Matkatavaravakuutus


Mitkä ovat vaatimukset matkatavaravakuutuskorvauksen saamiseksi?

Jos matkatavarasi on kadonnut tai viivästynyt, tässä on mitä tarvitset:

  • henkilöllisyystodistus tai passi

  • Lentoyhtiön matkatavaralipuke

  • Tarkastuskortti/varausvahvistus

  • PIR (Property Irregularity Report) -lomake. – Saat sen lentoaseman kadonneiden matkatavaroiden tiskiltä

  • Pankkitietosi

Muista! Sinun on lähetettävä meille vaatimukset 28 päivän kuluessa matkatavaroidesi viivästymisestä tai katoamisesta. Myöhästyneet tai puutteelliset ilmoitukset eivät ole oikeutettuja korvaukseen käyttöehtojemme mukaan.


Pitääkö minun ilmoittaa AirHelpille kadonneista matkatavaroista tiettyyn määräaikaan mennessä?

Kyllä. Jos olet AirHelp+-jäsen ja matkatavarasi on kadonnut tai viivästynyt, sinun on toimitettava vaaditut tiedot 28 päivän kuluessa matkatavaran viivästymisestä tai katoamisesta. Myöhästyneet tai puutteelliset ilmoitukset eivät ole oikeutettuja matkatavaravakuutuskorvaukseen käyttöehtojemme mukaisesti.


Sain viestin AirHelp+:ltä, että olen oikeutettu matkatavaravakuutuskorvaukseen. Mihin mennessä minun on pyydettävä sitä?

Sinulla on 28 päivää aikaa pyytää matkatavaravakuutuskorvausta ja antaa meille pankkitietosi. Käyttöehtojemme mukaisesti maksu ei ole enää voimassa, kun on kulunut yli 28 päivää.


Mikä on PIR-lomake?

PIR-lomake tarkoittaa Property Irregularity Report -lomaketta. Se on asiakirja, joka toimii todisteena matkatavaroidesi viivästymisestä tai katoamisesta ja jonka avulla lentoyhtiöt voivat jäljittää ja palauttaa matkatavarasi. Voit pyytää PIR-lomakkeen lentoaseman tulopalvelutiskiltä.

Varmista, että saat sen heti, kun huomaat matkatavarasi puuttuvan, ja säilytä se huolellisesti. Tarvitset sitä laukkujesi saamiseen takaisin, ja sinun on lähetettävä valokuva siitä matkatavaravakuutuksen korvaushakemukseen.


Miksi pyydätte minulta lentoyhtiön matkatavaralipuketta?

Tarvitsemme kuvan lentoyhtiön matkatavaralipukkeestasi varmistaaksemme, että olet kadonneiden tai viivästyneiden laukkujen omistaja ja että lipukkeen tiedot vastaavat PIR-lomakkeesi tietoja.

Matkatavaravakuutus kattaa vain matkatavarat, jotka on kirjattu AirHelp+-jäsenyyteesi rekisteröidyllä nimellä.


Mitä tapahtuu, jos minulla ei ole lentoyhtiön matkatavaralipuketta?

Kuva lentoyhtiön matkatavaralipukkeesta on edellytys korvauksen saamiselle matkatavaravakuutuksesta. Ilman sitä emme voi käsitellä korvaushakemustasi.


Mikä on lentoyhtiön matkatavaralipuke?

Lentoyhtiön matkatavaralipuke tai matkatavarakuitti on tarra tai lippu, jonka saat, kun selvität matkatavarasi lennolle. Sen avulla lentoyhtiöt tunnistavat matkatavarasi ja reitittävät sen lopulliseen määränpäähäsi. Lisäksi se auttaa erottamaan samannäköiset laukut toisistaan määränpään matkatavarahihnalla.

Saat matkatavaralipukkeesta yleensä kaksi kopiota: toinen kiinnitetään laukkusi kahvaan ja toinen tarkastuskorttiisi − tai ojennetaan suoraan sinulle, jos sinulla on digitaalinen tarkastuskortti.

Muista säilyttää oma kopiosi lentoyhtiön matkatavaralipukkeesta, koska tarvitset sitä noutaessasi laukkusi matkatavarahihnalta sekä silloin, jos sinun on pyydettävä PIR-lomake laukkusi viivästyessä tai kadotessa.


Mitä tapahtuu matkatavaravakuutukselleni, jos en matkusta kirjattujen matkatavaroiden kanssa?

