ole yksi heistä.

Tilaa uutiskirjeemme, jotta saat viimeisimmät ohjeet ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Jaa se ystäviesi kanssa!

AirHelp on esillä muun muassa:

Kauppalehti logoYLE Uutiset logoIlta-sanomat logoHelsingin Sanomat logo

AirHelp kuuluu lentomatkustajien oikeuksia ajavaan APRA-yhdistykseen, jonka tavoite on parantaa ja suojella matkustajien oikeuksia.

Tekijänoikeudet © 2024 AirHelp

Tarkista korvaus

Kaikki lentoyhtiöt