Kun lisäät matkasi käyttäjäsivullesi, kysymme sinulta, matkustatko kirjattujen matkatavaroiden kanssa. Jos valitset ”ei”, emme sovella matkatavaravakuutusta kyseiseen matkaan. Voit turvata matkatavaravakuutuksella tulevia matkojasi, kun taas matkustat kirjattujen matkatavaroiden kanssa.


Kattaako matkatavaroiden vakuutus kanssamatkustajien laukut?

Ei. Matkatavaravakuutus kattaa vain AirHelp+-jäsenen nimellä kirjatut matkatavarat.


Mikä on matkatavaravakuutus?

Sen periaate on yksinkertainen. Jos matkatavarasi viivästyvät tai katoavat, maksamme sinulle 100 €.

Suojaa lentosi lisäämälle ne sovellukseen tai käyttäjäsivulle vähintään 48 tuntia ennen lähtöä.

Jos laukkusi sitten katoa tai viivästyy, hae PIR-lomake lentokentän kadonneiden matkatavaroiden tiskiltä ja lähetä meille tarvittavat asiat. Lähetämme sitten sinulle 100 €:n korvauksen. Voit toki sen lisäksi saada myös korvausta lentoyhtiöltä, jos olet siihen oikeutettu.


Miten voin hankkia matkatavaravakuutuksen?

AirHelp+-jäsenet saavat matkatavaravakuutuksen osana tilaustaan. Sitä ei tällä hetkellä myydä erikseen.

Matkatavaravakuutus suojaa matkatavaravarasi kaikilla käyttäjäsivullesi rekisteröidyillä matkoilla koko jäsenyytesi keston ajan.

Vakuutuksen kattamien matkojen lukumäärä riippuu valitusta tilauksesta. Esimerkiksi AirHelp+ Smart kattaa kolme matkaa.


Tarvitseeko minun todistaa, mitä laukussani oli, saadakseni matkatavaravakuutuskorvauksen?

Ei, laukun sisältöä ei tarvitse todistaa. Matkatavaravakuutuskorvausta varten tarvitset vain henkilöllisyystodistuksesi, pankkitietosi, kuvan matkatavaralipukkeestasi, lennon varausvahvistuksen ja voimassa olevan PIR-lomakkeen numeron, jonka saat lentoaseman kadonneiden matkatavaroiden tiskiltä.


Minkälaisissa tilanteissa saan matkatavaravakuutuskorvauksen?

Jos matkasi on suojattu matkatavaravakuutuksella, saat 100 €, jos ruumaan menevät laukkusi viivästyvät tai eivät saavu perille, riippumatta siitä, kuinka montaa laukkua häiriö koskee.

Toisin kuin muut markkinoilla olevat tuotteet, emme edellytä, että matkatavarasi viivästyvät tietyn tuntimäärän. Tarvitset vain lentoaseman tulopalvelutiskiltä saadun PIR-lomakkeen numeron, valokuvan matkatavaralipukkeestasi, pankkitietosi ja voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen.


Kattaako matkatavaravakuutus kaikki matkani lennot?

Matkatavaravakuutus suojaa ruumaan menevät laukkusi jokaisella lennolla, jonka rekisteröit lisätessäsi matkan. Sinun pitää kuitenkin lisätä lentosi vähintään 48 tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja vahvistaa, että sinulla on ruumaan meneviä matkatavaroita.

Vakuutuksen kattamien matkojen lukumäärä riippuu valitsemastasi AirHelp+-tilauksesta.

Voit itse määrittää, kuinka monta lentoa samaan matkaan sisältyy. Huomaathan kuitenkin, että matkaa kohti maksetaan enintään yksi korvaus. Joten jos matkatavarahäiriö sattuu kahdella tai useammalla erillisellä lennolla samalla matkalla, saat maksun vain kerran.


Kattaako matkatavaravakuutus laukkujen vauriot?

Ei. Matkatavaravakuutus tarjoaa korvauksia vain, jos matkatavarat ovat kadonneet tai myöhässä.
Jos lentoyhtiö vahingoittaa laukkuasi tai sen sisältöä, se vastaa korjaus- tai uusimiskustannuksista. Koska olet AirHelp+ -jäsen, voimme kuitenkin auttaa sinua hakemaan korvausta lentoyhtiöltä.


Minulla on matkatavaravakuutus, ja matkatavarani viivästyivät tai menivät hukkaan. Miksi korvaushakemukseni hylättiin?

Kaikki meille antamasi tiedot välitetään saman tien vakuutuskumppanillemme vahvistusta ja hyväksyntää varten. Jos tiedoissa on ongelmia, kuten virheellinen PIR-numero tai se, ettei matkatavaroita oltu kirjattu nimelläsi, korvaushakemus hylätään.

Jos uskot, että matkatavarahäiriösi täyttää vakuutuskorvauksen edellytykset, mutta korvaushakemus on silti hylätty, voit pyytää, että vakuutuskumppanimme tarkistavat korvaushakemuksesi.


Miten saan PIR-lomakkeen?

Saat Property Irregularity Report (PIR) numeron, kun ilmoitat matkatavaraongelmastasi lentoaseman tulopalvelutiskillä, joka sijaitsee lentokentän laukkuaulassa. Tämä raportti toimii todisteena matkatavaroidesi viivästymisestä tai katoamisesta ja on ehdoton edellytys maksun saamiselle matkatavaravakuutuksen kautta.


Miten saan matkatavaravakuutuskorvauksen?

Jos nimelläsi kirjatut matkatavarat eivät ilmesty matkatavarahihnalle, ilmoita ongelmasta lentoaseman tulopalvelutiskillä ja pyydä PIR (Property Irregularity Report) -lomake.

Kun olet saanut PIR-lomakkeen, voit tehdä korvaushakemuksen napsauttamalla ennen lentoasi lähettämässämme sähköpostissa olevaa linkkiä tai käyttäjäsivusi kautta.

Sinua pyydetään antamaan seuraavat tiedot:

  • kopio PIR-lomakkeesta

  • kuva matkatavaralipukkeestasi

  • lentosi varausvahvistus

  • valokuva henkilöllisyystodistuksestasi

  • pankkitilisi tiedot.

Lähetämme tiedot vakuutuskumppanillemme. Jos kaikki tiedot ovat oikein ja kelvollisia, käsittelemme maksun ja lähetämme sinulle sähköpostivahvistuksen 48 tunnin kuluessa. Kun olet saanut sähköpostivahvistuksen, voi kestää muutaman päivän, ennen kuin maksu saapuu tilillesi.


Matkatavaravakuutuskorvaushakemukseni on hyväksytty, mutten ole vielä saanut rahojani.

Kun olemme lähettäneet sinulle sähköpostivahvistuksen siitä, että korvaushakemus on hyväksytty ja tilisiirto aloitettu, voi kestää jopa 5 arkipäivää, ennen kuin rahat näkyvät pankkitililläsi.

Vaikka teemme parhaamme tämän aikataulun toteuttamiseksi, voi kuitenkin olla tilanteita, joissa pankilla kestää kauemmin käsitellä maksu.

Jos et ole saanut rahojasi 7 arkipäivän kuluessa sähköpostin saamisesta, ota yhteyttä asiakaspalvelijaamme livechatin kautta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected].


Voinko lisätä matkatavaravakuutuksen kaikille kanssamatkustajilleni?

Matkatavaravakuutus suojaa vain AirHelp+ -jäsenen nimellä kirjatut matkatavarat. Kanssamatkustajasi nimellä kirjatut laukut eivät kuulu vakuutuksesi piiriin.


Miten voin tehdä valituksen matkatavaravakuutuksesta?

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, haluamme tietää siitä. Ole hyvä ja täytä valituslomake, jonka vakuutuskumppanimme tarkistavat.


Kenelle matkatavaravakuutuksen korvaus lähetetään?

Maksu voidaan lähettää vain AirHelp+ -jäsenelle.


Kuinka kauan kestää saada matkalaukkuvakuutuskorvaus?

Kun olet toimittanut meille tarvitsemamme tiedot, kuten PIR-numerosi, kuvan matkatavaralipukkeestasi, henkilöllisyystodistuksesi ja pankkitietosi, lähetämme korvaushakemuksesi vakuutuskumppanillemme hyväksyttäväksi. Korvaushakemuksesi kelpoisuus määritetään 48 tunnin kuluessa. Kun se on hyväksytty, lähetämme sen sinulle muutamassa tunnissa.


Toimiiko matkatavaravakuutus, jos perun lennon itse?

Se toimii vain, kun olet ollut lennolla ja voit toimittaa meille tarvittavat todisteet matkavarahäiriön jälkeen.

Valitettavasti emme voi peruuttaa matkatavaravakuutusturvaa, jos itse päätät olla lähtemättä lennolle.


Matkatavaravakuutuksen korvaus ei riitä! Se ei vastaa laukkuni mukana menettämieni tavaroiden arvoa.

Matkatavaravakuutus on suunniteltu nopeaksi ja helpoksi korvaukseksi, jolla voit kattaa välttämättömiä hankintoja.

Lentoyhtiö vastaa kaikkien laukkusi mukana kadonneiden tavaroiden korvaamisesta kokonaisuudessaan. Mutta ei hätää! Jos olet AirHelp+-jäsen, voimme auttaa sinua hakemaan korvausta lentoyhtiöltä.


Kuinka pian saan vahvistuksen siitä, että olen oikeutettu maksuun vakuutuksen kautta?

Kun olet ilmoittanut meille viivästyneistä tai kadonneista laukuista ja olet lähettänyt meille tietosi, ilmoitamme sinulle 48 tunnin sisällä, oletko oikeutettu maksuun.

Tarvitsemme henkilöllisyystodistuksesi, lennon varausvahvistuksen, kuvan matkatavaralipukkeestasi ja kelvollisen PIR-lomakenumeron.


Saanko matkatavaravakuutuskorvauksen omassa valuutassani?

Matkatavarahäiriön sattuessa maksamme sinulle 100 € jokaista matkaa kohti riippumatta siitä, kuinka monta laukkua katoaa tai viivästyy. Tämän summan lähetämme pankkitilillesi.
Tilillesi saamasi todellinen summa on kuitenkin tilisi valuutassa ja riippuu pankkisi soveltamasta valuuttakurssista.


En saanut PIR-lomaketta. Voinko silti saada matkatavaravakuutuskorvauksen?

Valitettavasti et. PIR (Property Irregularity Report) -lomakkeen numero on välttämätön, jotta voit saada maksusi.


Minkä maiden pankkitilejä matkatavaravakuutus tukee tällä hetkellä?

Voit saada maksun, jos pankkitilisi sijaitsee jossain seuraavista maista:

  • Andorra

  • Argentiina

  • Armenia

  • Australia

  • Itävalta

  • Azerbaidžan

  • Bahrain

  • Belgia

  • Bosnia ja Hertsegovina

  • Brasilia

  • Bulgaria

  • Kamerun

  • Kanada

  • Chile

  • Kiina

  • Kolumbia

  • Costa Rica

  • Kroatia

  • Kypros

  • Tšekki

  • Tanska

  • Dominikaaninen tasavalta

  • Ecuador

  • Egypti

  • Viro

  • Färsaaret

  • Suomi

  • Ranska

  • Ranskan Guayana

  • Gabon

  • Saksa

  • Kreikka

  • Guadeloupe

  • Guatemala

  • Honduras

  • Hongkong

  • Unkari

  • Islanti

  • Intia

  • Indonesia

  • Irlanti

  • Israel

  • Italia

  • Norsunluurannikko

  • Japani

  • Jersey

  • Jordan

  • Kosovo

  • Kuwait

  • Latvia

  • Liechtenstein

  • Liettua

  • Luxemburg

  • Malesia

  • Malta

  • Martinique

  • Mayotte

  • Meksiko

  • Moldova

  • Monaco

  • Marokko

  • Alankomaat

  • Uusi-Kaledonia

  • Uusi-Seelanti

  • Norja

  • Oman

  • Peru

  • Filippiinit

  • Puola

  • Portugali

  • Qatar

  • Réunion

  • Taiwan

  • Thaimaa

  • Turkki

  • Ukraina

  • Yhdistyneet arabiemiirikunnat

  • Yhdistynyt kuningaskunta

  • Yhdysvallat

  • Uruguay

Jos maasi ei ole yllä olevalla listalla, ota meihin yhteyttä verkkochatissa tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Näin pystymme saamaan pankkitietosi ja lähettämään sinulle maksun.


Onko pankkitietojen jakaminen turvallista?

Kyllä. Suhtaudumme tietoturvaan ja yksityisyyteen erittäin vakavasti. Siksi vakuutamme, että kaikkien henkilötietojesi, mukaan lukien pankkitiedot, käsittelyä, luovuttamista ja säilyttämistä koskevat tietosuojakäytäntömme ovat täysin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) ja muiden EU:n tietosuoja-asetusten mukaisia.

Lisätietoja on AirHelpin yksityisyydensuojassa täällä.